Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

En man på väg ut och jogga med en smartklocka på handleden.

Hur kan du använda artificiell intelligens för att främja ditt välbefinnande?

26.4.2023

Det verkar som om alla pratar om artificiell intelligens (AI) just nu. Den intelligenta tekniken har onekligen gjort stora framsteg på kort tid, men visste du att hälso- och sjukvårdstjänster och -produkter som använder artificiell intelligens faktiskt har funnits tillgängliga redan under en tid – förmodligen även i din ficka?

Artificiell intelligens och hälsa – hur hänger de ihop eller finns det överhuvudtaget ett samband? Kan du använda artificiell intelligens på något sätt för att främja ditt välbefinnande? Läs nedan!

Vi ställde frågor av en AI

Vi bestämde oss för att fråga en AI – 2000-talets tekniska underbarn – hur en vanlig finländare kan använda artificiell intelligens för att främja sitt välbefinnande. Så här svarade AI:n:

”Artificiell intelligens kan användas på många sätt för att främja hälsan. Nedan finns några exempel på hur en vanlig finländare kan använda artificiell intelligens för att förbättra sin hälsa:

  • Appar och enheter: Använd olika mobilappar och smartenheter som utnyttjar artificiell intelligens för att övervaka och förbättra din hälsa. Till exempel aktivitetsarmband, smartklockor och appar kan hjälpa till att följa upp motion, sömn och näring.

  • Personliga hälsoassistenter: Vissa appar har personliga hälsoassistenter som använder artificiell intelligens för att ge individuella rekommendationer och råd. Assistenterna kan hjälpa dig att sätta upp mål, följa framsteg och motivera dig att upprätthålla hälsosamma vanor.

  • Hälsoappar baserade på artificiell intelligens: Använd hälsoappar som utnyttjar artificiell intelligens för att få information om sjukdomar, symtom och behandlingar. Vissa appar kan hjälpa dig att bedöma dina symtom och ge rekommendationer om när det är nödvändigt att kontakta en läkare.

Har du tänkt på att du förmodligen har använt tidigare former av artificiell intelligens redan i flera år?

Hälsa med artificiell intelligens?

Smarttelefoner, aktivitetsarmband, smartklockor och smartringar med tillhörande appar har länge varit en del av mångas vardag. Många av dessa prylar och deras appar utnyttjar artificiell intelligens i form av till exempel maskininlärning, mönsteridentifiering och hantering av naturligt språk. Låt oss titta närmare på de här termerna.

  • De flesta e-posttjänster använder maskininlärning för att automatiskt identifiera och filtrera skräppostmeddelanden. En maskininlärningsalgoritm lär sig att analysera e-postmeddelandens egenskaper som avsändarens adress, meddelandets ämne, innehåll och formatering.

  • Ett konkret exempel på mönsteridentifiering är en smarttelefon som använder ansiktsigenkänning som identifieringsmetod. Metoden tillåter användaren att öppna enheten eller godkänna betalningar endast genom att visa sitt ansikte för kameran.

  • Apples Siri och Amazons Alexa är appar som använder hantering av naturligt språk för att förstå och besvara användarnas frågor och kommandon på ett begripligt språk.

Nuförtiden kan smarttelefoner och appar hjälpa dig att följa ditt välbefinnande på många sätt, till exempel genom att analysera din sömn, kost och motion.

En app som mäter dina löprundor kan alltså samtidigt fungera som en drivfjäder för att snöra på skorna och sätta en fot framför den andra. Data som produceras av en smartenhet kan ge bakgrundsinformation till personer som kämpar med tillräckligt med sömn i samband med läkarbesök.

Den vardagsaktivitet som mäts av en smartklocka får många soffpotatisar att röra på sig varje dag, vilket är ett bevisat bra sätt att upprätthålla grundkonditionen. För de som motionerar onödigt mycket kan en smartenhet uppmana till att flytta sig till soffhörnan så att kroppen hinner återhämta sig.

Det finns förstås inte någon smartenhet eller app som i sig är en genväg till bättre hälsa, men de kan erbjuda verktyg för övervakning och analys och på så sätt uppmuntra till smartare val som ökar ditt välbefinnande.

Mänskliga kontakter spelar fortfarande en viktig roll

Intelligent teknik innebär naturligtvis också risker. För närvarande är riskerna förknippade med till exempel minskad mänsklig kontakt: ökad artificiell intelligens och automation kan minska samspelet mellan människor inom hälso- och sjukvården, vilket kan leda till att människor uppsöker vård för sent.

Kom alltså ihåg att alltid kontakta en läkare eller sjukskötare om det är något du undrar över angående din hälsa. Fennias kunder får om de önskar hjälp av hälsovårdsexperten FenniaVårdaren. FenniaVårdaren är en livs levande sjukskötare som ger dig råd i välbefinnandefrågor och anvisningar för vård i hemmet samt bokar tid för vård och gör en skadeanmälan åt dig. FenniaVårdaren hjälper dig klockan 7–22 varje dag, det vill säga betydligt mer omfattande än till exempel läkarmottagningarna.

Med hjälp av FenniaVårdaren får du vid behov genast kontakt med till exempel en specialist, så att du får en effektiv behandling ända från början. Tjänsten FenniaVårdaren ingår i Fennias olycksfallsförsäkring, sjukkostnadsförsäkring och resenärförsäkring vid resor inom landets gränser.

Med tiden kan artificiell intelligens också göra sig skyldig till fördomar och till och med diskriminering. AI-systemen utvecklas och fattar beslut utifrån den information som matas in i dem. Om den använda informationen är obalanserad eller innehåller fördomar kan artificiell intelligens ge felaktiga eller diskriminerande resultat. Tiden får utvisa i vilken riktning AI-utvecklingen går.

Lue lisää

Framtidens FenniaDesignArtikelVälbefinnande

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor