Uträttande av ärenden och fakturering
Du kan söka ersättning, uppdatera dina kontaktuppgifter, skicka meddelanden och titta på dina försäkringar på Mitt Fennia (linkki oma fennia sivulle). På tjänsten Teckna försäkringen på nätet (linkki Osta vakuutus verkosta -sivulle) kan du teckna försäkringar och lämna begäran om offert. Du kan också t.ex. be om mer tid för att betala räkningar och beställa e-faktura.
Ring kundtjänsten för försäkringsärenden när du har frågor kring din kundrelation. Om du t.ex. vill göra ändringar i försäkringar eller om du har frågor kring fakturering, ring kundtjänsten för försäkringsärenden. Om du däremot har frågor kring inträffade skador eller ansökning om ersättning, ring ersättningstjänsten. Du har väl tagit del av de skadetjänster som du har tillgång till?
Olika försäkringar omfattar olika tjänster som underlättar att klara av skador. Till exempel Skyddet för hälsa inkluderar tjänsten FenniaVårdare, bilförsäkringen Fennias bilassistans 24h och byggförsäkringen Fennias husassistans 24h. Ta del av de tjänster som ingår i dina försäkringar i överkanten på denna sida.
Du får räkningen minst en månad före förfallodagen. Beroende på försäkringens begynnelsedatum kan faktureringsperioden för och storleken på den första räkningen avvika.
Om du inte använder e-faktura, skickas räkningen per post. Du hittar dina räkningar även på Mitt Fennia med några dagars fördröjning. Där finns även dina tidigare räkningar. Påminnelsefakturor skickas alltid per post.
Du börjar använda e-faktura på din egen nätbank, och smidigast går det i samband med betalning av en räkning. Efter att du bekräftat betalningen erbjuder nätbanken möjlighet att ingå ett e-fakturaavtal. Då kan du direkt ingå avtalet.
Om du vill kan du börja använda e-faktura genom att logga in på nätbanken och leta fram ”Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia” från förteckningen över e-fakturerare. Genom att klicka på namnet kan du ingå avtalet.
Du kan betala försäkringen i en eller flera delbetalningar (2, 3, 4, 6, 12) enligt ditt val. Om du vill ändra på antalet delbetalningar, skicka ett meddelande på Mitt Fennia och berätta i hur många delbetalningar du vill betala försäkringen. Ändringen träder i kraft från början av nästa försäkringsperiod.
Varje räkning har ett eget referensnummer. Du hittar dina räkningar på Mitt Fennia, där du kan kolla uppgifterna om räkningen. Genom att använda räkningens referensnummer säkerställer du att betalningen hänför sig till rätt försäkring och undviker därmed onödiga betalningspåminnelser.
Du kan ändra förfallodagen på kommande räkningar genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia och ange din önskade förfallodag.
- Om den ursprungliga försäkringspremien minskar, upphävs räkningen och du får en ändringsräkning.
- Om den ursprungliga räkningen ökar, får du en tilläggsräkning. Den ursprungliga räkningen ska dock betalas i detta fall.
Vi behöver kontonumret för eventuell återbetalning av försäkringspremier. Kontrollera på Mitt Fennia under Mina uppgifter att ditt kontonummer är ajour. För ersättning som betalas ut för en skada meddelas kontonumret från fall till fall.
Du kan kolla det på din nätbank.
Du hittar dina räkningar på Mitt Fennia, där du kan skriva ut dem.
Du kan begära mer betalningstid genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia eller ringa vår telefontjänst. Mer betalningstid kan ges 30 dagar räknat från förfallodagen. På betalningstid ska dröjsmålsränta betalas.
Om betalningen av försäkringspremien försenas, skickar vi en betalningspåminnelse till dig 14 dagar efter förfallodagen. Betalningspåminnelsen skickas alltid per brev och en betalningspåminnelseavgift på 5 euro tas ut. Dessutom tar vi ut dröjsmålsränta, som debiteras i samband med nästa räkning.