Hyppää sisältöön
Privatkunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Aktuellt
  • Distansarbete fortsätter – täcker försäkringen olycksfall i hemmet?

Distansarbete fortsätter – täcker försäkringen olycksfall i hemmet?

2.9.2020

När över en miljon finländare började distansjobba som en följd av coronapandemin ledde det till en explosiv ökning i efterfrågan av försäkringar för distansarbete. Fennias produktchef Iida Ouni säger att arbetsgivarna reagerade snabbt på coronasituationen. Pandemin är ännu inte över och rekommendationen om distansarbete gäller fortfarande.

– Det skedde en tydlig uppgång i antalet sålda försäkringar för distansarbete när företagen såg till att de anställdas försäkringar var i skick. Under sommaren stannade efterfrågan av en aning. En möjlig andra våg visar om alla företag har sina försäkringar för distansarbete i skick, säger Ouni.

Försäkringen för distansarbete är en frivillig gruppolycksfallsförsäkring och ett komplement till den lagstadgade arbetsolycksfallsförsäkringen. Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att försäkra de anställda för olycksfall under arbetstid.

Den lagstadgade arbetsolycksfallsförsäkringen gäller också i distansarbete men försäkringen täcker olycksfall endast om de tydligt kan kopplas till arbetet. Gränsdragningen är luddig.

– Arbetstiden och definitionen av den är en orsak till att det lönar sig att teckna en försäkring för distansarbete. Det handlar också om hur olyckan sker. Händer den vid arbetsbordet eller var, funderar Ouni.

Det finns flera otydliga situationer. Med tanke på olycksfallsförsäkringen är det va betydelse om arbetstagaren faller hemma eller på arbetsplatsen när hen är på väg till toaletten.

En tumregel för distansarbete är att när man rör på sig i hemmet eller utanför omfattas eventuella olycksfall inte av den lagstadgade olycksfallsförsäkringen fastän man samtidigt skulle prata i jobbtelefonen. Med andra ord är ett toalettbesök en paus, inte officiell arbetstid.

Fennias skydd för välbefinnande täcker också distansarbete

Att försäkra distansarbete är inte någon ny uppfinning utan det har varit möjligt i över tio år, men före coronapandemin nådde försäkringen endast marginell succé.

– Hittills har försäkringen för distansarbete varit en tilläggsförmån som företagen erbjudit de anställda. Nu används den för att komplettera skyddet, säger Ouni.

Enligt henne behöver man inte skaffa en skild försäkring för distansarbete om de anställda omfattas av en frivillig fritidsförsäkring eller Fennias skydd för välbefinnande.

Också skyddet för välbefinnande har nu blivit populärt bland företagen. Skyddet omfattar så gott som alla arbetshälso- och sjukvårdstjänster såsom företagshälsovård, olycksfallsförsäkring samt frivillig sjukförsäkring.

Tjänstens kärna består av telefonjouren FenniaVårdaren. Via den slussas patienten vidare till en läkare eller annan vård. Dessutom kan de sjuksköterskorna på jouren ge råd och tips.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Privatkunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd