Vanliga frågor om bilförsäkring
Telefontjänsten Bilassistans 24h är Fennias skadetjänst. Via den sköter du fordonsskador smidigt. Du har tillgång till tjänsten vare sig du behöver hjälp vid en kollision eller om du behöver hyrbil. Du kan ringa våra experter dygnet runt både i Finland och utomlands.
Telefontjänsten Bilassistans 24h ordnar bilbärgning vid behov. Även om din försäkring inte skulle ersätta bärgning – om du till exempel bara har en trafikförsäkring – kan du beställa bärgning och andra tjänster till nedsatt pris av Fennias avtalspartner.
Läs mer om Fennias Bilassistans 24h
En trafikförsäkring är obligatorisk för alla fordon. Trafikförsäkringen ersätter personskador till följd av en trafikolycka och egendomsskador som den oskyldiga parten drabbats av. Med en kaskoförsäkring, till exempel en bilförsäkring, skyddar du även ditt fordon. Det finns olika kaskoförsäkringar, och du kan välja den som passar ditt fordon och din plånbok.
Om bonusen för din bils eller motorcykels kollisionsförsäkring som ingår i Fenniakasko är 70 procent, har du ett giltigt bonusskydd. Tack vare bonusskyddet minskar en skada som inträffat under den första försäkringsperioden, för vilken ersättning betalas med stöd av kollisionsförsäkringen, inte bonusprocenten. Först den andra skadan sänker bonusen enligt bonustabellen. Bonusskyddet träder i kraft på nytt när din bonus har varit 70 procent i två år.
Efter att trafikförsäkringslagen förnyades den 1 januari 2017 har det inte längre varit möjligt att överföra bonusar mellan försäkringsbolag eller bilar.
Din personliga försäkrings- och skadehistorik, på basis av vilka din bonus bestäms, hämtas från försäkringsbranschens gemensamma databas över skadehistorik. Om du till exempel har sålt ditt fordon, behöver du inte överföra bonusarna till det nya fordonet, utan de överförs automatiskt till din nya fordonsförsäkring utifrån din personliga skadehistorik.
Trafikförsäkringens bonus är personlig, det vill säga att du får den för samtliga dina bilar som försäkrats hos Fennia.
Du kan göra registreringsändringar på Traficoms nättjänst eller på en besiktningsstation som gör registreringar. Traficom tar ut avgifter för ändringarna enligt sin prislista.
Ändringar som gäller Fennias fordonsförsäkringar gör du enklast på nättjänsten Mitt Fennia under Försäkringar.
Om du gör ändringar, uppdatera ditt kontonummer för eventuella premieåterbäringar. Du kan kolla ditt kontonummer på Mitt Fennia under Egna uppgifter.
Du behöver alltid ett Green Card när du reser med ditt fordon till Green Card-avtalsländer utanför EES-länderna. Vi rekommenderar dock att du alltid tar med dig ditt Green Card när du ska resa utanför Norden.
På Fennias Green Card räknas de länder upp var trafikförsäkringen gäller.
Kom ihåg att beställa Green Card i god tid innan du ger dig av på nättjänsten Mitt Fennia under Anmälningar, så skickar vi kortet till dig per post.
Logga in på Mitt FenniaDu kan säga upp den frivilliga fordonsförsäkringen, dvs. kaskon. Om ett finansbolag äger fordonet ska du först diskutera uppsägningen med finansbolaget. Ditt finansieringsavtal kan kräva att kaskon förblir giltig under finansbolagets ägandetid.
Det går inte att säga upp den lagstadgade trafikförsäkringen om du inte gör det skriftligen med ett meddelande på Mitt Fennia. Notera att fordonet ska vara avställt innan en uppsägning är möjlig.
Du avställer ett fordon smidigast på Traficoms (traficom.fi/sv) webbplats om det inte längre använts i trafik.
Vanliga frågor om skadesituationer
Logga in på Mitt Fennia. Välj Anmälningar > Ny anmälan på ingångssidan. Välj lämplig skadetyp från listan och fyll i anmälan. Om du har fakturor eller kostnader i samband med skadan kan du rapportera dem i samma anmälan.
