Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Kirjallinen vahvistus vakuutusten hankinnassa

Kirjallinen vahvistus vakuutusten hankinnassa

Olemme ottaneet käyttöön kirjallisen vahvistusmenettelyn kaikissa vakuutusten myyntitilanteissamme. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee hyväksyä kirjallisesti esimerkiksi puhelimessa saamasi vakuutustarjous tai vakuutuksen laajuuteen tehtävät muutokset ja lisäykset. Ilman kirjallista vahvistusta vakuutus tai muutos ei tule voimaan.

Huom! Kirjallinen vahvistus tarvitsee tehdä vasta oston tai vakuutustietojen muutoksen yhteydessä. Et voi tehdä sitä ennakkoon. Jos et muuta vakuutusturvaasi tai osta uutta, kirjallista vahvistusta ei tarvitse tehdä.

Miten kirjallisen vahvistuksen voi antaa?

Kirjallinen vahvistus voi tapahtua sähköisesti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella esimerkiksi Oma Fennia -palveluun kirjautumisen jälkeen.

Jos asioit konttorilla, voit allekirjoittaa vakuutustarjouksen sen jälkeen, kun sinut on ensin tunnistettu henkilöllisyystodistuksesta. Usein vakuutustarjousten yhteydessä on myös linkki sähköiseen allekirjoituspalveluun, jonka välityksellä kirjallinen vahvistus on helppo antaa sähköisesti tunnistautuneena. Fennian asiakaspalvelija kertoo sinulle hyväksymismenettelystä ja ohjeistaa sen tekemiseen.

Kirjallinen vahvistus asiakkaidemme etujen turvaajana

Kirjallinen vahvistusmenettely on ollut aiemminkin käytössä Fenniassa, mutta nyt se on laajennettu koskemaan kaikkia myyntitilanteita. Vahvistusmenettely takaa sen, että varmistumme aina rahanpesulainsäädännön edellyttämällä varmuudella asiakkaamme henkilöllisyydestä vakuutustarjousta hyväksyttäessä. Näin minimoimme myös riskin siitä, ettei kukaan pääse ottamaan luvatta vakuutuksia asiakkaidemme nimissä. Muutos parantaa siten entisestään etäyhteyksillä tapahtuvan asioinnin turvallisuutta.

Kirjallinen vahvistus parantaa myös kaikkien vakuutussopimuksen osapuolten tietoisuutta vakuutuksen sisällöstä ja laajuudesta. Asiakas voi tarkistaa vakuutustarjouksen mukana toimitettavista tuote-esitteistä ja -kuvauksista, että vakuutus vastaa esimerkiksi puhelimessa suullisesti sovittua, ennen kuin hän vahvistaa tarjouksen kirjallisesti. Näin kaikilla asiakkaillamme on mahdollisimman tarkka kuva hyväksyttävän vakuutuksen tai siihen tehtyjen muutosten sisällöstä ja laajuudesta ennen lopullisen vahvistuspäätöksen tekemistä.

Vahvistuksen avulla pyrimme varmistamaan sen, että annamme asiakkaillemme vakuutussopimuslain edellyttämät riittävät tiedot vakuutuksen hankkimispäätöksen tueksi. Näin myöhemmin vakuutuksen voimassaoloaikana ei synny esimerkiksi ikäviä yllätyksiä tai muita epäselvyyksiä vakuutuksen sisällöstä ja laajuudesta.

Muutos auttaa toteuttamaan myös 1.1.2023 voimaan tulleen kuluttajansuojalain uuden 6 a luvun 11 b §:n asettamat vaatimukset vahvistusmenettelystä, joka koskee kaikkia kuluttajan suuntaan puhelimitse tehtäviä vakuutusyhtiöaloitteisia myyntiyhteydenottoja.

Vaikutukset sinuun asiakkaanamme

Jos haluat tehdä muutoksia nykyiseen vakuutusturvaasi tai hankkia uusia vakuutuksia, tulee sinun vahvistaa vakuutustarjous kirjallisesti. Pyydämme vahvistuksen aina riippumatta siitä, onko aloite toimenpiteelle tullut sinulta vai Fenniasta.

Toivomme, että vahvistusmenettely ei aiheuta sinulle ylimääräistä vaivaa. Muutokset on tehty parantamaan asiointisi turvallisuutta ja samalla vähentämään epäselvyyksiä vakuutusten sisällöistä. Lainsäädännön asettamien velvoitteiden lisäksi asiakkaan etu on ollut muutoksissa yhtenä merkittävimmistä taustatekijöistä.

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluAsiakasedutUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleYritysasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusYksityisyyden suoja puhelinpalvelussaEvästeet