Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Om jag blir sjuk före resan? Läs vad Fennias reseförsäkring täcker
En kvinna och ett barn är glada i bilen.

Om jag blir sjuk före resan? Läs vad Fennias reseförsäkring täcker

8.1.2024

Du har för familjen planerat en semesterresa som alla har sett mycket fram emot. Allting är färdigt: flyg, inkvartering, till och med barnvänliga restauranger har googlats och bokats på förhand. Endast några dagar före avresan blir ditt barn förkylt och läkaren uppmanar till vila. Vad ska man göra?

Vad ersätter reseförsäkringen?

Reseförsäkringen är inte enbart en försäkring för skador som inträffar under resan. En av fördelarna med den är att den även täcker kostnader för avbokning av resan om du eller någon av dina familjemedlemmar insjuknar före resan. Det innebär att ett oförväntat insjuknande inte nödvändigtvis medför betydande ekonomiska olägenheter. Du behöver ett läkarintyg om du ansöker om ersättning för en resa som avbokats på grund av sjukdom eller olycka.

Fennias resenärförsäkring ersätter bland annat:

  • Vårdkostnader för sjukdom och olycksfall under resa.

  • Inställd eller avbruten resa.

  • Försening från resa.

  • På förhand godkänd sjuktransport till hemlandet.

Fennias resgodsförsäkring ersätter bland annat:

  • Resgods som går sönder eller blir stulet.

  • Nödvändighetsartiklar om resgods försenas.

  • Skada på någon annans egendom under resa.

Hos Fennia får du en reseförsäkring för hela familjen till samma pris oberoende av om din familj består av två personer eller fler. Resenärförsäkringen har ingen självrisk och den ersätter vårdkostnader för sjukdom och olycksfall under resa utan maximibelopp i euro.

Fennias Reseassistans 24h och andra goda tipps för resenären

Fennias Reseassistans 24h ingår i Fennias reseförsäkring och hjälper dig om du behöver vård eller hjälp utomlands under resan. Reseassistans hänvisar dig i mån av möjlighet till vård som du inte behöver betala för själv. Du har tillgång till Reseassistans dygnet runt och får på ett och samma telefonnummer hjälp för att söka vård eller om du hamnar i en knepig situation under utlandsresan.

Om du behöver vård när du har återvänt till Finland, får du hjälp av FenniaVårdaren i alla frågor kring sjukdomar och olycksfall varje dag kl. 7–22. FenniaVårdaren är en utbildad sjukskötare som ger råd i hälsofrågor, bokar tid till vård och gör en skadeanmälan åt dig. FenniaVårdaren är ett enkelt sätt att få tillgång till en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvård, om du till exempel bor på en mindre ort varifrån det är lång väg till en läkare.

Tipps för smarta resenärer:

  • En fortlöpande reseförsäkring garanterar att du av misstag inte glömmer försäkringen. Du undviker också besväret med att separat försäkra varje resa.

  • Säkerställ att försäkringen är i kraft minst tre dygn innan resans start. Om orsaken till att resan ställs in inte har framgått innan försäkringen tecknas eller resan bokas vet du att en eventuell inställning av resan kommer att ersättas.

  • Resenärförsäkringen skyddar dig, resgodsförsäkringen ersätter resgods. Fennias reseförsäkring består av en resenär- och resgodsförsäkring. Du kan teckna dem tillsammans eller separat. 

  • I stället för ett fysiskt reseförsäkringskort kan du beställa ett elektroniskt reseförsäkringskort till din mobil från Fennia. Beställ det direkt (på finska) här . 

  • Spara telefonnumret till Fennias Reseassistans 24h i din telefon. Reseassistans hjälper om du behöver vård eller hjälp utomlands. Telefonnumret är +358 10 503 5503.

Anmäl en skada med en resenärskadeanmälan på Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Lue lisää

ReseförsäkringArtikelVälbefinnande

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor