Hem och egendom
Välj den skada som du råkat ut för så får du instruktioner om hur den kan tas om hand.
Välj den skada som du råkat ut för så får du instruktioner om hur den kan tas om hand.
Den omfattande hem- och resgodsförsäkringen ersätter apparater som plötsligt och oförutsett har gått sönder eller blivit stulna. Bashemförsäkringen kan ersätta stulna apparater.
Försäkringen ersätter i regel inte en borttappad apparat och inte heller fel som omfattas av tillverkarens garanti.
Ersättningen bygger alltid i första hand på priset för reparation av apparaten. Apparatens ålder och värde, försäkringens omfattning samt självrisken inverkar på ersättningsbeloppet.
Klicka på logon och sök Fonums närmaste serviceställe.
Med Fonum kan du sköta alla ärenden som gäller skadan.
Du ser närmaste serviceställe på vår servicepartner Fonums webbplats .
Glöm inte att ta med dig ditt identitetsbevis när du besöker Fonum.
Om du sköter ett ärende för en annan person behöver du en fullmakt.
Fonum gör en beräkning över reparationen av apparaten.
Om Fonum inte har en serviceställe i närheten, kan du ringa 010 503 5330 (mån–fre kl. 9–17) och komma överens om reparation av apparaten.
Om du redan har låtit reparera din apparat eller köpt en ny apparat, ska du anmäla skadan på Mitt Fennia.
Notera att försäkringen i regel inte ersätter om egendom förkommer, kvarglöms eller tappas bort.
Om en hushållsmaskin, vitvara eller en annan hushållsapparat går sönder, ring Fennias vitvaruassistans. Om vitvaran har orsakat en vattenskada, gör en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet.
mån–fre 8–16
Under samtalet får du tydliga anvisningar om hur skadan sköts, du får veta om skadan kan ersättas och det bästa ersättningssättet. Du kan till och med beställa en motsvarande hushållsmaskin och få den hemlevererad.
Du kan också göra en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.
Anmäl en skada på husteknik (VVSEA) med en hemskadeanmälan i Mitt Fennia för privatpersoner eller med en anmälan om egendomsskador i Mitt Fennia för företag.
VVSEA-anordningar är t.ex. luftvärme- och jordvärmepumpar, varmvattenberedare, oljepannor, ventilationsapparater, luftkonditioneringsapparater, golvvärmesystem och värmeelement (el, vatten, olja). Logga in på Mitt Fennia med nätbankskoder eller mobil-id.
Ta reda på anordningens märke, modell, ibruktagningsår och typnummer. Begär ett utlåtande om anordningens fel och en kostnadsberäkning. Om anordningen kan repareras, låt reparera den.
Notera att det finns detaljerade anvisningar om hur du ska gå till väga när mobilapparater eller hushållsmaskiner går sönder.
Om du behöver hjälp, ring vår skadetjänst 24/7.
Fyll i en skadeanmälan om skador i hemmet eller blanketten Egendomsskadeanmälan för företag på Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.
Ta reda på så mycket information om föremålet som möjligt, som märke, modell, inköpsår och typnummer. Om föremålet är stulet, gör en polisanmälan innan du gör en skadeanmälan till oss.
Notera att det finns detaljerade anvisningar om hur du ska gå till väga när mobilapparater eller hushållsmaskiner går sönder.
Fennias husassistans 24h hjälper dygnet runt i samtliga byggnadsskador som drabbat egnahemshus, uthus och sommarstugor.
Du kan också fylla i en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.
Om du inte kan bo i ditt hem och är tvungen att tillfälligt flytta annanstans, kan du få ersättning för extra och skäliga boende-, flytt- och magasineringskostnader.
Om du bor i hög- eller radhus, behöver du en kartläggningsrapport för skaderegleringen. Av rapporten ska skadans orsak och omfattning framgå. Kartläggningsrapporten får du av din disponent.
När du har anmält skadan på Mitt Fennia reder vi ut om du har möjlighet att få ersättning för extra boendekostnader.
Om de extra kostnaderna kan ersättas, hjälper vi dig att skaffa en tillfällig bostad. Du kan fylla i ansökan om tillfällig bostad här . Du kan också själv skaffa den tillfälliga bostaden och avtala med oss om en engångsersättning.
Om du behöver hjälp, ring vår skadetjänst 24/7.
Gör en anmälan om en skogsskada på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skogsskada. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.
Vi begär en skadevärdering direkt av skogsvårdsföreningen eller skogsbolaget. Ange i skadeanmälan den skogsvårdsförening eller det skogsbolag som sköter dina skogsärenden samt uppgifter om kontaktpersonen.