
Vanliga frågor om ärenden och fakturering
Uträttande av ärenden
Du kan söka ersättning, uppdatera dina kontaktuppgifter, skicka meddelanden och titta på dina försäkringar på Mitt Fennia.
På tjänsten Teckna försäkringen på nätet kan du teckna försäkringar och lämna begäran om offert.
Du kan också t.ex. be om mer tid för att betala räkningar och beställa e-faktura.
Ring kundtjänsten för försäkringsärenden när du har frågor kring din kundrelation. Om du till exempel vill göra ändringar i försäkringar eller om du har frågor kring fakturering, ring Fennias kundtjänst Om du däremot har frågor kring inträffade skador eller ansökning om ersättning, ring vår ersättningstjänst.
Har du tagit del av de skadetjänster som du har tillgång till? Skadetjänsterna är försäkringsspecifika telefontjänster, där våra experter inom respektive område hjälper dig att klara av den pågående skadesituationen. I vissa fall erbjuder vi även förebyggande hjälp.
Olika försäkringar omfattar olika skadetjänster som underlättar att klara av skador. Till exempel Skyddet för hälsa inkluderar tjänsten FenniaVårdare, bilförsäkringen Fennias bilassistans 24h och byggförsäkringen Fennias husassistans 24h.
Fennias försäkringar börjar gälla antingen från ett överenskommet datum eller genast när du uträttar ärenden, om inte något annat anges.
Efter att försäkringen trätt i kraft får du ett försäkringsbrev över den giltiga försäkringen på Mitt Fennia. Det är bäst att du går igenom det. Uppdatera samtidigt dina kontaktuppgifter under Egna uppgifter.
Enklast går det att anmäla en skada på Mitt Fennia, men innan du gör en skadeanmälan se våra anvisningar. Beroende på skada är det möjligt att ärendet kan åtgärdas utan att du fyller i en blankett.
Du kan säga upp en frivillig försäkring och en försäkring för ett oregistrerat fordon på uppsägningsblanketten på Mitt Fennia.
Om du vill säga upp en obligatorisk försäkring för arbetstid eller en försäkring för ett registrerat fordon, kontakta vår kundtjänst.
Du kan till exempel när du flyttar göra en adressändring på postens tjänst OmaPosti, då får Fennia den nya adressen av Befolkningsregistercentralen.
Notera att en adressändring inte räcker till att ändra adressen på en försäkring. Du ska alltid vid en adressändring uppdatera försäkringsskyddet. Enklast gör du det på Mitt Fennia eller på vår kundtjänst. Vi kartlägger gärna eventuella risker och brister i försäkringsskyddet när du uträttar ärenden hos oss.
Du kan boka tid på vårt kontor på vår tidsbokningstjänst . Om du vill, kan du också boka ett webbmöte .




I kunduppgifterna frågar vi efter din personbeteckning för att kunna ta fram dina försäkringsuppgifter före mötet. Vi kontrollerar också alltid nya privatkunders kredituppgifter innan vi ger en ny försäkringsoffert.
Om du inte kan komma på mötet, kan du avboka det med bokningsnyckeln som du hittar i bekräftelsemeddelandet som vi skickade per e-post. Mata in bokningsnyckeln i fältet Ändra eller avboka en bokning på tidsbokningstjänsten.
Du kan även avboka genom att ringa vår kundtjänst.
Notera att vi har rätt att vid behov avboka mötet. Då erbjuder vi t.ex. telefontid eller webbmöte istället. I dessa undantagsfall kontaktar vi dig dock alltid före den bokade mötestiden.
Du kan uträtta försäkringsärenden på Mitt Fennia även om du inte är kund hos Fennia.
Du kan logga in på Mitt Fennia med dina bankkoder.
Mer information om hur anteckning om betalningsstörning påverkar beviljande av försäkringar får du på vår kundtjänst.
Innan det rekommenderar vi att du tar del av webbplatsen för FINEs Försäkrings- och finansrådgivning, FINEs Försäkrings- och finansrådgivning (pdf) (på finska) .
Om försäkringstagaren har avlidit eller om försäkringarna är i dödsboets namn, har delägarna i dödsboet eller en annan som har fullmakt rätt att få uppgifter om dödsboets försäkringar.
Uträttande av försäkringsärenden och ändringar i ett dödsbos försäkringar kräver dock alltid godkännande av alla delägare i dödsboet eller en fullmakt där alla delägare i dödsboet befullmäktigar en eller flera valda delägare att uträtta dödsboets försäkringsärenden.
Nödvändiga dokument kan lämnas in via Mitt Fennia eller på Fennias kontor. Vid besök på Fennias kontor ska man styrka sin identitet.
När Fennia har behandlat uppgifterna kan dödsboets försäkringsärenden uträttas på fullmaktstagarens Mitt Fennia, på kontoret eller per telefon.
De försäkrade i en hemförsäkring är alltid försäkringstagaren och de personer som stadigvarande bor i samma hushåll med honom eller henne. Därför kan en förälder inte teckna en försäkring för barnet som flyttat hemifrån, utan försäkringen ska tecknas i barnets namn.
Men det är möjligt att komma överens om särskild fakturering. Vår kundtjänst ger gärna mer information.
En minderårig som har bankkoder kan uträtta egna försäkringsärenden på Mitt Fennia.
På Mitt Fennia kan man be om ändringar i försäkringar, meddela kontonummer och se sina försäkringsbrev och räkningar. En minderårig kan också säga upp en försäkring på Mitt Fennia. Nya försäkringar tecknar man enklast genom att ringa vår kundtjänst.
Vårdnadshavaren kan inte lägga till behörigheter på en minderårigs Mitt Fennia.
Om du vill ge en annan fysisk person, till exempel din make, rätt att uträtta ärenden i ditt ställe, ska du ge personen en fullmakt.
Det är enklast att ge fullmakt på Mitt Fennia. En fullmakt kan inte användas för att ge en annan fysisk person rätt att säga upp en försäkring, fylla i en hälsodeklaration eller uträtta personersättningsärenden.
För att underlätta uträttandet av försäkringsärenden ska du uppge för experterna på vår kundtjänst vems ärenden du vill uträtta och om du har en gällande fullmakt för det.
Samtal från Fennia kommer alltid från ett nummer som börjar med 010 503. Om du inte svarar utan ringer tillbaka, styrs samtalet till Fennias kundtjänst eller direkt till den expert som försökte nå dig.
Om du är osäker på om den som ringer är anställd hos Fennia kan du fråga om det är personens direktnummer, var personen är stationerad och hur du kan uträtta ärenden så att du är identifierad.
Du kan alltid be Fennias personal kontakta dig på Mitt Fennia.
Livechat innebär en chatt där en person alltid svarar på en kunds meddelande. I Mitt Fennia chatten besvaras meddelande alltid av kundtjänstpersonal. Livechatten är öppen på vardagar från 9 till 16.30.
Fennias och Fennia Livs officiella servicespråk är finska och svenska. För försäkringsgivaren och kunden är det nödvändigt att säkerställa att ärendena blir förstådda och kommunikationen löper smidigt.
Om kunden inte förstår finska eller svenska, kan Fennia kräva att kunden ska underteckna en förbindelse om tolkning. Vissa löpande ärenden som omfattas av befintliga försäkringar kan skötas utan tolk eller översättare, om kunden och Fennias kundrådgivare använder ett gemensamt språk, till exempel engelska.
Om kunden inte behärskar Fennias och Fennia Livs servicespråk, erbjuder bolagen ett försäkringsskydd och ingår endast försäkringsavtal under följande förutsättningar:
Den försäkringssökande ska anlita en tolk eller en översättare när ett försäkringsavtal ingås.
Alternativt ska den sökande meddela Fennia en myndig finsk- eller svenskspråkig befullmäktigad som på den sökandes vägnar med bindande verkan kan ta emot innehållet i upplysningsplikten och svara på de frågor som ställs. Den befullmäktigade kan emellertid inte anlitas vid särskilt personliga åtgärder, såsom en hälsodeklaration eller ett förmånstagarförordnande.
Tolken eller översättaren ska ha kompetens inom tolkning eller översättning (till exempel en person från en regional tolkcentral).
Även efter att försäkringsavtalet ingåtts ska försäkringstagaren anlita en yrkesutbildad tolk, en yrkesutbildad översättare eller en befullmäktigad i andra ärenden än i löpande ärenden, när försäkringstagaren tar del av handlingarna och i sin skriftliga kommunikation.
Kunden ska betala kostnaderna för anlitande av tolk, översättare eller befullmäktigad.
Fennia förutsätter att både kunden och företrädaren ska styrka sin identitet antingen genom stark autentisering på Mitt Fennia eller genom att personligen besöka Fennias kontor, där identifieringen görs med identitetsbeviset.
Fakturering
Du får räkningen minst en månad före förfallodagen. Beroende på försäkringens begynnelsedatum kan faktureringsperioden för och storleken på den första räkningen avvika.
Om du börjar använda e-faktura, ersätts räkningen med en elektronisk räkning. Det är enkelt att betala med e-faktura. På din nätbank kan du prenumerera på notiser om inkommande räkningar, då behöver du bara godkänna betalningen. Du kan också välja automatisk betalning, då glömmer du aldrig att betala räkningar.
Om du inte använder e-faktura, skickas räkningen per post.
Du hittar dina räkningar även på Mitt Fennia med några dagars fördröjning. Där finns även dina tidigare räkningar. Påminnelsefakturor skickas alltid per post.
Är du företagskund? Du kan enkelt börja använda e-tjänster. Du hittar alla dina dokument, nu även ersättningsbeslut, på nättjänsten Mitt Fennia. Du kan uträtta dina försäkringsärenden på nättjänsten när det passar dig bäst.
Det blir vanligare att uträtta ärenden på webben, vilket också är bättre för miljön. Dessutom ökar kostnaderna för postning. Den ekologiska e-fakturan minskar både pappersavfall och transporter.
Expeditionsavgiften för en pappersfaktura blir 1,55 euro per faktura, och den träder i kraft stegvis under 2022 och 2023. För att undvika avgiften och underlätta din vardag kan du beställa smidig e-faktura. Faktureringstillägg tillämpas inte på e-fakturor.
När du beställer e-faktura kan du få tag på dina fakturor när och var som helst. Du slipper också mata in långa konto- och referensnummer.
Expeditionsavgiften gäller inte betalningspåminnelser eller kreditnotor. Expeditionsavgiften gäller inte heller pappersfakturor som skickas i samband med direktbetalning och inte heller fakturor på försäkringar i enlighet med trafikförsäkringslagen eller lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar.
Du börjar använda e-faktura på din nätbank, och smidigast går det i samband med betalning av en räkning. Efter att du bekräftat betalningen erbjuder nätbanken möjlighet att ingå ett e-fakturaavtal. Då kan du direkt ingå avtalet.
Om du vill kan du börja använda e-faktura genom att logga in på nätbanken och leta fram ”Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia” från förteckningen över e-fakturerare. Genom att klicka på namnet kan du ingå avtalet. Notera att du behöver uppgifter om den senaste räkningen, som kundnummer och referensnummer, för att ingå avtalet.
Du kan betala försäkringen i en eller flera delbetalningar (2, 3, 4, 6, 12) enligt ditt val. Om du vill ändra på antalet delbetalningar, skicka ett meddelande på Mitt Fennia och berätta i hur många delbetalningar du vill betala försäkringen. Ändringen träder i kraft från början av nästa försäkringsperiod.
Varje räkning har ett eget referensnummer. Du hittar dina räkningar på Mitt Fennia, där du kan kolla uppgifterna om räkningen. Genom att använda räkningens referensnummer säkerställer du att betalningen hänför sig till rätt försäkring och undviker därmed onödiga betalningspåminnelser.
Om du vill kan du börja använda smidig e-faktura. Det är enkelt att betala med e-faktura: räkningarna finns färdigt på nätbanken och du behöver inte knappa in långa nummerserier, som referensnummer.
Du kan ändra förfallodag på kommande räkningar genom att uppge önskad förfallodag på blankett.
På blanketten kan du som privatkund be att få betalningstid för en faktura, frånsett fakturor på livförsäkring.
Om den ursprungliga försäkringspremien minskar, upphävs räkningen och du får en ändringsräkning.
Om den ursprungliga räkningen ökar, får du en tilläggsräkning. Den ursprungliga räkningen ska dock betalas i detta fall.
Vi behöver kontonumret för eventuell återbetalning av försäkringspremier. Kontrollera på Mitt Fennia under Mina uppgifter att ditt kontonummer är ajour. För ersättning som betalas ut för en skada meddelas kontonumret från fall till fall.
Du kan kolla det på din nätbank.
Du hittar dina räkningar på Mitt Fennia, där du kan skriva ut dem.
Du kan begära mer betalningstid på blankett eller genom att ringa vår telefontjänst
Mer betalningstid kan ges på privatkunders räkningar, frånsett fakturor på livförsäkring. Mer betalningstid kan ges 30 dagar räknat från förfallodagen. På betalningstid ska dröjsmålsränta betalas.
Om betalningen av försäkringspremien försenas, skickar vi en betalningspåminnelse till dig 14 dagar efter förfallodagen. Betalningspåminnelsen skickas alltid per brev och en betalningspåminnelseavgift på 5 euro tas ut. Dessutom tar vi ut dröjsmålsränta, som debiteras i samband med nästa räkning.
Om du har ingått e-fakturaavtal med Fennia, kan du se dina öppna räkningar på din nätbank. Samtliga försäkringsräkningar som Fennia skickat arkiveras på Mitt Fennia.
Enklast går det att i samband med betalning av en räkning ingå ett e-fakturaavtal med din nätbank. Efter att du bekräftat betalningen erbjuder nätbanken möjlighet att ingå ett e-fakturaavtal.
Försäkringsräkningar för företag sköts elektroniskt via en nätfakturaoperatör. Du kan beställa nätfaktura via länken på ingångssidan till Mitt Fennia. För beställning behöver du FO-nummer, nätfakturaadress och operatörskod.
Om du av misstag råkat betala en räkning till exempel med fel referensnummer eller två gånger, kan vi hitta räkningen om du lämnar in uppgifter om betalningen antingen per telefon eller på Mitt Fennia. Du kan till exempel lämna in kvittot som bilaga till ett meddelande på Mitt Fennia.
Om du har betalat räkningen två gånger, överförs pengarna automatiskt tillbaka till dig om vi har ditt uppdaterade kontonummer. Kontrollera ditt kontonummer på Mitt Fennia under Egna uppgifter för eventuella återbetalningar.
Om det är fråga om ett brådskande ärende, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Så kan det gå om Fennia inte har ditt uppdaterade kontonummer. Då får du ett meddelande om en betalningsanvisning per post.
Du kan uppdatera ditt kontonummer på Mitt Fennia under Egna uppgifter, då får du pengarna automatiskt på ditt konto. Betalningsanvisningen återkallas och pengarna betalas in på ditt konto. Detta kan ta några veckor.
Om du vill ta ut pengarna enligt instruktionerna för betalningsanvisningen, kan du göra det på närmaste Osuuspankki-kontoret senast på den förfallodag som anges på meddelandet om penningförsändelsen. Notera att du ska ha med meddelandet om penningförsändelsen och din personbeteckning på kontoret.
För inlösning av betalningsanvisningen tas en serviceavgift enligt prislistan ut.
Om du inte löser in betalningsanvisningen senast på förfallodagen, skickas betalningen tillbaka till Fennia.