Logga in på Mitt FenniaVi rekommenderar att du skickar alla tilläggsutredningar som bilaga till ett meddelande via nättjänsten Mitt Fennia. Logga in på Mitt Fennia. På ingångssidan väljer du Meddelanden > Nytt meddelande > Skador och ersättningar. Ange handläggningskoden för skadan i meddelandet.
Logga in på Mitt FenniaSkadevållaren ska göra en skadeanmälan hos sitt bolag. Du kan också själv göra en skadeanmälan hos skadevållarens försäkringsbolag.
Om skadan har vållats av en kund hos Fennia, kan du enklast anmäla skadan med trafik- och fordonsskadeanmälan som finns på nättjänsten Mitt Fennia. Du kan logga in på Mitt Fennia med dina bankkoder eller mobil-id, även om du själv inte är kund hos Fennia.
Logga in på Mitt FenniaDu kan också göra anmälan genom att ringa numret för lagstadgad trafikskador. Om tjänsten inte har öppet kan du kontakta tjänsten Fennias Bilassistans 24h.
Ring Bilassistans 24h +358 10 503 2008Våra officiella servicespråk är finska och svenska. Du kan sköta ditt ärende utan tolk om du och Fennias kundtjänst har ett gemensamt språk, till exempel engelska. Om du inte har tillräckliga språkkunskaper för att sköta din ansökan på finska eller svenska, kan du ge en finsk- eller svensktalande vuxen fullmakt att sköta din ansökan för din räkning.
Du kan också anlita en professionell tolk i hanteringen av ditt skadeärende. I vissa fall krävs det att en professionell tolk anlitas. Du ansvarar själv för kostnaderna för tolkningen.
Du kan ge en annan person fullmakt att sköta dina ärenden för din räkning genom att skicka en personlig fullmakt till Fennia via nättjänsten Mitt Fennia. Till exempel vänner, släktingar eller en make/maka kan inte sköta ersättningsärenden för din räkning utan en fullmakt.
Logga in på Mitt FenniaEtt ersättningsärende för en person under 12 år kan skötas av hans eller hennes vårdnadshavare som ska vara registrerad hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om den sökande är mellan 13 och 17 år kan han eller hon företräda sig själv i vissa frågor eller ge sin förmyndare tillstånd att sköta ersättningsärendet.
Om du vill ge någon annan fullmakt att sköta dina skadeärenden fyller du i fullmakten på Mitt Fennia. På ingångssidan väljer du Anmälningar > Ny anmälan > Övriga anmälningar > Fullmakt > Gå till anmälan.
Logga in på Mitt FenniaKasko- och trafikskador
Vi fattar beslut om ersättningar utifrån tillgängliga utredningar. Dessa är skadeanmälan, fordonets besiktningsprotokoll och eventuella andra utredningar. Som ersättningssökande är det ditt ansvar att bevisa att skadan är ersättningsbar. Du måste förse oss med den information som krävs för att fastställa ersättningsansvaret.
Om du är missnöjd med ersättningsbeslutet kan du ansöka om ändring hos FINE Försäkrings- och finansrådgivning eller konsumenttvistenämnden. Sökanden av ändring är kostnadsfria.
Kaskoförsäkringen ersätter inte kostnader för reparationer av ett tekniskt fel. Om resan med ditt fordon avbryts på grund av ett fel i fordonet eller en skada på fordonet, ersätter bilserviceförsäkringen kostnaden för att bogsera ditt fordon till närmaste verkstad och kostnaden för förarens och passagerarnas fortsatta resa i enlighet med försäkringsvillkoren.
Från skadevållarens trafikförsäkring betalas ersättning för stilleståndstid ut till den oskyldiga parten för de dagar som dennas fordon reparerats på en verkstad. Den oskyldiga parten kan också ansöka om en lånebil, om personen nödvändigt behöver ett fordon på grund av sitt arbete.
Gör en behovsbedömning av lånebil i nättjänsten Mitt Fennia. Om villkoren för beviljande av en lånebil uppfylls täcker den skadevållande partens trafikförsäkring 94 procent av hyreskostnaderna för en lånebil.
Närmare information om ersättning av stilleståndstid och lånebil finns på trafik- och patientskadenämndens webbplats.
Logga in på Mitt FenniaDen lagstadgade trafikförsäkringen ersätter personskador som uppstår till följd av att ett fordon har använts i trafik och egendomsskador som drabbar en oskyldig part. Trafikförsäkringen ersätter inte skador på det egna fordonet eller skadad egendom i det egna fordonet. Trafikförsäkringen ersätter heller inte egendom som det egna fordonets ägare, innehavare eller förare äger eller innehar.
Du kan försäkra ditt eget fordon med en separat kaskoförsäkring. Kaskoförsäkringen ersätter skador på fordonet enligt den försäkringsomfattning du valt.
Skadevållaren ska göra en skadeanmälan hos sitt bolag. Du kan också själv göra en skadeanmälan hos skadevållarens försäkringsbolag.
Om skadan har vållats av en kund hos Fennia, kan du enklast anmäla skadan med trafik- och fordonsskadeanmälan som finns på nättjänsten Mitt Fennia. Du kan logga in på Mitt Fennia med dina bankkoder eller mobil-id, även om du själv inte är kund hos Fennia.
Logga in på Mitt FenniaDu kan också göra anmälan genom att ringa numret för lagstadgad trafikskador. Om tjänsten inte har öppet kan du kontakta tjänsten Fennias Bilassistans 24h.
Ring Bilassistans 24h +358 10 503 2008Personskador i trafik
Sök vård så snart som möjligt. Kontakta FenniaVårdaren via telefon. FenniaVårdaren står till tjänst dagligen kl. 7–22 på telefonnumret 010 503 5000. I brådskande fall kan du söka vård på vilken vårdinrättning som helst. Informera om trafikolyckan i samband med vården.
Säkerställ att föraren, ägaren eller försäkringstagaren till fordonet har anmält skadan till sitt försäkringsbolag. Du kan också själv anmäla skadan till den vållande partens försäkringsbolag eller till det försäkringsbolag som försäkrat ditt fordon.
Om skadan inträffade i arbetet eller under en arbetsresa gör du en olycksfallsanmälan tillsammans med din arbetsgivare till arbetsgivarens olycksfallsförsäkringsbolag, som i första hand behandlar skadan. Utifrån trafikförsäkringen handläggs sådana kostnader i anslutning till skadan som den lagstadgade olycksfallsförsäkringen inte ersätter.
Om du själv har betalat kostnader orsakade av skadan kan du ansöka om ersättning för dem via nättjänsten Mitt Fennia.
Logga in på Mitt FenniaHandläggningskoden för skadan anges i ersättningsbeslutet som skickats till dig. I Mitt Fennia kan du meddela fortsatta kostnader för en tidigare skada, även om du inte har ett handläggningsnummer. Då väljer du i punkten för handläggningskod Jag har ingen handläggningskod för skadan.
Handläggningskoder för skador och skadeanmälningar som gjorts av FenniaVårdaren visas inte i Mitt Fennia. Om du vill anmäla kostnader till en ersättningsblankett som fyllts i av FenniaVårdaren loggar du in på Mitt Fennia. Välj på ingångssidan Anmälningar > Ny anmälan > Personskador > Fortsatta kostnader – anmälan om personskada.
Logga in på Mitt FenniaVi skickar beslut om utbetald ersättning till den försäkrades Mitt Fennia och vi skickar också beslut per post. På Mitt Fennia hittar du ersättningsbeslut på fliken Räkningar och handlingar.
Notera att ersättningsbeslut för barn inte visas utifrån uppgifter om vårdnadshavaren eller försäkringstagaren, utan de finns på den försäkrades Mitt Fennia. Besluten skickas även per post
Logga in på Mitt Fennia