
Usein kysyttyä
Autoapu 24h -puhelinpalvelu on Fennian vahinkopalvelu, jonka kautta voit hoitaa ajoneuvovahingot mutkattomasti. Palvelu on käytössäsi, tarvitsetpa apua kolarin tai vuokra-auton kanssa – voit soittaa asiantuntijoillemme vuorokauden ympäri sekä Suomesta että ulkomailta.
Autoapu 24h -puhelinpalvelu järjestää tarvittaessa hinauksen puolestasi. Vaikka hinausta ei korvattaisi vakuutuksesi perusteella – esimerkiksi, jos sinulla on pelkkä liikennevakuutus – voit silti tilata hinauksen ja muita palveluita alennettuun hintaan Fennian sopimuskumppaneilta.
Liikennevakuutus on kaikille ajoneuvoille pakollinen vakuutus, joka korvaa liikenneonnettomuudessa aiheutuneita henkilövahinkoja sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahinkoja. Kaskovakuutuksella eli esimerkiksi autovakuutuksella turvaat myös oman ajoneuvosi. Kaskosta on olemassa erilaajuisia vaihtoehtoja, joista voit valita ajoneuvollesi ja kukkarollesi sopivimman.
Liikennekäytöstäpoiston aikana kaskovakuutuksesi jää voimaan. Valitsemastasi kaskovakuutuksesta riippuen autosi on silloin turvattu ilkivallan, palon, varkauden, oikeudenkäynnin ja lunastuksen varalta. Premiumkaskossa voimaan jäävät edellä mainittujen lisäksi lunastus-, luonnonilmiö- ja pysäköintivakuutus. Myös rahoitusturva jää voimaan, jos ajoneuvosi on jonkin rahoitusyhtiön omistama.
Liikennevakuutuslain uudistuttua 1.1.2017 alkaen bonuksia ei enää siirretä vakuutusyhtiöstä tai autosta toiseen.
Henkilökohtainen vakuutus- ja vahinkohistoriasi, joiden perusteella bonuksesi muodostetaan, haetaan vakuutusalan yhteisestä vahinkohistoriatietokannasta. Jos olet esimerkiksi myynyt ajoneuvosi, sinun ei tarvitse siirtää bonuksia uuteen ajoneuvoon, vaan ne siirtyvät automaattisesti uuteen ajoneuvovakuutukseesi henkilökohtaisen vahinkohistoriasi perusteella.
Liikennevakuutuksen bonus on sen sijaan henkilökohtainen, eli saat sen kaikkiin Fenniassa vakuutettuihin autoihisi. Liikennevakuutuksen bonus voi olla jopa 83 %, joka on Suomen paras bonus!
Voit tehdä rekisteröintimuutokset Traficom-verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Traficom veloittaa muutoksista oman hinnastonsa mukaisen maksun.
Fennian ajoneuvovakuutuksia ja niihin liittyviä muutoksia voit hoitaa helpoiten Oma Fennia -verkkopalvelussa Vakuutukset-välilehdellä.
Jos teet muutoksia Fennian ajoneuvovakuutukseen, muista tarkistaa, että tilinumerosi on ajan tasalla mahdollisia vakuutusmaksun hyvityksiä varten. Pääset tarkistamaan tilinumerosi Oma Fenniassa Omat tiedot -välilehdeltä.
Voit irtisanoa ajoneuvovakuutuksen vapaaehtoisen osan eli kaskovakuutuksen, mikäli kyseessä ei ole rahoitusyhtiön omistama ajoneuvo.
Lakisääteistä liikennevakuutusta ei ole mahdollista irtisanoa, ellet tee sitä kirjallisesti Oma Fennian verkkoviestillä. Huomioithan, että ajoneuvon tulee olla ensin poistettu liikenteestä, jotta irtisanominen on mahdollista.
Voit tehdä ajoneuvon liikennekäytöstäpoiston kätevimmin Traficomin (traficom.fi) sivuilla, mikäli ajoneuvoa ei enää käytetä liikenteessä.
Tarvitset Green Cardin, jos matkustat ajoneuvollasi Pohjoismaiden ulkopuolella. Tämä ei ole pakollista, mutta suositeltavaa. Green Card todistaa liikennevakuutuksesi voimassaolon ulkomailla.
Fennian Green Cardissa on lueteltu ne maat, joissa liikennevakuutus on voimassa. Green Cardin on pakollinen, kun matkustat esimerkiksi Venäjälle.
Muista tilata Green Card hyvissä ajoin ennen matkaasi Oma Fennia -palvelun ilmoitukset-osiossa, niin lähetämme sen sinulle postitse.
Asiointi
Voit hakea korvausta, päivittää yhteystietojasi, lähettää meille viestejä ja tarkastella vakuutuksiasi Oma Fennia -palvelussa.
Osta vakuutus verkosta -sivuilta pystyt ostamaan vakuutuksia ja tarjouspyyntölomakkeella tekemään tarjouspyyntöjä.
Voit myös esimerkiksi pyytää maksuaikaa laskullesi ja tilata e-laskun Oma Fennian kautta.
Vakuutusasioiden asiakaspalveluun kannattaa soittaa silloin, kun jokin asiakkuuteesi liittyvä asia mietityttää. Jos haluat esimerkiksi tehdä muutoksia vakuutuksiisi tai sinulla on kysyttävää laskutukseen liittyen, soita Fennian asiakaspalveluun. Jos asiasi puolestaan koskee sattunutta vahinkoa tai korvauksen hakemista, soita korvauspalveluumme.
Oletko tutustunut jo käytössäsi oleviin vahingosta selviytymisen palveluihin? Vahinkopalvelut ovat vakuutuskohtaisia puhelinpalveluita, joissa kunkin alan ammattilaisemme tarjoavat apua tilanteen ollessa käynnissä. Joissain tapauksissa tarjoamme myös ennaltaehkäisevää apua.
Eri vakuutuksiin sisältyy eri palveluita, jotka helpottavat vahingosta selviämistä. Esimerkiksi Terveyden turvaan sisältyy FenniaHoitaja, autovakuutukseen Fennian Autoapu 24h ja rakennusvakuutukseen Fennian Taloapu 24h.
Tutustu omiin vakuutuksiisi sisältyviin palveluihin tämän sivun ylälaidasta.
Fennian vakuutukset astuvat voimaan joko sovitusta päivämäärästä tai heti asioinnin yhteydessä, ellei toisin ilmoiteta
Vakuutuksen voimaansaaton jälkeen saat voimassa olevasta vakuutuksesta vakuutuskirjan Oma Fenniaan. Tämä on syytä käydä lävitse. Päivitä samalla yhteystietosi Omat tiedot -välilehdelle.
Helpoiten ilmoitat vahingosta Oma Fennian kautta, mutta ennen kuin teet vahinkoilmoituksen, katso ohjeemme. Vahingosta riippuen voi olla, että saat tilanteen hoidettua ilman lomakkeen täyttämistä.
Vapaaehtoisen vakuutuksen ja rekisteröimättömän ajoneuvon vakuutuksen voit irtisanoa Oma Fenniassa olevalla irtisanomislomakkeella.
Jos haluat irtisanoa pakollisen työajan vakuutuksen tai rekisteröidyn ajoneuvon vakuutuksen, ota yhteys asiakaspalveluumme.
Voit ilmoittaa osoitteenmuutoksen esimerkiksi muuton yhteydessä Postin Oma Posti -palvelussa, jolloin muuttunut osoitetieto kirjautuu väestörekisterin perusteella Fenniaan.
Huomioithan, että pelkkä osoitteenmuutos ei riitä vakuutuksella olevan osoitteen muuttamiseen. Sinun tulee päivittää vakuutusturvasi osoitteenmuutoksen myötä. Helpoiten ilmoitat muutoksesta Oma Fenniassa tai asiakaspalvelussamme. Kartoitamme mielellämme mahdolliset riskit ja aukot vakuutusturvassanne asioinnin yhteydessä.
Voit asioida myös Oma Fenniassa verkkoviestitse tai chatissä.
Henkilöasiakkaana voit hoitaa vakuutusasiasi kuntoon myös soittamalla asiakaspalveluumme.
Pääset hoitamaan Fennian vakuutusasioita Oma Fenniassa, vaikka et olisikaan asiakkaamme. Voit kirjautua Oma Fenniaan omilla pankkitunnuksillasi.
Mikäli sinulla on maksuhäiriömerkintä, sen vaikutuksista vakuutuksien myöntämiseen saat tietoa asiakaspalvelustamme.
Ennen asiointia on suositeltavaa tutustua FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivuihin (pdf) .
Mikäli vakuutuksenottaja on menehtynyt tai kun vakuutukset ovat kuolinpesän nimissä, on kuolinpesän osakas tai osakkaat tai muu valtuutettu oikeutettu saamaan tietoa kuolinpesän vakuutuksista.
Kuolinpesän vakuutusasioiden hoitaminen ja vakuutusten muutokset edellyttävät kuitenkin kaikkien pesän osakkaiden hyväksyntää tai valtakirjaa, jossa kuolinpesän kaikki osalliset valtuuttavat valitun osakkaan tai valitut osakkaat hoitamaan kuolinpesän vakuutusasioita.
Tarvittavat dokumentit voi toimittaa Oma Fennian kautta tai asioida Fennian konttorissa. Fennian konttorilla asioidessa henkilöllisyys tulee todentaa.
Kun Fennia on käsitellyt tiedot, kuolinpesän vakuutusasioita voi hoitaa valtuutetun Oma Fenniassa, konttorilla tai puhelimitse.
Kotivakuutuksessa vakuutettuina ovat vakuutuksenottaja ja hänen kanssaan samassa taloudessa vakinaisesti asuvat henkilöt. Silloin vanhempi ei voi ottaa poismuuttaneelle lapselle vakuutusta itse, vaan vakuutuksen tulee olla hankittuna hänen nimiinsä.
On kuitenkin mahdollista sopia poikkeavasta laskutuksesta. Lisätietoja kerromme mielellämme asiakaspalvelussamme.
Mikäli alaikäisellä on pankkitunnukset, voi hän silloin hoitaa omia vakuutusasioitaan Oma Fenniassa.
Oma Fenniassa voi pyytää vakuutusmuutoksia, ilmoittaa tilinumeron ja nähdä vakuutuskirjat- ja laskutiedot. Alaikäinen voi hoitaa myös vakuutuksen irtisanomisen Oma Fennian kautta. Uusien Fennian vakuutuksien hankkiminen hoituu helpoiten puhelimitse asiakaspalvelumme kautta.
Huoltajan ei ole mahdollista lisätä oikeuksia alaikäisen Oma Fenniaan.
Jos tahdot valtuuttaa toisen luonnollisen henkilön, esimerkiksi puolisosi asioimaan puolestasi, tulee sinun valtuuttaa tämä henkilö valtakirjalla.
Helpoiten teet valtuutuksen Oma Fennian kautta. Valtakirjalla ei voi valtuuttaa toista luonnollista henkilöä hoitamaan vakuutuksen irtisanomista, terveysselvityksen täyttämistä tai henkilökorvausasioita.
Vakuutusasioinnin helpottamiseksi kerro asiakaspalvelumme asiantuntijoille kenen puolesta tahdot asioida, ja onko sinulla voimassa olevaa valtakirjaa asioiden hoitamiseen.
Fennian puhelut saapuvat aina puhelinnumerosta, joka muodostuu 010 503 alusta. Mikäli et vastaa puheluun ja soitat takaisin, ohjautuu se Fennian asiakaspalveluun tai suoraan sinua tavoittelevalle asiantuntijalle.
Jos olet epävarma siitä, että onko soittaja Fennian työntekijä, voit tiedustella soittajalta, onko tämä hänen suora numeronsa, mikä on soittajan toimipaikka ja kuinka voit asioida tunnistautuneesti.
Voit aina pyytää Fennian henkilökuntaa lähestymään Oma Fenniassa.
Livechatillä tarkoitetaan chattia jossa asiakkaan viestiin vastaa aina ihminen. Oma Fennian chatissa viesteihin vastaavat siis aina asiakaspalvelun ammattilaiset. Livechat on avoinna arkisin klo 9 – 16.30.
Laskutus
Saat laskun vähintään kuukautta ennen eräpäivää. Vakuutuksen alkamispäivästä johtuen ensimmäisen laskun laskutusjakso ja suuruus voivat olla poikkeavia.
Jos otat e-laskun käyttöösi, paperinen lasku korvataan sähköisellä laskulla. E-laskulla maksaminen on helppoa. Voit tilata ilmoituksen laskun saapumisesta verkkopankissasi, jolloin sinun tarvitsee vain hyväksyä maksu. Voit myös valita automaattisen veloituksen, jolloin laskujen maksaminen ei unohdu.
Laskut lähetetään postitse, jos sinulla ei ole e-laskua käytössä.
Laskusi löytyvät myös Oma Fennia -palvelusta muutaman päivän viiveellä. Sieltä löydät myös vanhat laskusi. Muistutuslaskut lähetetään aina postitse.
Oletko yritysasiakas? Voit siirtyä sähköiseen asiointiin helposti. Löydät kaikki asiakirjasi, nyt myös korvauspäätökset, Oma Fennia –verkkopalvelusta. Verkkopalvelussa hoidat vakuutusasioitasi silloin kuin se sinulle parhaiten sopii.
Verkkoasiointi yleistyy ja paperiton asiointi huomioi ympäristön paremmin. Lisäksi postituksen kustannukset nousevat. Ekologinen e-lasku vähentää sekä paperiroskaa että kuljetuksia.
Paperilaskun toimitusmaksu tulee olemaan 1,55 € per lasku ja tulee voimaan vaiheittain vuosien 2022 ja 2023 aikana. Välttääksesi maksun ja helpottaaksesi arkeasi, voit tilata kätevän e-laskun. Laskutuslisää ei lisätä e-laskuun.
Kun tilaat paperittoman e-laskun, pääset laskuihisi käsiksi missä ja milloin vain. Säästyt myös pitkien tili- ja viitenumerojen näpyttelyltä.
Toimitusmaksu ei koske muistutuslaskuja eikä hyvityslaskuja. Toimitusmaksu ei myöskään koske suoramaksun yhteydessä lähetettäviä paperilaskuja eikä liikennevakuutuslain tai työtapaturma- ja ammattitautilain mukaisten vakuutusten laskuja.
Voit maksaa vakuutuksesi yhdessä tai useammassa erässä (2, 3, 4, 6, 12) valintasi mukaan. Jos haluat muuttaa maksueräisyyttä, voit tehdä sen lähettämällä asiasta viestin Oma Fennia -palvelun kautta ja kertoa, kuinka monessa erässä haluat maksaa vakuutuksen. Muutos astuu voimaan seuraavan vakuutuskauden alkaessa.
Jokaisella laskullasi on oma viitenumeronsa. Laskusi löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarkistaa laskun tiedot. Käyttämällä laskun viitenumeroa varmistat maksun kohdistumisen oikeaan vakuutukseen ja näin vältyt turhilta maksumuistutuksilta.
Halutessasi voit ottaa käyttöön kätevän e-laskun. E-laskulla maksaminen on helppoa: laskut löytyvät valmiiksi verkkopankista, eikä pitkiä numerosarjoja, kuten viitenumeroa, tarvitse itse näppäillä.
Voit muuttaa tulevien laskujen eräpäivää lomakkeella ja kertomalla toiveesi eräpäivästä.
Lomakkeella voit pyytää maksuaikaa henkilöasiakkaan laskulle, lukuun ottamatta henkivakuutuksen laskuja.
Jos alkuperäinen vakuutusmaksu pienentyy, lasku peruuntuu ja saat muutoslaskun.
Jos alkuperäinen vakuutusmaksu kasvaa, saat lisälaskun. Myös alkuperäinen lasku tulee näissä tapauksissa maksaa.
Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Tarkistathan Oma Fennia -palvelussa Omat tiedot -kohdasta, että tilinumerosi on ajan tasalla. Vahingosta maksettavaa korvausta varten tilinumero ilmoitetaan tapauskohtaisesti.
Voit tarkistaa asian verkkopankistasi.
Laskut löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarvittaessa tulostaa laskun.
Voit pyytää lisää maksuaikaa lomakkeella tai soittamalla puhelinpalveluumme.
Maksuaikaa voidaan myöntää henkilöasiakkaan laskulle, lukuun ottamatta henkivakuutuksen laskuja. Maksuaikaa voidaan antaa 30 päivää eräpäivästä eteenpäin. Maksuaika on viivästyskorollista.
Jos vakuutusmaksusi myöhästyy, lähetämme sinulle maksumuistutuksen 14 päivää eräpäivän jälkeen. Maksumuistutus lähetetään aina kirjeitse ja siihen lisätään 5 euron maksumuistutuskulu. Lisäksi perimme viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavassa laskussa.
Mikäli olet tehnyt e-laskusopimuksen Fennian kanssa, näet avoimet laskusi verkkopankistasi. Oma Fenniaan arkistoituu kaikki Fennian toimittamat vakuutuslaskut.
Helpoiten voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi laskun maksun yhteydessä. Verkkopankki tarjoaa maksun vahvistamisen jälkeen mahdollisuuden tehdä e-laskusopimus.
Yritysten vakuutuslaskut hoituvat sähköisesti verkkolaskuoperaattorin kautta. Voit tilata verkkolaskun Oma Fennian etusivulla olevan linkin kautta. Tilaukseen tarvitset y-tunnuksen, verkkolaskuosoitteen ja operaattoritunnuksen.
Mikäli on käynyt niin harmillisesti, että olet maksanut laskun esimerkiksi väärällä viitteellä tai kahteen kertaan, voimme löytää maksusi, kun toimitat meille maksun tiedot joko puhelimitse tai Oma Fenniassa. Tositteena käy esimerkiksi maksukuitti, jonka voi toimittaa verkkoviestin liitteenä Oma Fenniassa.
Jos olet maksanut laskun kahteen kertaan, rahat ohjautuvat automaattisesti sinulle takaisin, mikäli meillä on ajantasainen tilinumerosi. Oma Fenniassa on syytä tarkistaa Omat tiedot -välilehdeltä tilinumero mahdollisia palautuksia varten.
Mikäli koet asian kiireelliseksi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Näin on voinut käydä, mikäli Fennialla ei ole tiedossa ajantasaista tilinumerosi ja olet saanut postitse ilmoituksen sinulle osoitetusta maksusta.
Voit päivittää Oma Fenniassa omat tiedot -välilehdellä tilinumerosi, jolloin rahat palautuvat sinulle automaattisesti. Näin ollen maksuosoitus pankkiin peruuntuu ja varat ohjautuvat suoraan tilillesi. Tähän saattaa mennä muutama viikko.
Mikäli tahdot noutaa varat maksuosoituksen ohjeistuksen mukaan, voit lunastaa maksuosoituksen lähimmässä Osuuspankin konttorissa rahalähetysilmoituksessa mainittuun eräpäivään mennessä. Huomioithan, että sinun tulee ottaa rahalähetysilmoitus ja henkilöllisyystodistus mukaasi asioidessasi konttorilla.
Maksuosoituksen lunastamisesta konttorilla peritään hinnaston mukainen palvelumaksu.
Mikäli maksuosoitusta ei ole lunastettu määräaikaan mennessä, suoritus palautuu takaisin Fenniaan.
Voit varata ajan konttorille itsellesi tai yrityksellesi konttorien ajanvarauspalvelussa . Halutessasi voit myös varata verkkotapaamisen .
Valitse Palvelukategoria-valikosta, haluatko asioida henkilö- vai yritysasiakkaana. Jos varaat aikaa verkkotapaamiseen, valitse valikosta palvelukieli.
Valitse Palvelu-valikosta, mitä asiasi koskee.
Jos haluat varata konttoritapaamisen, valitse Toimipiste-valikosta, mihin konttorille haluat sopia tapaamisen.
Katso vapaa ajat klikkaamalla Hae vapaat ajat -painiketta. Avautuvasta kalenterinäkymästä voit valita itsellesi sopivimman ajan, jatkaa täydentämään asiakastietosi ja vahvistaa varauksen.
Asiakastiedoissa kysymme henkilö- tai y-tunnustasi, jotta voimme etsiä vakuutustietosi valmiiksi ennen tapaamista. Henkilöasiakkaiden osalta tarkistamme myös luottotiedot aina ennen uuden vakuutustarjouksen antamista. Yritysten osalta tarkistamme, että ajanvaraukseen tuleva henkilö on valtuutettu hoitamaan yrityksen vakuutusasioita. Jos olet yritysasiakkaamme ja sinulla on Fennialla oma yhteyshenkilö, voit olla suoraan yhteydessä häneen.
Jos et pääsekään varaamaasi tapaamiseen, voit perua ajan vahvistussähköpostista löytyvällä varausavaimella. Voit syöttää varausavaimen ajanvarauspalvelusta löytyvään Muuta tai peruuta varaus -kenttään.
Voit tehdä peruutuksen myös soittamalla asiakaspalveluumme numeroon 010 503 8808.
Huomioithan, että myös meillä on tarvittaessa oikeus perua tapaaminen. Tällöin tarjoamme tilalle esimerkiksi puhelinaikaa tai verkkotapaamista. Näistä poikkeustilanteista olemme sinuun yhteydessä aina ennen varatun ajan alkamista.
Voit ilmoittaa muutostasi lähettämällä meille viestin Oma Fennia -verkkopalvelun Viestit-välilehdessä tai chatissä. Kerro viestissäsi uuden asunnon tiedot: asuinpinta-ala, onko asunto rivi- kerros- tai omakotitalo ja mistä päivästä muutos kotivakuutukselle tehdään. Lisäksi hintaan vaikuttaa hälytysjärjestelmä tai varmuuslukko, joten niistä hyvä mainita.
Muuttoon avuksi kutsutut kaverit kannattaa vakuuttaa talkoovakuutuksella vahinkojen varalle.
Mitä kotivakuutus kattaa muuton aikana? Katso muistilista!
Kotivakuutus kattaa työmaalla olevan irtaimiston ja käsityökalut, arvokkaammat laitteet kannattaa vakuuttaa erikseen. Itsesi ja perheesi katat tapaturma- ja henkivakuutuksilla, talkooväen talkoovakuutuksella ja työntekijät pakollisella työajan vakuutuksella.
Matkavakuutus muodostuu yleensä kahdesta osasta: matkustaja- ja matkatavaravakuutuksesta. Voit vakuuttaa itsesi, matkatavarasi tai molemmat. Voit määritellä, onko vakuutus vain sinulle vai koko perheellesi. Lisäksi voit valita, haluatko jatkuvan matkavakuutuksen vai vakuutuksen jonkin yksittäisen reissun ajaksi.
Me autamme mielellämme valitsemaan matkaasi vastaavan vakuutusturvan!
Huomioithan, että matkavakuutus on voimassa kolme kuukautta. Tätä pidemmät matkustusajat on syytä ilmoittaa Fennialle ennen matkalle lähtemistä, sillä tarvitset pidennetyn matkavakuutuskokonaisuuden koko matkustusajallesi.
Lisätietoja saat Oma Fenniasta tai asiakaspalvelustamme.
Saat matkavakuutuskortin suoraan matkapuhelimeesi, kun ilmoitat asioinnin yhteydessä puhelinnumeron, jota käytät.
Vaihtoehtoisesti toimitamme perinteisen matkavakuutuskortin postitse ostettuasi matkavakuutuksen. Mikäli tahdot tilata matkavakuutuskortin puhelimeesi, voit tilata sen täältä (Surveypal.com).
Fennian asiakkaana Fennian Reissuapu 24h auttaa, kun sairastut tai sinulle sattuu tapaturma ulkomaan matkalla. Palvelu on apunasi myös esimerkiksi matkajärjestelyissä matkasi keskeydyttyä. Reissuavusta saat myös hyväksynnän sairaankuljetukselle Suomeen.
Muista pitää matkavakuutuskortti mukanasi aina, kun reissaat ulkomailla!
Saat toimintaohjeet helpoiten Vahingot-osiosta. Löydät sieltä käytettävissäsi olevien vahingosta selviytymistä helpottavien palveluiden yhteystiedot. Monessa tilanteessa sinun ei tarvitse täyttää korvaushakemusta itse ollenkaan, vaan saat apua suoraan kumppaneiltamme. Jos kuluja on jo syntynyt, löydät myös tarvittavat korvaushakemuslomakkeet Fennia-avusta.
Korvaushakemuksen matkustajavakuutuksesta täyttää vakuutettu. Vakuutuksenottaja voi tehdä korvaushakemuksen alle 15-vuotiaan lapsen vahinkoasioista. Tarkista, että olet saanut Kelan korvauksen kaikista kuluista, joista sen voi saada. Tarvittaessa hae korvaus Kelasta ennen korvaushakemuksen täyttämistä. Säilytä kaikki vahinkoon liittyvät tositteet vuoden ajan. Ilmoitamme sinulle, jos tarvitsemme niitä.
Jotta voimme käsitellä korvaushakemuksesi mahdollisimman nopeasti, tarvitsemme seuraavat tiedot:
asiakas- tai vakuutusnumero
vakuutuksenottajan ja vakuutetun nimi ja henkilötunnus
korvauksensaajan pankkiyhteystiedot IBAN-muodossa mahdollisen korvauksen maksamista varten
tiedot maksamistasi kuluista.
Oma Fennia -palveluun kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset.
Kun haet korvausta matkan peruuntumisesta, tarvitaan lisäksi:
tositteet ennen matkaa maksetuista matka- ja majoituskuluista
matkanjärjestäjän, lentoyhtiön tai palveluntuottajan todistus maksetusta hyvityksestä
sairauskertomus omasta tai lähiomaisen sairastumisesta tai esitutkintapöytäkirja tai tarkastusraportti, jos kyse on omaisuuteen kohdistuneesta vakavasta vahingosta.
Kun haet korvausta matkan keskeytymisestä, tarvitaan lisäksi:
tositteet ennen matkaa maksetuista matka- ja majoituskuluista sekä alkuperäinen matkasuunnitelma
tositteet ylimääräisistä matka- ja majoituskuluista
sairauskertomus omasta tai lähiomaisen sairastumisesta tai esitutkintapöytäkirja tai tarkastusraportti, jos kyse on omaisuuteen kohdistuneesta vakavasta vahingosta.
Kun haet korvausta matkalta myöhästymisestä, tarvitaan lisäksi:
alkuperäiset kulutositteet matka- ja majoituskuluista sekä alkuperäinen matkasuunnitelma
tositteet ylimääräisistä matka- ja majoituskuluista
matkanjärjestäjän, lentoyhtiön tai palveluntuottajan todistus myöhästymisen syystä.
Korvaamme akuutin matkakohteessa annetun hoidon, jos syynä on hammassärky. Jos hampaan lohkeaminen aiheuttaa kipua matkakohteessa, voit hakea ensiapua hammaslääkäriltä ja hakea korvausta meiltä. Matkan jälkeen annettu ensiapu- tai jatkohoito ei ole korvattavaa.
Voit hakea korvausta matkalta myöhästymisestä, mikäli käyttämäsi kulkuväline myöhästyy pakottavasti sääesteen, teknisen vian tai liikenneonnettomuuden takia ja myöhästyt alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisen ulkomaille suuntautuvalta lento-, laiva-, juna- tai linja-automatkalta tai ulkomaille suuntautuvalta jatkoyhteydeltä.
Korvaamme välttämättömät ja kohtuulliset ylimääräiset kustannukset, jotka aiheutuvat matkan jatkamisesta. Korvauksena maksetaan enintään alkuperäisen matkan hinta, siltä osin kuin matka on peruuntunut, kuitenkin enintään 2 000 euroa.
Jos matkan jatkaminen on mahdotonta, korvataan myöhästymisen vuoksi peruuntuneen matkan etukäteen suoritettu hinta siltä osin kuin matka on peruuntunut, kuitenkin enintään 2 000 euroa. Korvausta ei makseta siltä osin kuin matkan järjestäjä, liikenneyhtiö tai vastaava suorittaa palautusta.
Ambulanssilennon ja saattajan korvattavuus tulee aina varmistaa etukäteen meiltä. Soita Fennian Reissuapu 24h.
Korvaushakemuksen voi täyttää sähköisesti jo matkalla ollessa. Mikäli kyse on sellaisesta vakavasta sairaudesta tai tapaturmasta, jota yhteistyökumppanimme SOS International hoitaa, ei sinulle aiheudu siitä kuluja matkan aikana eikä korvaushakemusta tällöin tarvitse täyttää. Mikäli kuluja syntyy vielä kotiinpaluun jälkeen, voit hakea itse maksamistasi jatkokuluista korvausta joko sähköisesti tai soittamalla puhelinkorvauspalveluun. Tarkemmat toimintaohjeet löydät Vahingot-osiosta.
Jos tapaturmasta on aiheutunut sairaanhoitokuluja, matkustajavakuutuksesta korvataan esinevahingoista ainoastaan tapaturman yhteydessä rikkoutuneet silmälasit sekä ensihoidon yhteydessä leikatut vaatteet.
Tapaturmassa muulla tavalla kuin ensihoidon yhteydessä rikkoutuneita vaatteita ei korvata matkustajavakuutuksesta. Puhelimia, kameroita tai muuta omaisuutta ei korvata matkustajavakuutuksesta, vaikka ne rikkoutuisivat tapaturmaisen ryöstön yhteydessä.
Matkatavaravahingoissa voit hakea korvausta täyttämällä sähköisen vahinkoilmoituksen Oma Fennia -palvelussa. Täytä korvaushakemus huolellisesti. Voit ilmoittaa vahingosta myös soittamalla puhelinkorvauspalveluumme.
Tarkemmat toimintaohjeet ja tarvitsemasi vahinkoilmoituksen löydät Vahingot-osiosta.
Matkustajavakuutus ei korvaa raskauden normaalin etenemisen mahdollisesti aiheuttamia lääkinnällisiä kuluja eikä matkan peruuntumisen tai keskeytymisen kustannuksia.
Vakuutuksesta korvataan vakuutusehtojen mukaisesti sairaudentilaksi katsottavista komplikaatioista aiheutuvat kulut. Korvattavia komplikaatioita ovat esim. istukan irtoaminen, raskausmyrkytys tai verenvuoto.
Helpoiten voit tilata vakuutustodistuksen Oma Fennian kautta. Todistus vakuutuksesta on voimassa maksimissaan kolme vuotta. Todistus ei ole enää voimassa, mikäli matkavakuutuksesi päättyy.
FenniaHoitaja on sairaanhoitaja, joka vastaa kaikkiin terveyteen liittyviin kysymyksiin, ohjaa hoitoon ja tekee vahinkoilmoituksen puolestasi.
Voit soittaa FenniaHoitajalle aina, kun sairastut tai sinulle sattuu tapaturma missä tahansa päin Suomea, työ- tai vapaa-ajalla. FenniaHoitajan palvelut sisältyvät henkilö- ja matkavakuutuksiimme, sekä työnantajan pakolliseen työajan tapaturmavakuutukseen.
FenniaHoitaja palvelee p. 010 503 5000 vuoden jokaisena päivänä klo 7–23.
Onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä! Voit ottaa lapsellesi vauvavakuutuksen jo ennen hänen syntymäänsä. Siten varmistat, etteivät mahdolliset myöhemmin ilmenevät sairaudet rajoita lapsesi vakuutusturvaa ja pääset hänen kanssaan tarvittaessa yksityiseen terveydenhuoltoon.
Saat käyttöösi myös FenniaHoitaja-puhelinpalvelun, josta voit kysyä apua silloin, kun lapsesi vointi mietityttää. Muista vakuuttaa myös lapsellesi tärkein eli itsesi Fennian Terveyden turvalla ja henkivakuutuksella.
Erikoismaksuissa vakuutuksissa laskutamme vuoden aikana tulorekisterin ammattiluokkakohtaisten palkkatietojen perusteella ennakkomaksua ja vakuutuskauden päättyessä huomioimme yrityksellesi maksetut vakuutuskorvaukset ja saat tasoitusvakuutusmaksuna joko hyvitystä tai lisäveloitusta.
Työtapaturmavakuutuksen maksu muodostuu tulorekisteriin ilmoitettujen ammattiluokkakohtaisten palkkasummien perusteella. Haemme palkkatietoja tulorekisteristä kerran kuussa ja laskutamme tapaturmavakuutusmaksua asiakkaan haluamassa laskutussyklissä. Suosittelemme kaksitoistaeräistä laskutusta, jolloin yrityksesi kassavirta pysyy tasaisena. Voit myös valita laskutuksen kolmen, neljän tai kuuden kuukauden välein.
Työtapaturmavakuutuksen voimassaolosta peritään aina vähintään kalenterivuosikohtainen minivakuutusmaksu. Jos ammattiluokkakohtaisten palkkojen perusteella laskettava vakuutusmaksu ylittää minivakuutusmaksun, peritään maksu ammattiluokkakohtaisten palkkojen perusteella.
Jos yrityksesi palkanmaksu on päättynyt eikä vakuutukselle ole enää tarvetta, ilmoita siitä Fenniaan mahdollisimman pian. Työtapaturmavakuutusta ei voida päättää ilman erillistä ilmoitusta vakuutusyhtiölle. Tee ilmoitus vakuutustarpeen päättymisestä Fenniaan, vaikka yrityksellä ei enää olisi ilmoitusvelvollisuutta tulorekisteriin.