Ring vår kundtjänst i kundrelaterade ärenden, t.ex. om du vill göra ändringar i försäkrings- eller kunduppgifter. Via kundtjänsten kan du även teckna försäkringar eller begära offert.
Det går enkelt att ansöka om ersättning på Mitt Fennia.
Ofta behöver du inte ens fylla in någon ersättningsansökan, utan får direktersättning eller hjälp av våra skadetjänster. Om du ansöker om ersättning på en blankett, kan du skicka in den elektroniskt på nätet.
Kontaktinformation
Kontaktinformation för lagstadgade skadetjänster finns nedan. Vid annan skada, se instruktioner.
Samtal till våra servicenummer som börjar med 010 5 kostar 8,35 cent/samtal + 16,69 cent/min.
För inrikessamtal från fast telefon till våra servicenummer som börjar med 010 19 och 020 tas en lokalnätsavgift ut och från mobiltelefon en mobiltelefonavgift enligt operatörens taxa.
Samma avgift tas ut både för kö- och samtalstid.
Vid samtal från utlandet gäller avgiften för utrikessamtal i respektive land.
Vi spelar in telefonsamtal
för att bekräfta affärshändelser samt för att säkerställa innehållet i det samtal som förs med kunden när det gäller bolagets försäkrings-, ersättnings- och specialgranskningsverksamhet
för att sköta kundrelationer
för utbildning i syfte att förbättra vår kundservice.
Fennia behandlar sina kunders personuppgifter och ser till att deras integritet skyddas i enlighet med sekretess- och dataskyddsbestämmelser. För att detta ska vara möjligt, ska kunden alltid identifieras. Försäkringstagaren kan uträtta sina och den försäkrades ärenden. Vårdnadshavaren eller försäkringstagaren kan uträtta ärenden för en försäkrad som är under 15 år.
Det måste alltid finnas en grund för överlämnade av uppgifter som gäller försäkringar, ersättningar eller kundrelationer. Uppgifter kan bara överlämnas till den som har rätt att teckna firma i företaget eller till den som kan uppvisa ett bevisligt samtycke av det företag som har tecknat försäkringen. Med bevisligt samtycke avses i allmänhet en fullmakt eller ett på annat sätt individualiserat samtycke.
Den som frågar efter uppgifter ska lämna in en bevislig utredning över att samtycke finns, om en sådan inte tidigare har lämnats in till Fennia. Försäkringsbolagslagen förutsätter att ett samtycke alltid ska vara individualiserat, det räcker alltså inte med en öppen eller allmän fullmakt att uträtta ärenden i någon annans ställe.