Hyppää sisältöön
Företagskunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Aktuellt
  • Behövs produktförsäkringar? – Fanny på Fennia svarar

Behövs produktförsäkringar? – Fanny på Fennia svarar

7.5.2020

Kära Fanny, jag hade tänkt ge mitt barn en bärbar dator i examenspresent. I affärer som säljer elektriska apparater säljer man separata försäkringar för enskilda produkter och man hamnar då ta beslut på stående fot redan i kassan. När lönar det sig att ta en separat försäkring för en produkt och hur förhåller den sig till hemförsäkringen? Hälsningar, Lahja Virtanen

Bästa Lahja,

Du lyfte upp en fråga som många funderar över, både i samband med gåvoköp men också vid mer vardagliga elektronikköp. Flera elektronikaffärer erbjuder numera produktförsäkringar som tas i samband med själva köpbeslutet. Eftersom många inte minns rakt av vad det egna försäkringsskyddet täcker kan det kännas knepigt att ta ett beslut. Lyckligtvis finns det ett enkelt svar här.

Om du har en gällande hemförsäkring behöver du ingen separat försäkring för produkten, när den kommer att användas i vardagligt bruk av en person som bor i samma hushåll. Du kan alltså ge ditt barn en bärbar dator i examenspresent utan att någon separat försäkring behövs. Detsamma gäller för andra populära gåvoartiklar, såsom mindre köksmaskiner, mobiltelefoner och surfplattor. Dessa omfattas alla av hemförsäkringen.

Men om du är ute och shoppar och inte är säker på om du har en gällande hemförsäkring kan det vara befogat med en produktförsäkring. Också i det fall att du tänker skaffa en apparat i present till någon som inte bor i samma hushåll som du och du inte känner till vilket försäkringsskydd den här personen har, kan det vara en bra idé att ta en separat försäkring för gåvan. Då kan du vara förvissad om att gåvan har en försäkring som täcker den. Jag rekommenderar att du alltid läser igenom försäkringsvillkoren för att veta vad du betalar för och vad försäkringen täcker.

Hemmets mobilapparater har en tendens att vara med i många lägen och olyckor händer. Om du har Fennias hemförsäkring och en bärbar dator eller mobil går sönder kan du göra en skadeanmälan till skadetjänsten för mobilapparater.

Hälsningar,
Fanny

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Integritetsskydd vid telefontjänsten
Vår webbplats använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök. Genom att använda webbplatsen godkänner du användning av cookies.
Läs mer.