Gå till innehållet

Sjukdomar eller olycksfall i Finland

FenniaVårdaren är en sjukskötare som svarar på samtliga frågor kring hälsa, bokar tid till vård och gör en skadeanmälan åt dig.

Anmäl en sjukdom eller ett olycksfall

1
Mobiltelefon.
Kontakta FenniaVårdaren. Du kan kontakta FenniaVårdaren via chatten varje dag kl. 7–22.
2
Pratbubblan ikon.
FenniaVårdaren fyller i skadeanmälan och bokar vid behov en tid hos en läkare och till undersökningar vid en vårdinrättning som Fennia samarbetar med.
3
Processbild mobilepay.
I samband med ditt besök betalar du endast en eventuell självrisk som ingår i försäkringen till vårdinrättningen, som sedan fakturerar Fennia för kostnader som överskrider självrisken.
4
Ikon processbild dator.
Om du själv har betalat vissa kostnader i samband med händelsen kan du ansöka om ersättning i tjänsten Mitt Fennia genom att fylla i formuläret Fortsatta kostnader – anmälan om personskada.
Gå till FenniaVårdarens chatt

Du kan också kontakta FenniaVårdaren per telefon på 010 503 5900 varje dag kl. 7–22 eller uträtta ärenden med FenniaVårdaren via Pihlajalinnas hälsoapp.

Logga in på Mitt Fennia Läs mer om FenniaVårdaren

Samtalspriser

Sök ersättning för kostnader som redan uppstått

1
Ikon processbild dator.
Logga in med dina nätbankskoder eller ditt Mobil-ID i tjänsten Mitt Fennia för privatkunder.
2
Processbild dator.
På ingångssidan väljer du Anmälningar > Ny anmälan > Personskador.
3
Processbild ellips.
Om du ansöker om ersättning första gången ska du välja Sjukkostnads- och olycksfallsanmälan. Om du har ansökt om ersättning tidigare eller anmält skadan till FenniaVårdaren ska du välja Fortsatta kostnader.
4
Processbild check.
Gå till anmälan och fyll i ersättningsansökan.
Logga in på Mitt Fennia

Vanliga frågor

Du kan anmäla sjukvårdskostnader för en sjukdom eller ett olycksfall på Mitt Fennia. Logga in på Mitt Fennia och välj Skador > Gör en ny ansökan > Personskada > Forsätt till skadeanmälan.

Notera att vi inte tar emot kostnadsansökningar som har gjorts med meddelande.

Logga in på Mitt Fennia

Logga in på Mitt Fennia och välj Skador > Gör en ny ansökan > Välj vilken typ av skada gäller din anmälan > Personskada > Forsätt till skadeanmälan.

Om du har en handläggningskod för skadan, kan du fylla i den i Ansökan om fortsatta kostnader. Handläggningskoden för skadan anges i ersättningsbeslutet som skickats till dig.

Om du inte har en handläggningskod för skadan, väljer du i punkten för handläggningskod Jag har ingen handläggningskod för skadan.

Notera att vi inte tar emot kostnadsansökningar som har gjorts med meddelande.

Logga in på Mitt Fennia

På Mitt Fennia hittar du ersättningsbeslut i listan Senaste skador eller i toppnavigeringen under fliken Skador.

Notera att ersättningsbeslut för barn inte visas utifrån uppgifter om vårdnadshavaren eller försäkringstagaren, utan de finns på den försäkrades Mitt Fennia. Besluten skickas även per post.

Logga in på Mitt Fennia

Om du själv betalar ett läkarbesök som du har bokat via FenniaVårdaren, informeras vi inte automatiskt om det. Du kan ansöka om ersättning på Mitt Fennia genom att välja Skador > Gör en ny ansökan > Personskada > Välj Sjukkostnads- och olycksfallsanmälan och fyll i ersättningsansökan.

Notera att du ska betala vårdinrättningen den självriskräkning som vårdinrättningen har skickat. Du kan få ersättning från Fennia efter att du lämnat in ersättningsansökan.

Logga in på Mitt Fennia

Du kan ansöka om betalningsförbindelse genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia. Till meddelandet ska du bifoga ett läkarutlåtande och en remiss som innefattar undersöknings- och behandlingsordination samt information om var undersökningen ska göras. Av handlingarna ska det framgå vad som görs och vilket besvär som ska åtgärdas.

Välj Meddelanden > Skicka nytt meddelande > Skaderåtgivning > Sjukkostnads- och olycksfallsskada. Skriv ett meddelande och foga de begärda bilagorna. När du har valt bilagorna, klickar du på Lägg till för att spara och skicka bilagorna. För att påskynda handläggningen är det bra att skriva begäran om betalningsförbindelse i meddelandets rubrik.

Om vi behöver ytterligare redogörelser, kommer vi att kontakta dig. När vi har fattat beslut om betalningsförbindelse, får du information om det via sms. Om ditt telefonnummer inte finns i våra uppgifter, skickar vi information om betalningsförbindelsen via vårdinrättningen eller, vid ett nekande beslut, ett ersättningsbeslut hem till dig.

Logga in på Mitt Fennia

Se övriga vanliga frågor