Om du har ett Helen Tjänsteavtal kan du göra skadeanmälan på denna sida. Vänligen läs våra anvisningar nedan.
Egendomsskada
Egendomsförsäkringen ersätter sakskador på den försäkrade egendomen som skett på grund av brand, storm, åska, läckage, inbrott, stöld, bräckage eller annan oförutsedd händelse.
För skaderegleringen kan vi behöva följande bilagor till skadeanmälan. Genom att genast bifoga dokumenten försnabbas behandlingen av ditt ärende.
Uppskattning av reparationskostnaderna eller betald reparationsräkning, alternativt inköpskvitton eller garantibevis
Polisrapport om skadan uppkommit på grund av ett brott, till exempel inbrott, skadegörelse eller stöld. Mindre brott kan ofta anmälas elektroniskt på polisens webbplats.
Karteringsrapport, om det är frågan om en läckageskada. Rapporten får du av bolagets disponent. Påbörja inte reparationen förrän försäkringsbolaget haft möjlighet att granska skadan. Åtgärder som förebygger tilläggsskador får givetvis utföras före granskningen.
Ge en så noggrann beskrivning av den skadade egendomen som möjligt, såsom märke, modell och ålder på egendomen. Släng inte bort den skadade egendomen innan du fått ett ersättningsbeslut.
Ansvarsskada
Ansvarsförsäkringen ersätter om den försäkrade förorsakar person- eller sakskada åt någon utomstående, förutsatt att den försäkrade enligt gällande rätt är ersättningsskyldig.
För skaderegleringen behöver vi en skadeanmälan från försäkringstagaren. Fyll i skadeanmälningsblanketten nedan, skriv under den skicka den till oss per e-post skador(a)fennia.fi eller per post till Fennia, Kod 5018638, 00003 Svarsförsändelse
Om tillgängligt, bifoga kostnadsförslag eller granskningsrapport gällande skadan. Genom att genast bifoga dokumenten försnabbas behandlingen av ditt ärende.
Rättskyddsskada och identitetsstöld
Rättsskyddsförsäkringen ersätter nödvändiga och skäliga advokat- och rättegångskostnader då du behöver hjälp av en advokat i tviste-, brott- och ansökningsmål.
Identitetsstöld innebär att någon olovligt använder dina personuppgifter som identitetsbevis, för att till exempel lyfta snabblån, teckna mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn.
Fyll i skadeanmälningsblanketten nedan, skriv under den och skicka den till oss per e-post vahingot(a)fennia.fi eller per post till Fennia, Kod 5018638, 00003 Svarsförsändelse
För skaderegleringen kan vi behöva följande bilagor till skadeanmälan. Genom att genast bifoga dokumenten försnabbas behandlingen av ditt ärende.
Tviste- och ansökningsmål:
- stämningsansökan eller annat kravbrev
- svar på stämningsansökan eller kravbrevet
Brottsmål
- privaträttsliga krav som den försäkrade som målsägande har framställt samt motpartens svar på dessa krav
- stämningsansökan
Ifall försäkringen har varit i kraft hos Fennia Skadeförsäkring (tidigare Folksam Skadeförsäkring) under två år, ber vi dig vänligen informera oss om ditt tidigare försäkringsbolag i rättsskyddsanmälan (gäller även Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia).
Fennia Skadeförsäkring (tidigare Folksam Skadeförsäkring) samarbetar med cxLoyalty för Identitetsstöldförsäkringens del. När du misstänker eller upptäcker att din identitet har blivit missbrukad, kontakta omedelbart cxLoyalty, som ger dig anvisningar om vad du skall göra och beakta gällande identitetsstölden. Om du ger cxLoyalty nödvändiga fullmakter, hjälper de dig att åtgärda och utreda ärendet.
Telefonassistansen hjälper dig på nummer +358 (0) 942 51 651 må-fre kl. 9.00-17.00. Du kan även kontakta kundbetjäningen via e-post, helen@idturva.fi.
Ifall cxLoyalty möjligheter att hjälpa inte räcker till för att hjälpa dig bli av till exempel med penningkrav, täcker försäkringen skäliga juristkostnader upp till 2 000 euro per identitetsstöldshändelse, utan självrisk. Om du ännu behöver juridisk hjälp efter det här, så kan du använda dig av din rättsskyddsförsäkring. I sådana fall bör du göra en rättsskyddsanmälan. Då har du en självrisk på 15 % av rättsskyddskostnaderna.