Asiointi ja laskutus
Voit hakea korvausta, päivittää yhteystietojasi, lähettää meille viestejä ja tarkastella vakuutuksiasi Oma Fennia -palvelussa. Osta vakuutus verkosta -sivuilta pystyt ostamaan vakuutuksia ja tekemään tarjouspyyntöjä. Voit myös esimerkiksi pyytää maksuaikaa laskullesi ja tilata e-laskun verkossa.
Vakuutusasioiden asiakaspalveluun kannattaa soittaa silloin, kun jokin asiakkuuteesi liittyvä asia mietityttää. Esimerkiksi jos haluat tehdä muutoksia vakuutuksiisi tai sinulla on kysyttävää laskutukseen liittyen, soita vakuutusasioiden asiakaspalveluumme. Jos asiasi puolestaan koskee jotain sattunutta vahinkoa tai korvauksen hakemista, soita korvauspalveluumme. Olethan tutustunut jo käytössäsi oleviin vahingosta selviämisen palveluihin?
Eri vakuutuksiin sisältyy eri palveluita, jotka helpottavat vahingosta selviämistä. Esimerkiksi Terveyden turvaan sisältyy FenniaHoitaja, autovakuutukseen Fennian Autoapu 24h ja rakennusvakuutukseen Fennian Taloapu 24h. Tutustu omiin vakuutuksiisi sisältyviin palveluihin tämän sivun ylälaidasta.
Saat laskun vähintään kuukautta ennen eräpäivää. Vakuutuksen alkamispäivästä johtuen ensimmäisen laskun laskutusjakso ja suuruus voivat olla poikkeavia.
Laskut lähetetään postitse, jos sinulla ei ole e-laskua käytössä. Laskusi löytyvät myös Oma Fennia -palvelusta muutaman päivän viiveellä. Sieltä löydät myös vanhat laskusi. Muistutuslaskut lähetetään aina postitse.
E-lasku otetaan käyttöön omassa verkkopankissa, ja helpoiten teet sen laskun maksun yhteydessä. Verkkopankki tarjoaa maksun vahvistamisen jälkeen mahdollisuuden tehdä e-laskusopimus. Tätä kautta pääset suoraan tekemään sopimuksen.
Halutessasi voit ottaa e-laskun käyttöösi myös kirjautumalla verkkopankkiin ja hakemalla e-laskuttajien luettelosta "Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia". Nimeä klikkaamalla pääset tekemään sopimuksen.
Voit maksaa vakuutuksesi yhdessä tai useammassa erässä (2, 3, 4, 6, 12) valintasi mukaan. Jos haluat muuttaa maksueräisyyttä, voit tehdä sen lähettämällä asiasta viestin Oma Fennia -palvelun kautta ja kertoa, kuinka monessa erässä haluat maksaa vakuutuksen. Muutos astuu voimaan seuraavan vakuutuskauden alkaessa.
Jokaisella laskullasi on oma viitenumeronsa. Laskusi löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarkistaa laskun tiedot. Käyttämällä laskun viitenumeroa varmistat maksun kohdistumisen oikeaan vakuutukseen ja näin vältyt turhilta maksumuistutuksilta.
Voit muuttaa tulevien laskujen eräpäivää
ja kertomalla toiveesi eräpäivästä.- Jos alkuperäinen vakuutusmaksu pienentyy, lasku peruuntuu ja saat muutoslaskun.
- Jos alkuperäinen vakuutusmaksu kasvaa, saat lisälaskun. Myös alkuperäinen lasku tulee näissä tapauksissa maksaa.
Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Tarkistathan Oma Fennia -palvelussa Omat tiedot-kohdasta, että tilinumerosi on ajan tasalla. Vahingosta maksettavaa korvausta varten tilinumero ilmoitetaan tapauskohtaisesti.
Voit tarkistaa asian verkkopankistasi.
Laskut löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarvittaessa tulostaa laskun.
Voit pyytää lisää maksuaikaa
tai soittamalla puhelinpalveluumme. Maksuaikaa voidaan antaa 30 päivää eräpäivästä eteenpäin. Maksuaika on viivästyskorollista.Jos vakuutusmaksusi myöhästyy, lähetämme sinulle maksumuistutuksen 14 päivää eräpäivän jälkeen. Maksumuistutus lähetetään aina kirjeitse ja siihen lisätään 5 euron maksumuistutuskulu. Lisäksi perimme viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavassa laskussa.