Gå till innehållet
Kvinnan arbetar.

Skriftlig bekräftelse vid tecknande av försäkringar

Fennia har ett skriftligt bekräftelseförfarande för all försäljning av försäkringar. Det innebär att du skriftligt ska godkänna till exempel en försäkringsoffert som du har fått per telefon eller ändringar i försäkringen. Utan en skriftlig bekräftelse träder inte försäkringen eller ändringen i kraft.

Hur kan jag lämna en skriftlig bekräftelse?

Du kan lämna en skriftlig bekräftelse elektroniskt med nätbankskoder eller mobil-id, alternativt i kundservicesammanhang ansikte mot ansikte med identitetsbevis och underskrift.

Skriftlig bekräftelse kan inte lämnas i förväg utan endast vid köptillfället eller när du ändrar dina försäkringsuppgifter. Du behöver inte lämna någon skriftlig bekräftelse om du inte ändrar ditt försäkringsskydd eller köper ett nytt försäkringsskydd.

Konsekvenser för dig som kund

Om du vill göra ändringar i ditt nuvarande försäkringsskydd eller teckna nya försäkringar, ska du bekräfta försäkringsofferten skriftligt. Vi ber alltid om en bekräftelse, oavsett om det är du eller Fennia som tagit initiativet till åtgärden.

Vi hoppas att bekräftelseförfarandet inte orsakar några olägenheter för dig. Syftet är att öka säkerheten när du uträttar ärenden och minska oklarheterna om försäkringarnas innehåll.

Skriftlig bekräftelse skyddar våra kunders intressen

Ett skriftligt bekräftelseförfarande ökar säkerheten när ärenden uträttas på distans. Bekräftelseförfarandet säkerställer att vi alltid när vår kund ska godkänna en försäkringsoffert kontrollerar kundens identitet. På så sätt minimerar vi risken för att någon agerar obehörigt i våra kunders försäkringsärenden.

En skriftlig bekräftelse ökar också försäkringsavtalsparternas kännedom om försäkringens innehåll och omfattning. I de produktbroschyrer och produktbeskrivningar som tillhandahålls tillsammans med försäkringsofferten kan kunden kontrollera att försäkringen motsvarar det som avtalats muntligt, till exempel per telefon, innan kunden bekräftar offerten skriftligen. Därmed får våra kunder en så noggrann bild som möjligt av innehållet i och omfattningen av försäkringen eller av ändringarna i försäkringen innan ett slutligt bekräftelsebeslut fattas.

Med en bekräftelse kan vi säkerställa att vi ger våra kunder tillräcklig information, som förutsätts i lagen om försäkringsavtal, till stöd för beslutet om att teckna en försäkring. Då slipper kunderna obehagliga överraskningar eller andra oklarheter om försäkringens innehåll och omfattning senare under försäkringsperioden.

Skriftlig bekräftelse vid tecknande av försäkringar | Fennia