
Rabatt för kundåren för företag och sammanslutningar – du får ökad förmån för varje gemensamt år
Vi erbjuder våra kunder en förmån som baseras på kundrelationens längd, Rabatt för kundåren.
Vilka kan få Rabatt för kundåren?
Företag och sammanslutningar som har frivilliga försäkringar i Fennia kan få Rabatt för kundåren. Rabatten är företags- eller sammanslutningsspecifik och kan inte överföras till andra företag eller sammanslutningar. Även privatpersoner kan få Rabatt för kundåren.
Hur fungerar Rabatten för kundåren?
- Rabatten gäller nästan alla Fennias frivilliga försäkringar.
- Rabatten ökar ju längre du varit kund – upp till 15 %.
- Ditt företag får rabatt på försäkringspremien för första gången senast ett år efter att det har köpt en försäkring som omfattas av rabatten.
- När ett företag köper en ny försäkring eller den nuvarande försäkringens avtalsperiod förnyas, beaktar vi automatiskt rabatten på fakturan.
- Rabatten syns på försäkringsfakturan, i försäkringsbrevet och i nättjänsten Mitt Fennia.
- Skadehistorik eller en ny skada påverkar inte rabatten.
Du hittar exakta uppgifter om grunderna för beräkningen av rabatten och de försäkringar som omfattas av rabatten i reglerna för Rabatten för kundåren.
Hur beräknas Rabatten för kundåren?
Rabatten för kundåren beräknas utifrån hur länge du har varit kund. Beräkningen av kundrelationens längd börjar vid startdatumet för den första försäkringen du köpt från Fennia eller Fennia Liv.
Kundrelationens längd på kalenderårets första dag bestämmer rabattprocenten. Du får rabatt på den frivilliga försäkringen som ingår i förmånen när försäkringsperioden förnyas. Om du köper en ny frivillig försäkring får du genast samma rabatt som på dina övriga frivilliga försäkringar.
Tabellen visar rabattprocenten som motsvarar kundrelationens längd.

Ditt företag har tecknat en egendomsförsäkring för företag hos Fennia den 1.9.2024 och det är företagets första försäkring hos Fennia. Beräkningen av kundrelationens längd gäller från och med detta datum.
1.1.2025
- Företaget har varit kund i mindre än ett år, så företaget har från och med nu rätt till 3 procent rabatt.
- Rabatten påverkar premierna för egendomsförsäkringen när försäkringsperioden förnyas den 1.9.2025.
- Om ditt företag tecknar en ny försäkring som omfattas av rabatten den 1.1.2025 eller senare, får det genast 3 % rabatt på den.
1.1.2026
- Företaget har varit kund i över ett år, så företaget har hädanefter rätt till 6 % rabatt.
- Rabatten aktiveras för företagets försäkring eller försäkringar när deras avtalsperioder förnyas (t.ex. egendomsförsäkring 1.9.2026.
- Om företaget tecknar en ny försäkring som omfattas av rabatten 1.1.2026 eller senare får det omedelbart 6 procent rabatt på den.
1.1.2027
- Företaget har varit kund i över två år, så företaget har från och med nu rätt till 9 procent rabatt.
- Rabatten aktiveras för företagets försäkring eller försäkringar när deras avtalsperioder förnyas (t.ex. egendomsförsäkring 1.9.2027).
- Om ett företag den 1.1.2027 eller senare tecknar en ny försäkring som omfattas av rabatten får det genast 9 % rabatt på den.
Rabatten ökar enligt hur länge du har varit kund, upp till 15 %.
Du hittar närmare bestämmelser till exempel om försäkringar som inleder kundrelationen i reglerna för Rabatten för kundåren.
Företaget har tecknat en livförsäkring hos Fennia Liv 1.9.2024 och det är företagets första försäkring hos Fennia. Beräkningen av kundrelationens längd börjar från detta datum. Du får dock ingen rabatt på livförsäkringspremierna eftersom de inte omfattas av Rabatten för kundåren.
Företaget tecknar företagarens olycksfallsförsäkring som omfattas av rabatten, till exempel 2.2.2026. Eftersom företagets Kundrelation började 1.9.2014 har företaget omedelbart rätt till 6 procent rabatt på företagarens olycksfallsförsäkring. Rabatten beaktas redan på den första fakturan.
1.1.2025
- Företaget har varit kund i mindre än ett år, så företaget har hädanefter rätt till 3 procent rabatt.
- Företaget har ännu inga försäkringar som omfattas av rabatten, så företaget får ingen rabatt på försäkringspremierna.
1.1.2026
- Företaget har varit kund i över ett år, så företaget har hädanefter rätt till 6 % rabatt.
- Om företaget tecknar en ny försäkring som omfattas av rabatten 1.1.2026 eller senare får det omedelbart 6 procent rabatt på den.
- Företaget tecknar en olycksfallsförsäkring som omfattas av rabatten den 2.2.2026 och får omedelbart 6 % rabatt på den.
1.1.2027
- Företaget har varit kund i över två år, så företaget har från och med nu rätt till 9 procent rabatt.
- Rabatten aktiveras för försäkringen eller försäkringarna när deras avtalsperioder förnyas (t.ex. företagarens olycksfallsförsäkring 2.2.2027).
- Om företaget köper en ny försäkring som omfattas av rabatten 1.1.2027 eller senare, får det genast 9 procent rabatt på den.
Rabatten ökar enligt hur länge du har varit kund, upp till 15 %.
Du hittar närmare bestämmelser till exempel om försäkringar som inleder kundrelationen i reglerna för Rabatten för kundåren.
Vanliga frågor om Rabatten för kundåren
Procenten för företagets eller sammanslutningens Rabatt för kundåren visas automatiskt på fakturor och i försäkringsbrev när försäkringsavtalsperioden förnyas. Försäkringsbrev och fakturor hittar du i Mitt Fennia för företag.
Logga in på Mitt Fennia för företagDitt företag kan få Rabatt för kundåren på nästan alla frivilliga försäkringar som det har köpt från Fennia. Sådana försäkringar är till exempel företagets egendoms- och avbrottsförsäkringar, företagarens rese- och olycksfallsförsäkring.
Rabatten för kundåren omfattar dock inte
- Fennia Livs försäkringar
- trafikförsäkring
- arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring
- företagarens arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar
- miljöskadeförsäkring
- cyberförsäkring
- patientförsäkring
- byggfelsförsäkring
- allframtidsförsäkringar
- borgensförsäkring
- trafikkaskon för finansbolag
- försäkringar för objekt som är försäkrade genom samarbetsnätverket INI (International Network of Insurance)
- försäkringar som omfattas av upphandlingar inom den offentliga förvaltningen (t.ex. Hansel).
Rabatten beviljas för ett FO-nummer. Du kan inte överföra Rabatten för kundåren och Kundrelationen till ett annat företag eller till en annan organisation.
Företagets eller sammanslutningens skadehistorik eller en ny skada påverkar inte rabatten.
Rabatten för kundåren är en skattefri förmån som återbetalar en del av dina försäkringspremier direkt till ditt företag eller din sammanslutning utan komplicerade val eller extra steg. Du får rabatten automatiskt och den ökar år för år när din kundrelation fortsätter.
Rabatten för kundåren belönar verkligen långvariga kundrelationer.
Regler
Gäller från och med 1.2.2026
Som Fennias försäkringstagarkund får du enligt reglerna för Fennias Rabatt för kundåren (nedan Rabatt för kundåren) rabatt på frivilliga försäkringar som omfattas av Rabatten för kundåren. Rabatten för kundåren påverkar inte försäkringsvillkoren för enskilda försäkringar.
I Rabatten för kundåren anges
- tidpunkter då beräkningen av längden på den kundrelation som omfattas av Rabatten för kundåren (nedan Kundrelationen) börjar och slutar
- försäkringar som omfattas av rabatten
- rabattens belopp.
Dessa regler gäller från och med 1.2.2026. Vi informerar dig om eventuella ändringar i reglerna på vår webbplats senast 30 dagar innan ändringarna träder i kraft.
