
Kontaktinformation för privatkunder | Försäkrings- och skadeärenden
Fennias kund- och skadetjänster
Köp av försäkring, uppdatering av kunduppgifter, fakturering och intyg mån–fre kl. 9–16.30
Skade- och ersättningsärenden mån–fre 9–16
Se anvisningar för skadesituationerMitt Fennias chatt
Du kan också sköta dina försäkringsärenden på Mitt Fennias chatt mån–fre kl. 9–16.30. Observera att skade- och ersättningsärenden inte kan skötas via chatten.
Logga in på Mitt FenniaFennia Livs kundtjänst
Frivilliga pensionsförsäkringar, spar- och placeringsförsäkringar samt risklivförsäkringar och uppdatering av kunduppgifter mån–fre kl. 9–16
Mitt Fennia
I nättjänsten sköter du enkelt dina försäkrings-, skade- och ersättningsärenden på ett och samma ställe dygnet runt. Du kan logga in på nättjänsten även om du inte är kund hos Fennia.
Logga in på Mitt FenniaFennia Livs Mitt Fennia
I nättjänsten kan du se och hantera din risklivförsäkring och innehållet i dina pensions-, spar-, och placeringsförsäkringar.
Logga in på Fennia Livs Mitt FenniaOm du behöver hjälp med att använda Mitt Fennia kan du kontakta användarstödet på 010 503 03 mån–fre kl. 9–15.
Övriga ärenden
Telefon
Vi debiterar inte en separat serviceavgift för samtal.
Avgifter för samtal till våra servicenummer som börjar med 010 5, 010 19 och 020 är följande:
- När du ringer från en mobiltelefon betalar du din operatörs mobilsamtalsavgift.
- När du ringer från utlandet betalar du operatörens avgift för utlandssamtal.
- När du ringer från ett inrikesnät betalar du lokalnätsavgiften.
Samma avgift tas ut för både kö- och samtalstid.
Vi spelar in och lagrar våra kundtjänstsamtal för att klargöra vårt ansvar samt för att utveckla våra tjänster och säkerställa kvaliteten.
Samtalsinspelningar kan också användas för att genomföra en försäkringsutredning samt för att utarbeta, lägga fram och försvara rättsliga anspråk.
Fennia behandlar sina kunders personuppgifter och ser till att deras integritet skyddas i enlighet med sekretess- och dataskyddslagstiftningen. För att detta ska vara möjligt, måste vi alltid identifiera kunden.
För att kunna sköta försäkringsärenden för en annan person krävs samtycke från den personen. En bevislig utredning över att samtycke finns ska lämnas in till Fennia, om en sådan inte tidigare har lämnats in. Ett samtycke ska alltid vara individualiserat. En öppen eller allmän fullmakt att uträtta ärenden för någon annan persons räkning räcker inte.
När det gäller minderåriga barn under 18 år är det i regel barnets vårdnadshavare som ger ett samtycke till behandling av personuppgifter. Vårdnadshavaren kan också i regel uträtta försäkringsärenden för ett minderårigt barns räkning.
Fullmakt för uträttande av försäkrings- och skadeärendenTidsbokning
Under webbmötet kan du tillsammans med vår kundrådgivare gå igenom ditt försäkringspaket mera detaljerat än under ett telefonsamtal. På webbmöten betjänar vi såväl våra privatkunder som våra företagskunder.
Boka ett webbmöteObservera att vi inte uträttar skade- och ersättningsärenden vid webbmöten och möten på kontoret. Mer information och anvisningar för skadesituationer finns på vår webbplats.
Om ditt ärende gäller frivilliga pensions-, investerings- och sparförsäkringar, skicka ett meddelande i Fennia Livs Mitt Fennia eller ring Fennia Livs kundtjänst.
Du är välkommen till vårt kontor, men boka först en tid i vår möteskalender. Kontor i Vasa och Karleby har öppet utan tidsbokning.
Observera att vi inte uträttar skade- och ersättningsärenden vid webbmöten och möten på kontoret. Mer information och anvisningar för skadesituationer finns på vår webbplats.
Om ditt ärende gäller frivilliga pensions-, investerings- och sparförsäkringar, skicka ett meddelande i Fennia Livs Mitt Fennia eller ring Fennia Livs kundtjänst.
Boka tid till vårt kontor Se information om vårt närmaste kontorE-post
Av datasäkerhetsskäl kan du inte skicka vanliga e-postmeddelanden i försäkrings- eller ersättningsärenden till Fennia.
Om du vill kontakta oss med ett meddelande ska du skicka det till oss via nättjänst Mitt Fennia. Mitt Fennia-meddelanden är skyddade, till skillnad från vanliga e-postmeddelanden. Genom Mitt Fennia kan vi också identifiera dig direkt.
Logga in på Mitt FenniaNär Fennia skickar konfidentiell e-post skyddas förbindelsen med TLS-kryptering. Av säkerhetsskäl är lästiden begränsad till högst 30 dagar.
Du får ett meddelande om att konfidentiell e-post har skickats till dig och kommer åt e-posten genom att klicka på länken i meddelandet.
Du kan spara meddelandet och bilagorna på ett säkert ställe när du läser det.
Skriftlig bekräftelse och svarsförsändelse
Fennia har ett skriftligt bekräftelseförfarande för all försäljning av försäkringar. Det innebär att du skriftligt ska godkänna till exempel en försäkringsoffert som du har fått per telefon eller ändringar i försäkringen. Utan en skriftlig bekräftelse träder inte försäkringen eller ändringen i kraft.
Du kan lämna en skriftlig bekräftelse elektroniskt med nätbankskoder eller mobil-id, alternativt i kundservicesammanhang ansikte mot ansikte med identitetsbevis och underskrift.
Skriftlig bekräftelse kan inte lämnas i förväg utan endast vid köptillfället eller när du ändrar dina försäkringsuppgifter. Du behöver inte lämna någon skriftlig bekräftelse om du inte ändrar ditt försäkringsskydd eller köper ett nytt försäkringsskydd.
Läs mer om skriftlig bekräftelseDu kan skicka redogörelser eller en ersättningsansökan portofritt med svarsförsändelsekod.
Ange handläggningskod i försändelsen.
Fennia, Helsingfors, ersättningsärenden, kod 5005039, 00003 Svarsförsändelse
Fennia, Helsingfors, försäkringsärenden, kod 5005038, 00003 Svarsförsändelse
Övriga svarsförsändelsekoder används inte.
Behöver du hjälp med att använda nättjänsterna? Kontakta vårt användarstöd på 010 503 03 mån–fre kl. 9–15.
Är du företagskund? Se kontaktinformation för företagskunder.