Gå till innehållet
Jessica Honkanen.

Företagande förenar passion och betydelsefullt jobb

24.5.2021

Som 15-åring trodde Jessica Honkanen nog inte att hon en dag blir snickare som tillverkar personliga urnor. Hon blev intresserad av företagande via Ung Företagsamhet Rf:s program, som Fennia stödjer.

– Nu är företagande min passion. Som företagare kan jag göra saker som har betydelse för mig och utveckla affärsverksamheten i precis den riktning jag vill, säger Jessica.

Jessica Honkanens stig till företagare var inte den mest uppenbara. Efter grundskolan visste hon inte ett dugg var hon skulle ta vägen.

– Jag studerade först inom säkerhetsbranschen, men den var inte min grej. Jag tog ändå examen, eftersom avhoppning förknippas starkt med risk för utslagning, skrattar Jessica.

– Egentligen var jag intresserad av begravningsbranschen, men utan nätverk är det svårt att få en arbetsprövningsplats.

Insjuknande av närstående ledde till företagande

Kärleken till bearbetning av trä gjorde att Jessica började studera till snickare. Det verkliga startskottet för företagande var när en närstående insjuknade i cancer strax efter att hon inledde studierna.

– Hen bad mig göra en urna – och det gjorde jag förstås, minns Jessica.

– Samtidigt fick jag en kraftig aha-upplevelse.

Då insåg jag att detta är min karriär- och företagar­stig. Genom att tillverka urnor kan jag utnyttja mina snickarkunskaper och jobba inom begravningsbranschen. På den vägen är jag fortfarande, säger Jessica.

Det viktigaste är passion

Under studietiden deltog Jessica i Ung Företagsamhet Rf:s företagarprogram tillsammans med klasskamraten Juuso Kaikkonen. Företaget Celo NY:s urnor sålde som smör och de belönades som bästa produkt och affärsidé i finalen av företagartävlingen Våga vara företagsam 2019.

Jessica uppmanar alla att pröva på företagande redan under studierna.

– Ung Företagsamhet Rf:s företagarprogram var en utmärkt språngbräda att pröva på företagande enkelt och utan risk, tackar Jessica.

– Man behöver ingen särskild familjebakgrund för att bli företagare. Jag är ett levande exempel på det. Man lär sig nytt snabbt, bara man är motiverad och orkar ta reda på saker och ting, säger Jessica.

Men visst finns det saker som definitivt behövs i företagande – som bra yrkesskicklighet.

– Det allra viktigaste är passion, eftersom man då orkar jobba långsiktigt, poängterar Jessica.

– Det egna företaget är som en som är dig kär: du tänker på hen först på morgonen och sist innan du somnar.

– Det är också viktigt att förstå sig på människor och att ha förmåga till empati och medkänsla, eftersom man jobbar med olika människor.

Jessica Honkanen.

Riktig företagare efter extra studier

Nu studerar Jessica till tradenom vid yrkeshögskolan Karelia.

– Året med Ung Företagsamhet gav en bra grund för företagande. Jag beslöt ändå fortsätta mina studier för att få så bra färdigheter som möjligt att driva eget, säger Jessica.

Vid sidan av studierna har Jessica startat sitt första officiella företag Karjalan Kelo, planerat nya urnmodeller och renoverat produktionslokaler i Hammaslahti i Joensuu tillsammans med familjen. Målet är att starta affärsverksamheten efter sommaren.

– Begravningsbyråerna får en egen kollektion och privatkunderna en egen med personliga alternativ. Jag planerar också en egen kollektion för sällskapsdjur, säger Jessica.

Minnesvärda möten

Även om Jessicas huvudmålgrupp utgörs av begravningsbyråer, är mötena med kunder som beställt och hämtat urnorna direkt av henne de mest minnesvärda.

– Döden är en stor och känslig fråga, som får oss att fundera djupare kring livet. Det är rörande hur starkt kärleken till den döda är närvarande i det ögonblicket. Varje människa har sin egen story. Jag har ett minne av varenda kund jag mött personligen, säger Jessica.

Året då Jessica deltog i Ung Företagsamhet erbjöd en upplevelse som förändrade Jessicas uppfattning om företagande.

– Tidigare var jag den som gjorde vad som helst bara man fick lön för det. Företagande var ett spöke, som jag inte ville möta – nu är det det enda jag vill. Som företagare kan jag göra saker som har betydelse för mig och utveckla affärsverksamheten i precis den riktning jag vill, säger Jessica.

– För min generation är det viktigaste att hitta en intressant bransch som har en koppling till ens egna värden och ett jobb där man kan utvecklas. Företagande är lösningen.

Målet är kunniga unga som tror på sig själva

Enligt Virpi Utriainen, verksamhetsledare för Ung Företagsamhet Rf, som främjar företagarfostran, har de ungas inställning till företagande blivit positivare under de senaste åren.

– Influencer på sociala medier, som youtubare och tiktokare, är nya tiders företagarförebilder, som de unga enkelt kan identifiera sig med.

Enligt undersökningar är unga intresserade av att pröva på företagande redan i skolan.

– Upp till 80 procent av de unga anser att företagande är ett bra sätt att påverka samhället, men bara 52 procent anser sig ha fått goda grundkunskaper om företagande, konstaterar Utriainen.

Att pröva på att driva eget är konkret och motiverande för de unga. Det ger även mångsidiga färdigheter för framtiden.

– Erfarenhet och färdigheter i arbetslivet har även gett många en studieplats och ett bättre utgångsläge när de sökt jobb, påminner Utriainen.

Fennia har stöttat Ung Företagsamhet rf:s verksamhet i nästan 20 år.

Mer information: nuoriyrittajyys.fi/sv/

Jessica Honkanen

• Snickarföretagare, 25, hemma från Lieksa, bor i Joensuu.
• Studerar till tradenom.
• Karjalan Kelo startar affärsverksamheten under hösten 2021.

Ta del av försäkringar för företagare

Hjälpte det här dig?

Dela