Gå till innehållet
En man arbetar på en dator.

Genomsnittliga behandlingstider för ersättningsansökningar

Den genomsnittliga handläggningstiden visar hur lång tid det vanligtvis tar från att din skadeanmälan har mottagits till dess att vi fattar ett beslut eller begär ytterligare uppgifter för ersättningsbeslutet.

Vid vissa skadetyper kan handläggningen ta längre tid, särskilt när orsaken till skadan måste utredas noggrannare eller när vi behöver uppgifter från flera parter.

När din skadeanmälan kommer in påbörjar vi handläggningen så snart som möjligt. En stor del av skadorna handlägger vi redan inom ett dygn och i vissa fall får du ersättningsbeslutet omedelbart.

Om vi behöver ytterligare uppgifter kontaktar vi dig vanligtvis direkt. Ibland kan vi dock behöva uppgifter från myndigheter eller andra parter. Vi kan inte påverka deras svarstider, vilket kan förlänga handläggningstiden.

Ungefär 80 procent av skadeanmälningarna handläggs inom 0–3 vardagar. Handläggningen kan dock ta längre tid om orsaken till skadan måste utredas noggrannare eller om vi behöver ytterligare uppgifter från flera instanser.

Antalet ersättningsansökningar kan också variera på grund av till exempel väderförhållanden eller semesterperioder, vilket ibland kan orsaka hög arbetsbelastning i skaderegleringen.

Vårt mål är att alltid handlägga din ansökan snabbt och noggrant. Om vi behöver ytterligare uppgifter från dig kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Fordon 0-4 vardagar

Lös egendom i hemmet 0-3 vardagar
Resgods 0-2 vardagar
Djur 0-2 vardagar

Sjukdom 0-3 vardagar
Olycksfall 0-3 vardagar
Resenär 0-4 vardagar

Rättsskydd 0-4 vardagar
Ansvar 0-10 vardagar
Byggnad 0-5 vardagar


Skadetjänsterna hjälper dig vid en skadesituation och i vissa fall kan du uträtta dina ärenden direkt med Fennias skadepartner. Vi har samlat anvisningar för olika skadesituationer på vår webbplats.

Anvisningar vid skada

Kontakta oss om du inte är nöjd med ersättningsbeslutet.

Se anvisningar för sökande av ändring