Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Veterinärbesök på hemsoffan

Veterinärbesök på hemsoffan

29.6.2020

Veterinären hjälper online när en kär familjemedlem råkar ut för problem. Fennias djurförsäkringskunder får FirstVet-besöken gratis.

FirstVet är en helt digital djurklinik, som hjälper sällskapsdjur och deras ägare via videosamtal. Tjänsten fungerar i en mobilapp. Man loggar in som användare och skriver sedan in sällskapsdjurets uppgifter. Därefter kan ägaren boka tid direkt till en veterinär, som ringer ett videosamtal på önskad tid.

– Videosamtal kan vanligen ordnas mycket snabbt, senast inom en och en halv
timme, säger Maiju Tamminen, ansvarig veterinär på FirstVet Finland.

Under samtalets gång kartlägger vi om sällskapsdjurets besvär kan behandlas hemma eller om det kräver ett besök på en fysisk djurklinik. Tack vare videobilden går bedömningen av vårdbehovet utmärkt också online.

– Ägarens uppgifter om hur sällskapsdjuret mår är ofta subjektiva och ägaren är förstås mycket orolig för sin familjemedlem. Därför räcker det inte alltid med en skriftlig beskrivning för att vi ska kunna bedöma vårdbehovet, men på video ser veterinären genast hur djuret reagerar till exempel på beröring eller hur djuret visar att det har ont. På så sätt bygger bedömningen inte bara på den beskrivning som ägaren ger, säger Maiju.

Oftast kan läkaren göra en bedömning mycket snabbt, så man behöver bara reservera 15 minuter för online-besöket.

– Det är i allmänhet enkelt att göra bedömningen via videosamtal, men visst har vi också haft svåra fall. På videon ser man genast till exempel hudproblem, sår eller bölder, säger Maiju.

Användarna är mycket nöjda med FirstVet. Tjänsten har nu en kundnöjdhet som ligger på utmärkta 4,8/5.

– När användarna väl har vågat testa online-veterinärens tjänster för första gången har de tagit dem till sig, säger Maiju.

Online-veterinären har fördelar

På online-kliniken återkommer liknande symtom som på en vanlig veterinärmottagning. Uppkastning och diarré, hudproblem, kliande öron, ögonbesvär och förgiftningar är typiska besvär hos sällskapsdjur. Fästingar oroar under sommaren.

– Många kontaktar oss och är oroliga för att ett rött märke blivit kvar när man har tagit bort en fästing från sällskapsdjuret. Ett sådant märke är oftast en helt normal och harmlös reaktion, men det är förståeligt att ägaren vill ha läkarens bekräftelse på saken.

Det är en absolut fördel att tröskeln att kontakta online-veterinären är låg och att ägaren inte behöver bli ensam med sällskapsdjurets symtom. Då hinner harmlösa problem inte utvecklas till något svårare.

– Ett besök hos online-veterinären är mycket samtalsbetonat. På en vanlig klinik kan ägaren känna sig lite utomstående, när djuret tas in för undersökning och ägaren får sitta ensam och vänta på resultaten. Under videosamtalet får ägaren en helhetsbild av varför en vårdåtgärd är bra för sällskapsdjuret. Online-veterinären beaktar alltså särskilt ägarens behov, berömmer Maiju.

Videosamtalet till veterinären gör livet lättare, eftersom man till exempel inte behöver åka kollektivt till mottagningen eller packa in ett stort djur i bilen. Hemma är djurets beteende dessutom normalt till skillnad från på veterinärmottagningen, som är en främmande miljö. Då får man en mer realistisk bild av djurets beteende och hur det mår.

– Det bästa med tjänsten är att vi på distans kan assistera ägaren att hjälpa djuret själv. Därmed ökar ägarens kunskap om djurets beteende och ägaren blir mer självsäker i hantering av djuret. Så kan vi också ge förebyggande vård och behöver inte ordinera till exempel en antibiotikakur för djuret i onödan.

Fennias djurförsäkringskunder får FirstVet-besöken gratis. Registrera dig på tjänsten här!

Sök ersättning för besök på djurklinik eller för läkemedel på Mitt Fennia.

Sommartips för dig som har ett sällskapsdjur

  • Undvik värmeslag. Värmeslag utgör en stor risk särskilt för hundar under sommaren. Lämna aldrig hunden ensam i en varm bil på sommaren. Temperaturen inne i bilen börjar stiga genast när motorn stängs av, och hundar kan inte reglera sin kroppstemperatur genom att svettas på samma sätt som människor.

  • Se upp för fästingar. Det är bäst att använda fästingmedel. Om ditt sällskapsdjur trots allt får fästingar, ta genast bort dem när du märker dem. För borttagning rekommenderas en fästingplockare eller en pincett med vinklat huvud.

  • Ormbett eller insektsbett kan överraska. Huggormar kryper fram under sommarhettan och de är farliga för sällskapsdjur. Om djuret gnäller till i busken och blir apatiskt, lönar det sig att genast åka till veterinären. Insektsbett orsakar däremot ingen direkt livsfara, men sällskapsdjur kan vara överkänsliga för dem. Smärtan till följd av bettet kan lindras med svalkande omslag, men om djuret blir trött lönar det sig att åka till veterinären

  • Sällskapsdjur kan också bränna sig i solen. Risken är störst för sällskapsdjur som bara har lite eller ingen päls alls och djur med ljus päls. Man kan spraya djuret med oparfymerad spray för att undvika brännskador. Brännskador kan behandlas med svalt vatten eller en fuktig handduk.

  • Håll koll på blågrönalger. När blågrönalger blommar i vattendragen kan gift bildas i vattnet. Låt därför inte ditt sällskapsdjur simma i eller dricka vatten om det finns blågrönalger i vattnet, eftersom djuret kan få en livsfarlig förgiftning.

  • Var noga med sårvård. I skog och mark finns många faror som lämnats av människor på sommaren: glasskärvor, fiskkrokar och skräp kan ge sällskapsdjuret tråkiga sår. Blodflödet från mindre sår kan stoppas med ett rent tryckförband. Kontakta veterinären om blodflödet inte avtar på några minuter. Var också noga med rengöring av såret och kontrollera att till exempel glas inte finns kvar.

Lue lisää

DjurförsäkringHundförsäkringKattförsäkringArtikelHem

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor