Gå till innehållet
Kvinna och telefon.

Kontaktinformation för företagskunder

Kundtjänst för försäkringsärenden

Ring vår kundtjänst i kundrelaterade ärenden, t.ex. om du vill göra ändringar i försäkrings- eller kunduppgifter. Via kundtjänsten kan du även teckna försäkringar eller begära offert.

Fennias kundtjänst
mån–fre 9–16.30
Fennia Livs kundtjänst
mån–fre 9–16
Trafikförsäkringar
mån–fre 9–16.30
Arbetsolycksfallsförsäkringar
mån–fre 9–16.30
Nättjänster användarstöd
mån–fre 9–15
Mitt Fennias chatt
mån–fre 9–16.30

Skadetjänster

Det går enkelt att ansöka om ersättning på Mitt Fennia för företag.

Logga in på Mitt Fennia för företag

Ofta behöver du inte ens fylla in någon ersättningsansökan, utan får direktersättning eller hjälp av våra skadetjänster. Om du ansöker om ersättning på en blankett, kan du skicka in den elektroniskt på nätet.

Anvisningarna vid händelse av skada

Kontaktinformation

Kontaktinformation för lagstadgade skadetjänster finns nedan. Vid annan skada, se instruktioner.

Trafikskador
mån–fre 9–16
Arbetsolycksfallsersättningar
mån–fre 9–16

Övriga servicenummer

Tjänster för försäkringsmäklare
mån–fre 9–16

Övriga kontaktinformation

Servicenummer för privatkunderKontor och tidsbokningFennias huvudkontor

Vi debiterar inte en separat serviceavgift för samtal.

Avgifter för samtal till våra servicenummer som börjar med 010 5, 010 19 och 020 är följande:

  • När du ringer från en mobiltelefon betalar du din operatörs mobilsamtalsavgift.
  • När du ringer från utlandet betalar du operatörens avgift för utlandssamtal.
  • När du ringer från ett inrikesnät betalar du lokalnätsavgiften.

Samma avgift tas ut för både kö- och samtalstid.

Vi spelar in telefonsamtal

  • för att bekräfta affärshändelser samt för att säkerställa innehållet i det samtal som förs med kunden när det gäller bolagets försäkrings-, ersättnings- och specialgranskningsverksamhet
  • för att sköta kundrelationer
  • för utbildning i syfte att förbättra vår kundservice.

Fennia behandlar sina kunders personuppgifter och ser till att deras integritet skyddas i enlighet med sekretess- och dataskyddsbestämmelser. För att detta ska vara möjligt, ska kunden alltid identifieras. Försäkringstagaren kan uträtta sina och den försäkrades ärenden. Vårdnadshavaren eller försäkringstagaren kan uträtta ärenden för en försäkrad som är under 15 år.

Det måste alltid finnas en grund för överlämnade av uppgifter som gäller försäkringar, ersättningar eller kundrelationer. Uppgifter kan bara överlämnas till den som har rätt att teckna firma i företaget eller till den som kan uppvisa ett bevisligt samtycke av det företag som har tecknat försäkringen. Med bevisligt samtycke avses i allmänhet en fullmakt eller ett på annat sätt individualiserat samtycke.

Den som frågar efter uppgifter ska lämna in en bevislig utredning över att samtycke finns, om en sådan inte tidigare har lämnats in till Fennia. Försäkringsbolagslagen förutsätter att ett samtycke alltid ska vara individualiserat, det räcker alltså inte med en öppen eller allmän fullmakt att uträtta ärenden i någon annans ställe.

Se anvisningar här

Av datasäkerhetsskäl använder vi inte vanlig e-post för att hantera försäkrings- eller skadeärenden.

Om du vill kontakta oss med ett meddelande ska du skicka det till oss via nättjänst Mitt Fennia. Mitt Fennia-meddelanden är skyddade, till skillnad från vanliga e-postmeddelanden. Genom Mitt Fennia kan vi också identifiera dig direkt.

Logga in på Mitt Fennia för företag

När Fennia skickar konfidentiell e-post skyddas förbindelsen med TLS-kryptering. Av säkerhetsskäl är lästiden begränsad till högst 30 dagar.

Du får ett meddelande om att konfidentiell e-post har skickats till dig och kommer åt e-posten genom att klicka på länken i meddelandet.

Du kan spara meddelandet och bilagorna på ett säkert ställe när du läser det.