De kunder som omfattas av rabatten identifieras med FO-nummer. Du kan inte överföra Rabatten för kundåren och Kundrelationen till ett annat företag eller till en annan organisation.
Hur beräknas Kundrelationens längd?
Kundrelationens längd som på verkar din Rabatt för kundåren börjar räknas från den dag som din försäkring hos Fennia eller hos ett livförsäkringsbolag som hör till samma försäkringsgrupp som Fennia träder i kraft.
Vid beräkningen av Kundrelationens längd beaktas inte:
- försäkringar som erbjuds av ombud hos livförsäkringsbolag som hör till samma försäkringsgrupp som Fennia och som dessa ombud marknadsför och tillhandahåller med sina egna produktnamn, med undantag för sådana försäkringar som erbjuds av Sparbankerna, som beaktas vid beräkningen av Kundrelationens längd.
Beräkningen av din Kundrelations längd upphör när du inte längre har en sådan gällande försäkring hos Fennia eller hos ett livförsäkringsbolag som hör till samma försäkringsgrupp som Fennia som beaktas vid beräkningen av Kundrelationens längd. Vi anser att din Kundrelation fortsätter om den avbryts för högst 30 dagar. Om din Kundrelation avbryts för mer än 30 dagar anses Kundrelationen börja efter avbrottet på samma sätt som för en ny kund.
Vad gäller rabatten?
Även om tecknandet av en viss försäkring leder till en beräkning av Kundrelationens längd, beviljas inte rabatten på alla försäkringar.
Vi beviljar Rabatten för kundåren på premier för försäkringar som tecknats hos Fennia.
Rabatten för kundåren omfattar dock inte följande försäkringar:
- Försäkringar hos ett livförsäkringsbolag som hör till samma försäkringsgrupp som Fennia
- Trafikförsäkring
- Arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring
- Företagarens arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar
- Miljöskadeförsäkring
- Cyberförsäkring
- Patientförsäkring
- Byggfelsförsäkring
- Allframtidsförsäkringar
- Borgensförsäkring
- Trafikkaskon för finansbolag
- Försäkringar för objekt som är försäkrade genom samarbetsnätverket INI (International Network of Insurance)
- Försäkringar som omfattas av upphandlingar inom den offentliga förvaltningen (t.ex. Hansel)
Hur beviljas Rabatt för kundåren?
Rabatt för kundåren beviljas enligt tabellen nedan från och med ingången av året (den 1 januari) som följer på det år Kundrelationen började gälla.
Vi ger rabatten på premierna för försäkringsperioder eller premieperioder för försäkringar som omfattas av Rabatt för kundåren enligt följande:

Under försäkringsperioden använder vi en rabattprocent som gällde vid övergången till en ny försäkringsperiod eller premieperiod. Rabattprocenten uppdateras inför en ny försäkringsperiod för ditt försäkringsavtal enligt läget per den 1 januari innevarande år. Om skydd eller försäkringar läggs till i ditt försäkringsavtal under försäkringsperioden, är den beviljade rabatten lika stor som vid början av försäkringsperioden för ditt försäkringsavtal.
Med en försäkringsperiod avses försäkringens avtalade giltighetstid, som anges i försäkringsbrevet.
En premieperiod är den tidsperiod för vilken försäkringstagaren enligt avtal betalar försäkringspremien med jämna mellanrum.
I undantagsfall kan Kundrelationens längd förlängas om försäkringen börjar retroaktivt. I dessa situationer ändras rabattprocenten så att den motsvarar den förlängda Kundrelationen först vid övergången till följande försäkringsperiod eller premieperiod.
Vi ger Rabatt för kundåren tillsammans med andra procentuella rabatter som Fennia beviljar genom på varandra följande räkneoperationer. Rabatten fastställs på den skattefria delen av försäkringspremien som inte inkluderar brandskyddsavgift.
Om försäkringen har en minimipremie, sänker Rabatt för kundåren dock aldrig försäkringspremien under minimipremiegränsen.
Se reglerna för Fennias Rabatt för kundåren för privatkunder.