Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Seppo Aho och Mari Laaksonen.

Varje dag är företagarens dag – Fennia erbjuder hjälp så att företagarna kan fokusera på framtidens möjligheter

4.9.2023

Företagarna är en resurs som skapar välfärd i Finland. Att utforska framtidens möjligheter och sträva efter att uppnå drömmar förutsätter ett fokus på utvecklingen av det egna företaget utan onödiga störningar. Försäkringar är en viktig del av den här helheten. Fennia har under sin 140-åriga historia stöttat företagare i att bygga upp ett samhälle där företagare och företag kan bli framgångsrika.

Företagardagen firas årligen den 5 september, men hos företag och Fennia är varje dag företagarens dag. En företagare möter i sin vardag flera oväntade situationer som det är bra att vara beredd på i förväg och reagera snabbt på. Företagarnas behov varierar också beroende på om det är fråga om en ensamföretagare eller en arbetsgivare som sysselsätter flera personer. I Finland finns över 180 000 ensamföretagare och cirka 70 000 arbetsgivarföretag.

En dialog mellan Fennias expert och företagaren är viktig för att hålla företagets försäkringar och företagarens privata försäkringar uppdaterade.

– Det är mycket viktigt att regelbundet gå igenom hela försäkringsskyddet tillsammans med en expert. Det enklaste sättet för en företagare är ofta ett webbmöte , säger Seppo Aho, direktör för samarbetspartnerskap på Fennia.

Helsingforsföretaget Cleanmarins ägare och verkställande direktör Mari Laaksonen är inne på samma linje som Aho när det gäller dialogen. Företaget i renhållningsbranschen som hon grundat fyllde 20 år i år. Under årens lopp har Cleanmarin utökat sin verksamhet och sysselsätter för närvarande 27 personer.

– Jag träffar min kontaktperson på Fennia en gång om året. Det är ett lämpligt intervall för mig. Vi går igenom mitt försäkringspaket och ser till att företagets försäkringar uppdateras vid behov. Samtidigt diskuterar vi frågor som rör social trygghet. Därtill får jag alltid tag på min kontaktperson om jag behöver snabba svar, säger Laaksonen.

Serieföretagarens tid går också åt till ledningsuppgifter i andra företag. Hon är delägare i en webbutik som säljer inrednings- och barnartiklar, styrelseordförande i ett familjeägt fastighetsbolag och ägare av ett investeringsbolag. Dessutom har Laaksonen flera förtroendeuppdrag bland annat i Företagarna i Finland.

Det viktigaste är att ta hand om den sociala tryggheten

För Laaksonen ligger det varmt om hjärtat att prata om att trygga sin egen framtid, eftersom hon vid 14 års ålder personligen upplevde en tänk om-situation.

– Då förstod jag vilken betydelse försäkringar har. Försäkringen är a och o om något oväntat händer.

Den tuffa upplevelsen har etsat sig fast i minnet. Laaksonen betonar framför allt företagarnas sociala trygghet, eftersom företagarna i allmänhet automatiskt försäkrar maskiner, utrustning och lokaler. Det viktigaste är dock att trygga sin egen och sina närståendes försörjning. Det gäller både ensamföretagare och arbetsgivare.

Arbetsgivarnas ansvar omfattar också arbetstagarna. När företagaren har bakgrundsfrågorna i skick kan hen koncentrera sig på att utveckla sitt företag i lugn och ro.

Med social trygghet avses skydd vid arbetsoförmåga, pension, arbetslöshet och dödsfall. För företagare är grunden i den sociala tryggheten en FöPL-försäkring som påverkar bland annat invalidpensions- och familjepensionsbeloppet.

– Jag har tecknat en omfattande FöPL åt mig själv och kompletterat den med frivilliga pensionsförsäkringar. Dessutom har jag ett enhetligt paket med en sjukkostnadsförsäkring och en livförsäkring. Särskilt ungdomar upplever sig vara fullständigt ”odödliga” och förhåller sig likgiltigt inför pensionsfrågor. FöPL är mycket mer än så. För många har ett bristfälligt försäkringsskydd kommit som en överraskning när företagaren till exempel har velat ta ut familjeledighet, berättar Laaksonen.

Aho på Fennia instämmer med Laaksonens syn på överraskning när det gäller social trygghet. Fennias expert gör tillsammans med företagaren en kartläggning av den social tryggheten med syftet att informera företagaren om hur mycket pengar hen eller hens närstående får om något allvarligt skulle hända.

– Under samtalen berättar vi mer om social trygghet och olika alternativ och lösningar för att trygga sin egen framtid. I slutändan är det företagaren själv som bestämmer vilken risk hen vill ta, säger Aho.

Lue lisää

FöretagandeFörsäkringar för företagFörsäkringar för företagareArtikelFöretag
Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor