Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Jonna Auvinen: Hantera riskerna så kan du fokusera på din affärsverksamhet
Jonna Auvinen, Noki.

Jonna Auvinen blev företagare och hon har något viktigt att säga: Hantera riskerna så kan du fokusera på din affärsverksamhet

4.1.2024

Jonna Auvinens känslor har åkt bergochdalbana under de senaste månaderna. Hon har nyss blivit företagare och känslorna har skiftat mellan rädsla och entusiasm. Hon har kunnat fokusera på möjligheterna i sin affärsverksamhet, eftersom hon tack vare ett omfattande försäkringspaket har tillräcklig kontroll över de andra riskerna.

Auvinen har grundat café-restaurangen Noki, och för henne var det från första början klart att hon behöver ett tillräckligt omfattande försäkringspaket. Bakgrunden till beredskapen är ett minne från när hon som ung var nära att dö i en eldsvåda.

– Försäkringar ska man vara noga med. Man kan aldrig veta vad man råkar ut för. Jag kan halka och bli tvungen att vara borta från jobbet, en vattenskada kan uppstå i övervåningen på café-restaurangen och hela stället kan tvingas stänga för en tid, eller något annat kan hända, räknar företagaren upp olika risker.

Fennia valdes ut som försäkringspartner efter att en vän rekommenderat bolaget. Auvinen och Fennias kundchef Eija Sihvonen fokuserade i riskkartläggningen på fyra perspektiv: tryggande av företagarens inkomst, trygghet för företagaren och företaget, hantering av risker i anknytning egendomen och verksamheten i företaget samt försäkringar för arbetstagaren.

Vi utgick från företagaren, som är den viktigaste personen i företaget. Vilka konsekvenser har det om företagaren råkar ut för något. Hur mycket pengar måste komma in på kontot varje månad, vad behöver familjen och vilka kostnader finns det i företaget. Vi sammanställde ett omfattande försäkringspaket med olycksfalls-, sjukvårds- och livförsäkring, berättar Sihvonen.

– Dessutom valde vi de lagstadgade försäkringarna för den enda arbetstagaren, det vill säga kocken. Affärsverksamheten är försäkrad med ansvars-, avbrotts- och egendomsförsäkringar, fortsätter hon.

Starten är ofta känslofylld

I Finland grundas det varje år cirka 40 000 nya företag. När företagaren inte behöver bekymra sig över den ekonomiska tryggheten, kan fokus ligga helt på affärsverksamheten.

Auvinen har ingen tidigare erfarenhet av företagande, men hon har jobbat i olika lunchrestauranger. Startskottet på företagarkarriären blev när bokföraren gav grönt ljus till affärsplanen och kocken som hon redan kände lovade komma och jobba på Noki.

– Jag vill jobba mycket och gillar utmaningar, så jag bestämde mig för att prova på att driva en café-restaurang själv. Jag fixade allt i lokalen med en tajt tidtabell på två veckor. Lyckligtvis var lokalen helt möblerad och renoverad, så jag behövde inte göra stora investeringar, berättar Auvinen.

Noki som ligger i Högfors i sydvästra Nyland öppnades för lite mera än en månad sedan. Café-restaurangen har 40 kundplatser.

Företagaren hade farhågor kring om kunderna skulle hitta stället. De två första dagarna var lugna. Annonsen om Noki hade inte ännu publicerats i lokaltidningen. Den traditionella tidningen är fortfarande en konkurrenskraftig kanal för reklam i en kommun med många äldre människor.

– Nu känner jag mig både lättad och entusiastisk. En del av kunderna kom på jullunch två gånger, eftersom de tyckte om maten. Vi har en ganska okomplicerad meny och en lokal där kunderna trivs. Alla de produkter som vi använder är färska. Och kocken är fantastisk. Det uppstår knappt något svinn alls, säger Auvinen.

Hon har inte ställt upp några stora mål gällande företagets tillväxt. Det viktigaste är att etablera Noki som en högklassig café-restaurang och förtjäna uppehället för företagaren och även kocken.

Fennias Sihvonen och Auvinen kommer i fortsättningen att ha kontakt i genomsnitt en gång per år. Försäkringsskyddet för små företag hålls alltid uppdaterat när nyckeltalen, såsom omsättningen och personalantalet, har uppdaterats i försäkringsuppgifterna.

– Företagaren kan om ett halvår eller ett år berätta mer om hur affärsverksamheten utvecklats. Då kan vi vid behov ”täppa till” försäkringsskyddet, om det behövs, berättar Sihvonen.

Lue lisää

FöretagandeFörsäkringar för företagFörsäkringar för företagareArtikelFöretag
Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor