Välkommen till Fennias och Väres gemensamma webbplats
Aktuellt
Fennia har avslutat sitt samarbete avseende Väre hemförsäkring med Nordic Insurance Solutions Oy och Väre Oy, inklusive samarbetet avseende förvaltningen av försäkringar och fakturering. På grund av det avslutade samarbetet har Fennia beslutat att helt säga upp dessa försäkringar och säger upp Väre hemförsäkringarna vid utgången av den nuvarande försäkringsperioden 31.12.2022. Ett separat uppsägningsbrev kommer att skickas till kunderna.
Väres kunder har möjlighet att få ett erbjudande om en ny hemförsäkring från Fennia genom att kontakta vår kundtjänst. Uppge att din Väre hemförsäkring upphör när du kontaktar kundtjänsten, så att vi kan beakta din situation.
Trots att försäkringen sägs upp ersätter Fennia skador som inträffar under försäkringens giltighetstid i enlighet med försäkringsvillkoren.
Råkade du ut för en skada eller en stöld?
Anvisningar för hur du söker ersättning
Om du har Väres hemförsäkring kan du anmäla skador på denna sida. Vänligen ta del av anvisningarna nedan.
Egendomsskada
En egendomsförsäkring ersätter sakskador som drabbar den försäkrade egendomen till följd av brand, storm, åska, läckage, inbrott, stöld, att något går sönder eller av någon annan oväntad händelse.
För handläggning av skadan kan vi behöva följande bilagor till skadeanmälan. Handläggningen går snabbare om du lämnar in dokumenten genast.
Det går tyvärr inte att skicka anmälan om egendomsskador med bilagor för närvarande. Vänligen skicka din anmälan utan bilagor. Om bilagorna behövs ber Fennia vid skaderegleringen att få dem separat.
Kostnadsberäkning för reparation eller en betald reparationsräkning, alternativt köpkvitto eller garantibevis.
Polisrapport, om orsaken till skadan är ett brott, som inbrott, skadegörelse eller stöld. Anmälan om mindre brott kan du ofta göra elektroniskt på polisens webbplats.
Kartläggningsrapport, om det är fråga om en läckageskada. Begär rapporten av bolagets disponent. Reparationer får inte påbörjas innan försäkringsbolaget har inspekterat skadan. Åtgärder för att förhindra ytterligare skador får man naturligtvis göra före inspektionen.
Ge så exakta uppgifter om den skadade egendomen som möjligt, till exempel märke, modell och ålder. Kasta inte bort maskiner och anordningar som gått sönder innan du har fått ett ersättningsbeslut.
Ansvarsskada
En ansvarsförsäkring ersätter person- och sakskador som den försäkrade har vållat utomstående under förutsättning att den försäkrade är ersättningsskyldig enligt gällande rätt.
Lämna in en anmälan om en ansvarsskada genom att skicka den per e-post till vastuuvahingot[at]fennia.fi. Du kan också lämna in skadeanmälan som bilaga till ett meddelande på Mitt Fennia för privatkunder.
Bifoga en kostnadsberäkning eller en inspektionsrapport om möjligt. Handläggningen går snabbare om du lämnar in dokumenten genast.
Vid behov hjälper vår skadetjänst dig att fylla i skadeanmälan. Vår skadetjänst betjänar mån–tis kl. 9–17 och ons–fre kl. 9–16. Ring 010 503 6601.
Rättsskyddsskada och identitetsstöld
En rättsskyddsförsäkring ersätter nödvändiga och skäliga advokat- och rättegångskostnader, om du behöver anlita en jurist i tviste- eller brottmål eller i ansökningsärenden.
Identitetsstöld betyder att någon använder dina personuppgifter utan lov, såsom ditt id-kort för att till exempel ta snabblån, teckna telefonabonnemang eller beställa varor i ditt namn.
Uppge försäkringsnumret 1830417 i skadeanmälan. Obs! Med tanke på smidig skadereglering är det viktigt att du uppger försäkringsnumret i skadeanmälan.
För handläggning av skadan kan vi behöva följande bilagor till skadeanmälan. Handläggningen går snabbare om du lämnar in dokumenten genast.
Tviste- eller ansökningsmål:
stämningsansökan eller annat yrkande
svar på stämningsansökan eller yrkande
Brottmål:
domstolens meddelande om inledande av ärende
Om din försäkring har varit hos Fennia en kortare tid än två år, ber vi dig vänligen uppge det tidigare försäkringsbolaget i rättsskyddsanmälan.
Fennia genomför i samarbete med Tenerity tjänsten Fennias ID-assistans som har anknytning till identitetsstöldsförsäkring. Kontakta Fennias ID-assistans genast när du misstänker eller har märkt att din identitet har missbrukats. De ger dig råd om hur du ska gå till väga och vad du ska beakta i fråga om identitetsstölden. Om du ger Fennias ID-assistans behövliga fullmakter, hjälper de dig att reda ut ärendet och rätta till situationen.
Fennias ID-assistans har öppet vardagar kl. 10–17. Du kan också kontakta vår kundtjänst per e-post på fennia@idturva.fi.
Om de möjligheter Fennias ID-assistans ger inte räcker till till exempel för att bli kvitt felaktiga penningkrav, täcker försäkringen skäliga juristkostnader upp till 2 000 euro per identitetsstöld utan självrisk. Om du behöver juristhjälp efter det ska du lämna in en rättsskyddsanmälan. Den hittar du nedtill på sidan. I detta fall är din självrisk 15 procent av rättegångskostnaderna.