Gå till innehållet
En kortlek.

Vanliga frågor om personförsäkringar

Skyddet för hälsa är vår sjukkostnadsförsäkring, som du kan plocka ihop av enskilda försäkringar som passar din livssituation.

Med försäkringar som ingår i grundskyddet tryggar du läkarbesök och tillhörande undersökningar vid plötslig sjukdom eller olycksfall. Du kan även komplettera försäkringsskyddet efter behov, till exempel genom att ansluta en operationsförsäkring eller en fysioterapiförsäkring till skyddet. Du kan välja samma försäkringar till Skyddet för hälsa för såväl ett ofött barn som för en pensionär.

Läs mer om Skyddet för hälsa

FenniaVårdaren är en sjukskötare som svarar på samtliga frågor kring hälsa, hänvisar dig till vård och gör en skadeanmälan åt dig.

Ring FenniaVårdaren alltid när du insjuknar eller råkar ut för ett olycksfall var som helst i Finland i arbetet eller på fritiden. Tjänsten FenniaVårdare ingår i våra person- och reseförsäkringar och i arbetsgivarens obligatoriska olycksfallsförsäkring för arbetstid.

FenniaVårdaren står till tjänst dagligen kl. 7–22.

Läs mer om FenniaVårdaren

Ett intyg över en reseförsäkring till exempel för ett visum beställer du enklast i Mitt Fennia. Om du behöver andra intyg ska du kontakta kundtjänsten.

Logga in på Mitt Fennia Kontaktinformation för privatkunder

Du kan även beställa ett elektroniskt reseförsäkringskort till din mobiltelefon. Om du ännu inte fått ett elektroniskt reseförsäkringskort av oss, kan du beställa det direkt via följande länk (på finska).

Beställ ett elektroniskt reseförsäkringskort

FenniaVårdaren hjälper dig dagligen kl. 7–22 i alla frågor kring sjukdomar och olycksfall i Finland. FenniaVårdaren ger råd i frågor kring hälsa, bokar tid till vård och gör en skadeanmälan åt dig. När du använder tjänsten FenniaVårdaren betalar du bara ett eventuellt självriskbelopp för vården.

Ring FenniaVårdaren 010 503 5900

Fennias Reseassistans 24h hjälper till om du insjuknar eller råkar ut för ett olycksfall under en resa utomlands. Tjänsten hjälper dig även med till exempel researrangemang om din resa avbryts. Av Fennias reseassistans får du också godkännande för sjuktransport till Finland.

Om du ansöker om ersättning för kostnader som redan har uppkommit, kan du göra en skadeanmälan i Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia

Alla sjuk- och olycksfallsförsäkringar gäller utomlands, men till exempel Skyddet för hälsa ersätter bara vårdkostnader för vård som ges i Finland. Kontrollera i försäkringsvillkoren för din försäkring om den täcker kostnader som uppstår utomlands.

Det är dock viktigt att komma ihåg att ingen sjuk- eller olycksfallsförsäkring täcker kostnader för en eventuell ambulanstransport till hemlandet, även om försäkringen är giltig. Därför är en resenärförsäkring alltid viktig när du reser utomlands. Resenärförsäkringen omfattar även till exempel situationer, där resan avbokas på grund av sjukdom.

Resenärförsäkringen ersätter kostnader som uppstått vid sjukdom eller olycksfall under en resa samt kostnader för att resan avbryts, ställs in eller för att du kommer för sent till avresan.

Läs mer om reseförsäkringen

Försäkringarna i Skyddet för hälsa och olycksfallsförsäkringen för vuxna gäller vid motionssport som du utövar för att upprätthålla din kondition. Om du till exempel deltar i träningar eller tävlingar arrangerade av en idrottsförening eller håller på med riskfyllda idrottsgrenar, lönar det sig att välja en idrottsutvidgning till din försäkring.

Riskfyllda grenar är till exempel kampsport och självförsvarsgrenar. Kolla i produktbroschyren vilka idrottsgrenar utvidgningen gäller. Personer under 15 år behöver inte en idrottsutvidgning, eftersom Fennias sjuk- och olycksfallsförsäkringar gäller för dem i all idrott.

Resenärförsäkringen gäller likaså bara vid sedvanlig idrott som du utövar för att upprätthålla din fysiska kondition. Du kan också utvidga din resenärförsäkring till att omfatta riskfyllda idrottsgrenar samt tävlingar och träningar arrangerade av en idrottsförening. För resenärförsäkringar ska även personer under 15 år teckna en separat idrottsutvidgning, om de deltar i till exempel träningar och tävlingar arrangerade av en idrottsförening eller utövar riskfyllda grenar.

Läs mer om reseförsäkring

Du kan själv välja vilka oväntade bekymmer i livet du vill skydda dig mot. Ett försäkringsbehov är alltid individuellt och beror på många faktorer. Det påverkas till exempel av din familjs storlek och ditt ansvar för hushållets ekonomi, dina och dina familjemedlemmars hobbyer och andra fritidsaktiviteter.

Vår kundtjänst hjälper dig gärna med att välja en lämplig försäkringshelhet.

Kontaktinformation för privatkunder

Med försäkringsräknarna räknar du enkelt ut hur mycket din försäkring kostar.

Grattis till tillökningen i familjen! Du kan teckna babyförsäkring för ditt barn redan innan det har fötts. Då säkerställer du att eventuella sjukdomar som senare visar sig inte begränsar barnets försäkringsskydd och att du kommer med babyn till privat vård.

Du får också tillgång till telefontjänsten FenniaVårdare, där du kan få hjälp i frågor som gäller ditt barns hälsa. Kom ihåg att försäkra det viktigaste för ditt barn – dig själv – med Fennias Skydd för hälsa och livförsäkring.

Vanliga frågor om skadesituationer

Du kan anmäla sjukvårdskostnader för en sjukdom eller ett olycksfall på Mitt Fennia. På ingångssidan väljer du Anmälningar > Ny anmälan > Personskador. Om du anmäler kostnader för en ny sjukdom eller ett nytt olycksfall, väljer du Sjukdomskostnads- och olycksfallsanmälan och fyller i ersättningsansökan här.

Notera att vi inte tar emot kostnadsansökningar som har gjorts med meddelande.

Logga in på Mitt Fennia

Logga in på Mitt Fennia och välj Anmälningar > Ny anmälan > Personskador > Fortsätta kostnader – anmälan om personskada på ingångssidan. Om du har en handläggningskod för skadan, kan du fylla i den i Ansökan om fortsatta kostnader. Handläggningskoden för skadan anges i ersättningsbeslutet som skickats till dig.

Om du inte har en handläggningskod för skadan, väljer du i punkten för handläggningskod Jag har ingen handläggningskod för skadan.

Notera att vi inte tar emot kostnadsansökningar som har gjorts med meddelande.

Logga in på Mitt Fennia

Handläggningskoden för skadan anges i ersättningsbeslutet som skickats till dig. Du kan anmäla fortsatta kostnader för en tidigare skada på Mitt Fennia, även om du inte har en handläggningskod. Då väljer du i punkten för handläggningskod Jag har ingen handläggningskod för skadan.

Handläggningskoderna för skador visas inte på Mitt Fennia.

Logga in på Mitt Fennia

Skadeanmälan som FenniaVårdaren gjort visas inte på Mitt Fennia. Om du vill anmäla kostnader i en skadeanmälan som FenniaVårdaren gjort, loggar du in på Mitt Fennia och väljer Anmälningar > Ny anmälan > Personskador > Fortsatta kostnader – anmälan om personskada.

Om du inte har en handläggningskod för den skada som du har anmält till FenniaVårdaren, väljer du i punkten för handläggningskod i ansökan om fortsatta kostnader Jag har ingen handläggningskod för skadan.

Om du har frågor om huruvida ersättning betalas ut för den skada som har behandlats via FenniaVårdaren, kan du skicka ett meddelande på Mitt Fennia genom att välja Meddelanden > Nytt meddelande > Skador och ersättningar på ingångssidan.

Logga in på Mitt Fennia

Vi skickar beslut om utbetald ersättning till den försäkrades Mitt Fennia och vi skickar också beslut per post. På Mitt Fennia hittar du ersättningsbeslut på fliken Räkningar och handlingar.

Notera att ersättningsbeslut för barn inte visas utifrån uppgifter om vårdnadshavaren eller försäkringstagaren, utan de finns på den försäkrades Mitt Fennia. Besluten skickas även per post.

Logga in på Mitt Fennia

Du kan skicka in bilagor till ersättningsansökan genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia. På ingångssidan väljer du Meddelanden > Nytt meddelande > Skador och ersättningar.

Skriv ett meddelande, foga nödvändiga bilagor till meddelandet och klicka på Lägg till för att spara och skicka bilagorna.

Notera att du inte behöver skicka några kostnadsverifikat för ersättningsansökan, utan vi begär dem vid behov.

Logga in på Mitt Fennia

Om du själv betalar ett läkarbesök som du har bokat via FenniaVårdaren, informeras vi inte automatiskt om det. Du kan ansöka om ersättning på Mitt Fennia genom att välja Anmälningar > Ny anmälan > Personskador på ingångssidan. Välj Sjukkostnads- och olycksfallsanmälan och fyll i ersättningsansökan.

Notera att du ska betala vårdinrättningen den självriskräkning som vårdinrättningen har skickat. Du kan få ersättning från Fennia efter att du lämnat in ersättningsansökan.

Logga in på Mitt Fennia

Du får ett meddelande om avslutad handläggning, om du inte har lämnat in de ytterligare redogörelser som vi har begärt angående skadeärendet inom tre veckor efter begäran. Vi skickar begäranden om ytterligare redogörelser till Mitt Fennia eller genom ett ersättningsbeslut. När vi får nödvändiga ytterligare uppgifter, fortsätter vi att behandla skadeärendet.

Du kan skicka in ytterligare redogörelser genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia. Välj Meddelanden > Nytt meddelande > Skador och ersättningar. Skriv ett meddelande och foga de begärda bilagorna. När du har valt bilagorna, klickar du på Lägg till för att spara och skicka bilagorna.

Logga in på Mitt Fennia

Du kan ansöka om betalningsförbindelse genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia. Till meddelandet ska du bifoga ett läkarutlåtande och en remiss som innefattar undersöknings- och behandlingsordination samt information om var undersökningen ska göras. Av handlingarna ska det framgå vad som görs och vilket besvär som ska åtgärdas.

Välj Meddelanden > Nytt meddelande > Skador och ersättningar. Skriv ett meddelande och foga de begärda bilagorna. När du har valt bilagorna, klickar du på Lägg till för att spara och skicka bilagorna. För att påskynda handläggningen är det bra att skriva begäran om betalningsförbindelse i meddelandets rubrik.

Om vi behöver ytterligare redogörelser, kommer vi att kontakta dig. När vi har fattat beslut om betalningsförbindelse, får du information om det via sms. Om ditt telefonnummer inte finns i våra uppgifter, skickar vi information om betalningsförbindelsen via vårdinrättningen eller, vid ett nekande beslut, ett ersättningsbeslut hem till dig.

Logga in på Mitt Fennia

Om du vill ge någon annan fullmakt att uträtta dina personskadeärenden, fyller du i fullmakten på Mitt Fennia. Fullmaktsblanketten hittar du när du väljer Anmälningar > Ny anmälan > Övriga anmälningar> Fullmakt > Gå till anmälan.

Logga in på Mitt Fennia Läs mer om fullmakt

Om du är missnöjd med ett ersättningsbeslut, kan du söka ändring med ett meddelande på Mitt Fennia. Välj Meddelanden > Nytt meddelande > Skador och ersättningar. I samband med sökande av ändring ska du för ersättningshandläggning lämna in en sådan handling om skadan som innehåller nya uppgifter angående den avslagna ersättningen.

Vi fattar ersättningsbeslut utifrån tillgängliga skadeuppgifter, handlingar och medicinska utredningar.

Logga in på Mitt Fennia