Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Privatkunder Företagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Spel utvecklar samarbetsförmågan – det går inte att vinna ensam

Spel utvecklar samarbetsförmågan – det går inte att vinna ensam

14.12.2020

Digitala spel har gett 21-åriga Alex vänner, samarbetsförmåga och uthållighet. Det bästa med spelandet är att märka hur man utvecklas.

Alex första spelminne är Pokémon till Nintendo Game Boy, en handkonsol som han fick av sin mamma som femåring. Snart fanns också en Xbox i huset. Pappa jobbade på Microsoft, och den vägen fick Alex möjlighet att testa olika spel.

Nu är Alex en 21-årig skejtare som jobbar med att sälja sportskor. Han har nyligen flyttat in i sitt första egna hem på Drumsö i Helsingfors. Spelandet är en hobby som han har hållit på med i femton år.

– För mig är spel som tv-serier för många andra människor. Jag kopplar hellre av med att spela än med att se på tv. När man spelar fokuserar man bara på en sak och hjärnan är skärpt, säger Alex.

Krigsspel, närmare bestämt Call of Duty, hör till Alex favoriter. Call of Duty, eller CoD som det också kallas, är en serie skjutspel som utspelar sig under första och andra världskriget, kalla kriget och fiktiva krig i framtiden. Call of Duty kan spelas på dator eller nästan vilken spelkonsol som helst.

Alex gillar Call of Duty delvis för att det går att spela över nätet med kompisarna, eller med främlingar från hela världen om man så vill.

– Jag har redan fått en del vänner via spelandet. För några år sedan spelade jag jättemycket med fem tyska killar. Vi har aldrig träffats men lärde känna varandra bra tack vare spelet.

Coronatiden och isoleringen i hemmet har inte fått Alex att spela mera, eftersom han har fokuserat på skejtandet. För en del av hans kompisar gjorde spelandet det lättare att orka med hemmasittandet. Det blir också enklare att hålla kontakt med kompisarna.

Målsättningar motiverar

Digitala spel blir allt mer populära: två tredjedelar av alla finländare i åldern 10–75 år spelar aktivt ett eller flera digitala spel.

Alex tror att populariteten beror på att spelen erbjuder en stunds flykt från vardagen. Dessutom finns det något för var och en.

– Det finns rollspel där man för en stund kan leva ett helt annat liv, skjutspel, hockey- och skejtspel. Det finns något för alla, och spelen kan ge nya perspektiv på livet, säger Alex.

För Alex är det mest givande med spelandet att man utvecklas. Ibland spelar han målinriktat och på hög nivå för att få ett så bra resultat som möjligt. Då ligger spänningen i om han vinner eller inte.

När Alex börjar ett nytt spel och märker att det inte går så bra inspireras han av möjligheten att bli bättre. Just nu spelar Alex det nyligen publicerade skateboardspelet Skater XL, som han tycker är mycket svårt. Alex har inte haft möjlighet att utöva sin hobby på en tid, men tack vare spelet kan han ”leva lite skejtarliv”.

Det finns förvånansvärt många likheter mellan Alex favorithobbyer. Båda kräver ganska många försök innan man blir bra. Det är upprepning efter upprepning som gäller.

– Det som både spelandet och skejtandet har lärt mig är att inte ge upp genast fast jag misslyckas, säger Alex.

Det går inte att vinna ensam

Spelandet har gett Alex kunskaper som var och en behöver i livet. Vissa spel kräver lagarbete, att man gör upp planer tillsammans och jobbar för ett gemensamt mål. Samma färdigheter som man försöker lära ut till skolungdomar genom grupparbeten.

– Counter Strike spelas till exempel i fempersonerslag. Det går inte vinna ensam, utan i en timmes tid måste man samarbeta och kommunicera med okända människor, berättar Alex.

Tack vare spelandet har Alex också lärt sig engelska. Ordförrådet har vuxit och chattandet med människor från andra länder har gjort honom bättre på att tala engelska. Man blir också ganska bra på datorer när man spelar aktivt.

Att spela hemma är för Alex både ett sätt att hålla kontakt med andra och att nollställa hjärnan – ur den synvinkeln är det trevligt att veta att

hemmet och den lösa egendomen, inklusive spelutrustningen, är försäkrade
. Men för Alex är det ingen hotbild om datorn går sönder.

– I en hypotetisk situation där jag plötsligt inte skulle kunna spela, skulle jag säkert hitta på något annat roligt att göra, säger Alex.

Artikel Hem

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Företagskunder Aktuellt Medietjänster Fenniakoncernen Lediga jobb Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd