
Vanliga frågor om bilförsäkring
Telefontjänsten bilassistans 24h är Fennias skadetjänst. Via den sköter du fordonsskador smidigt. Du har tillgång till tjänsten vare sig du behöver hjälp vid en kollision eller om du behöver hyrbil. Du kan ringa våra experter dygnet runt både i Finland och utomlands.
Telefontjänsten bilassistans 24h ordnar bilbärgning vid behov. Även om din försäkring inte skulle ersätta bärgning – om du till exempel bara har en trafikförsäkring – kan du beställa bärgning och andra tjänster till nedsatt pris av Fennias avtalspartner.
En trafikförsäkring är obligatorisk för alla fordon. Trafikförsäkringen ersätter personskador till följd av en trafikolycka och egendomsskador som den oskyldiga parten drabbats av. Med en kaskoförsäkring, till exempel en bilförsäkring, skyddar du även ditt fordon. Det finns olika kaskoförsäkringar, och du kan välja den som passar ditt fordon och din plånbok.
Kaskoförsäkringen gäller även under avställning. Beroende på vilken kaskoförsäkring du väljer är din bil skyddad mot skadegörelse, brand och stöld. Försäkringen kan även omfatta rättegångskostnader och inlösning. Premiumkasko omfattar utöver ovannämnda också inlösnings-, naturfenomen- och parkeringsförsäkring. Också finansieringsskydd gäller om ditt fordon ägs av ett finansieringsbolag.
Efter att trafikförsäkringslagen förnyades den 1 januari 2017 har det inte längre varit möjligt att överföra bonusar mellan försäkringsbolag eller bilar.
Din personliga försäkrings- och skadehistorik, på basis av vilka din bonus bestäms, hämtas från försäkringsbranschens gemensamma databas över skadehistorik. Om du till exempel har sålt ditt fordon, behöver du inte överföra bonusarna till det nya fordonet, utan de överförs automatiskt till din nya fordonsförsäkring utifrån din personliga skadehistorik.
Trafikförsäkringens bonus är däremot personlig, det vill säga att du får den för samtliga dina bilar som försäkrats hos Fennia. Trafikförsäkringens bonus kan till och med vara 83 procent, som är Finlands bästa bonus!
Du kan göra registreringsändringar på Traficoms nättjänst eller på en besiktningsstation som gör registreringar. Traficom tar ut avgifter för ändringarna enligt sin prislista.
Ändringar som gäller Fennias fordonsförsäkringar gör du enklast på nättjänsten Mitt Fennia under Försäkringar.
Om du gör ändringar i Fennias fordonsförsäkringar, uppdatera ditt kontonummer för eventuella premieåterbäringar. Du kan kolla ditt kontonummer på Mitt Fennia under Egna uppgifter.
Du kan säga upp den frivilliga delen av fordonsförsäkringen, det vill säga kaskoförsäkringen, om det inte är fråga om ett fordon som ägs av ett finansieringsbolag.
Det går inte att säga upp den lagstadgade trafikförsäkringen om du inte gör det skriftligen med ett meddelande på Mitt Fennia. Notera att fordonet ska vara avställt innan en uppsägning är möjlig.
Du avställer ett fordon smidigast på Traficoms (traficom.fi/sv) webbplats om det inte längre använts i trafik.
Du behöver Green Card om du reser utanför Norden med ditt fordon. Det är inte obligatoriskt, men rekommendabelt. När du är utomlands kan du med Green Card bevisa att din trafikförsäkring är giltig.
På Fennias Green Card räknas de länder upp var trafikförsäkringen gäller.
Kom ihåg att beställa Green Card i god tid innan du ger dig av på nättjänsten Mitt Fennia under Anmälningar, så skickar vi kortet till dig per post.
Skadevållaren ska göra en skadeanmälan hos sitt bolag. Du kan också själv göra en skadeanmälan hos skadevållarens försäkringsbolag.
Om skadan har vållats av en kund hos Fennia, kan du enklast anmäla skadan med trafik- och fordonsskadeanmälan som finns på nättjänsten Mitt Fennia. Du kan logga in på Mitt Fennia med dina bankkoder eller mobil-id, även om du själv inte är kund hos Fennia.
Du kan också göra anmälan genom att ringa numret för lagstadgad trafikförsäkring. Om tjänsten inte har öppet kan du kontakta tjänsten Fennias Bilassistans 24h.