Fordon och trafik
Välj nedan den skada som du råkat ut för, så får du instruktioner om hur den kan tas om hand.
Välj nedan den skada som du råkat ut för, så får du instruktioner om hur den kan tas om hand.
Fennias bilserviceförsäkring ersätter bärgning till närmaste verkstade när resan har avbrutits på grund av ett fel eller en skada på fordonet.
För tunga fordon har Fennia en bogseringsserviceförsäkring, som ersätter bärgning till den närmaste verkstaden när resan avbryts på grund av ett tekniskt fel i fordonet eller avkörning.
Fennias bilassistans 24h hjälper dig när en fordonskada är framme. Bilassistans 24h hjälper att klara av skadan både i Finland och utomlands. Beställ bogsering eller vägtjänst antingen genom att ringa eller elektroniskt.
Beställ bärgning digitalt eller genom att ringa Fennias bilassistans 24h på 010 503 2008.
Vi hjälper till med att arrangera bärgning för ditt fordon och transport för passagerarna.
Om det uppstår kostnader för din fortsatta resa, kan du anmäla dem när du ringer Fennias bilassistans 24h eller göra en skadeanmälan senare på nättjänsten Mitt Fennia, där du loggar in med dina bankkoder eller mobil-id. Om de enda kostnaderna för skadefallet är bärgningskostnader, behöver du inte göra någon skadeanmälan.
Om bärgningen utförs av en annan tjänsteproducent än vår bärgningspartner, kan ersättningen som betalas ut från försäkringen sänkas om bärgningskostnaderna är högre än hos Fennias bärgningspartner.
Fennias bärgningspartner är SOS International.
Kontakta Fennias bilglasverkstadspartner, som lagar eller byter ut den skadade vindrutan eller någon annan skadad ruta smidigt och högklassigt.
Om du har en glasförsäkring, behöver du inte lämna in en skadeanmälan, utan vår bilglasverkstadspartner sköter ärendet åt dig och ger råd vid behov. Vindrutan lagas gratis och om rutan behöver bytas ut betalar du bara självrisken till vår bilglasverkstadspartner.
Om du har en hyrbilsförsäkring, ordnar vår bilglasverkstadspartner en hyrbil åt dig om du vill. Du får hyrbilen för den tid bytet av rutan tar, högst ett dygn.
Om du anlitar någon annan tjänsteleverantör för byte av vindrutan, ska du lämna in en skadeanmälan på nättjänsten Mitt Fennia. Ersättningen som betalas ut från försäkringen kan sänkas om den andra tjänsteleverantörens reparationskostnader är betydligt högre än kostnaderna hos den bilglasverkstadspartner som vi rekommenderar.
I glasskador betjänar också vår märkesverkstadspartner. Gör en skadeanmälan på nättjänsten Mitt Fennia och välj en märkesverkstadspartner (cabgroup.se) .
Du behöver kollisionsförsäkringen i Fennias kaskoförsäkring för ersättning av skador på ditt fordon, om skadorna har uppkommit till exempel på grund av kollision med ett annat fordon eller ett annat hinder eller om du har kört av vägen.
Gör en skadeanmälan på nättjänsten Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id. Du kan anmäla en skada också per telefon till Fennias bilassistans 24h på 010 503 2008. Fennia avgör ersättningsskyldigheten utifrån de redogörelser som lämnats.
Lämna fordonet på Fennias samarbetsverkstad för inspektion och reparation av skadan. Du hittar Fennias samarbetsverkstäder här: Fennias bilassistans 24h.
Efter inspektionen kan du komma överens med verkstaden om reparation.
När reparationen av fordonet är klar betalar du den självrisk som anges i försäkringsbrevet till verkstaden.
Tjänsten Fennias bilassistans 24h hjälper dig när din resa avbryts på grund av ett tekniskt fel i ditt fordon och du behöver bärgning. När du har bilserviceförsäkring ordnar vi bärgning och ersätter den enligt villkoren och utan självrisk. Du kan dock anlita tjänsten Bilassistans 24h oberoende av hur omfattande ditt försäkringsskydd är – du kan till exempel beställa bärgning av Fennias avtalspartner till nedsatt pris, även om du bara har en trafikförsäkring hos Fennia.
Bilassistans 24h hjälper dig att klara av skadan både i Finland och utomlands dygnet runt.
Vill du få mer information om handläggningen av en skada du redan anmält eller vill du komplettera anmälan?
Om du skadas i en trafikolycka som vållats av ett fordon som har sin trafikförsäkring hos Fennia, får du en bedömning av vårdbehovet eller en tid till läkare genom att ringa FenniaVårdaren. FenniaVårdaren betjänar dagligen kl. 7–23.
Kontrollera att trafikskadan har anmälts till oss innan du ringer FenniaVårdaren. Anmälan kan göras av försäkringstagaren eller av någon annan som skadats i olyckan. För anmälan behöver du uppgifter om händelseförloppet och registreringsnumret på fordonet som vållade skadan.
Du kan också höra dig för om handläggningen av en tidigare anmäld skada eller komplettera anmälan genom att ringa oss.
Fyll i trafik- och fordonsskadeanmälan på Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.
Skadevållaren ska göra en skadeanmälan hos sitt försäkringsbolag.
Vid behov kan även du göra en skadeanmälan hos skadevållarens försäkringsbolag.
Om ditt fordon har en kollisionsförsäkring, kan ersättningsärendet gällande skadorna på ditt fordon även handläggas utifrån din försäkring.
Från den ersättning som betalas ut från kollisionsförsäkringen dras alltid den självrisk av som anges i försäkringsbrevet, och utbetalning av ersättningen sännker bonusen i din kollisionsförsäkring.
Från skadevållarens trafikförsäkring betalas ersättning för stilleståndstid ut till den oskyldiga parten för de dagar som dennas fordon reparerats på en verkstad. Den oskyldiga parten kan också ansöka om en lånebil, om personen nödvändigt behöver ett fordon på grund av sitt arbete. Du kan fylla i en redogörelse för behov av bil på Mitt Fennia. Om förutsättningarna för beviljande av en lånebil uppfylls, ersätter trafikförsäkringen 94 procent av kostnaderna för en hyrbil.
Närmare information om ersättning av stilleståndstid och lånebil finns på trafik- och patientskadenämndens webbplats (liikennevahinkolautakunta.fi).
Fyll i blanketten för anmälan om transportskador på Mitt Fennia för företag.
Vill du få mer information om handläggningen av en skada du redan anmält eller vill du komplettera anmälan?
När båten eller utombordsmotorn skadas, gör en skadeanmälan genom att ringa vår skadetjänst.
mån–fre 9–16
När du har gjort skadeanmälan, kontakta Fennias samarbetsverkstad.
Om det är fråga om en stöld-, inbrotts- eller skadegörelseskada, gör en polisanmälan innan du gör en skadeanmälan.