Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Företagarduons planer omkullkastades av undantagsvåren – efter den första chocken startade de ny affärsverksamhet

27.8.2020

Vårens undantagssituation tömde eventföretaget Maikki Oy:s bokningskalender. Företagarduon bakom Maikki gav dock inte upp, utan utformade sina tjänster för att svara mot undantagssituationens utmaningar.

När Finlands regering den 12 mars meddelade om beredskapen inför epidemin och om rekommendationer för hur coronaviruset kan bekämpas var Kati Vasell, den ena av företagarna som driver Maikki Oy, ett företag som erbjuder speaker- och konferenciertjänster, på ett arbetsuppdrag som stylist. Hon hade stängt av sin telefon för ett par timmar, medan hon gjorde färganalys åt kunden.

– När jag kopplade på telefonen hade jag fått tiotals mejl, WhatsApp-meddelanden och sms. De var återbud på höstens konferencieruppdrag, minns Kati.

Samtidigt var hennes företagarpartner Tuuli-Elina Ruuskanen konferencier på ett köpcenterevenemang. Hon kunde inte göra annat än fortsätta prata, fast telefonen oavbrutet pep om återbud på beställningar.

– Inom ett par timmar kollapsade hela vårens business. Först tömdes våra kalendrar, sedan försvann jobben för alla andra konferencierer som vi har på våra listor. Hur i världen kan vi komma vidare funderade vi då, säger Tuuli-Elina.

Två företagare förenade sina krafter

Maikki bildades 2013, när Kati och Tuuli-Elina, som tidigare utfört konferencieruppdrag i var sin firma, bestämde sig för att förena sina krafter.

– Vi hade båda samma problem när vi jobbade ensamma som konferencier: vi hade ingen annan att erbjuda istället, om vi själva råkade insjukna eller redan var bokade för ett annat jobb, säger Tuuli-Elina.

Kvinnorna hade jobbat tillsammans redan tidigare och visste att deras tankar om hur ett företag ska drivas gick i samma banor. Nu har Maikki redan nästan tjugo speakers och konferencierer på sina listor, och före undantagssituationen hade företaget god tillväxtfart.

– Företagarens vardag är hektisk, men vi har alltid velat jobba så att det känns bra. Vi tycker att vi som företagare måste ha friheten att göra val som är viktiga för oss själva. Som småbarnsföräldrar har vi till exempel velat hålla fast vid fyra dagars arbetsvecka, säger Kati.

Undantagssituationen gav plats för utveckling

Företagarnas första reaktion på att Maikkis bokningskalender i mars tömdes på en gång var ångest och förlamning. Men efter den första chocken började Kati och Tuuli-Elina så småningom återfå sin positiva attityd. Dei började bolla med idéer om hur de kunde hålla
företagsverksamheten i gång i den exceptionella situationen.

– Vi räknade att vi har råd att betala lön ännu i mars, men att vi därefter inte har några pengar kvar. Å andra sidan trodde vi fullt och fast på att om vi bara kommer över våren klarar vi det här, säger Tuuli-Elina.

Det hade varit tal om webbkurser redan tidigare, men tiden ville inte riktigt räcka till för att utveckla sådana. När alla andra jobb nu ställdes in, hade duon möjlighet att färdigställa sina tankar.

– En webbkurs för speakers och konferencierer skulle vi kanske inte ha kommit att tänka på så där utan vidare i den stressande situationen. Vi hade dock funderat på möjligheten en längre tid, och nu när vi hade ledig tid bestämde vi oss för att sätta igång utvecklingsarbetet, säger Kati.

Kati och Tuuli-Elina hade turen att få utvecklingsbidrag för Maikki från Business Finland. Därför fanns den ekonomiska möjligheten att koncentrera sig på webbkurserna.

– Utan bidraget skulle vi inte ha haft råd att börja utveckla verksamheten i den här situationen. Vi hade tur också i och med att vi i vårt gemensamma arbetskollektiv har en finansieringsexpert, som förutom att ge oss tipset om att söka bidrag också hjälpte oss med ansökan, säger Tuuli-Elina.

Mer fritid under våren och bidraget gjorde också att Kati och Tuuli-Elina hann skriva en lärobok om att jobba som speaker och konferencier som stöd för webbkursen. Boken publiceras i slutet av året.

Företagspartners stöd och nätverk hjälpte att hålla den positiva andan uppe

Enligt Kati och Tuuli-Elina var företagspartnern den viktigaste resursen för att klara av undantagssituationen.

– Visst är det till jättestor hjälp att man inte behöver vara ensam, utan jobbar tillsammans med en vän. När den ena misströstar orkar den andra stötta.

Kvinnorna konstaterar också att företagets goda tillväxtfart före undantagssituationen hjälpte dem att hålla en positiv attityd under våren.

– Ingendera av oss brukar grubbla alltför länge över problem. Vi utgår ifrån att det finns en mening med allt och att svårigheter kan stärka både oss och våra resurser, säger Kati.

En annan viktig hjälp under våren var goda nätverk. Eftersom vårt företag hade fått stöd och hjälp till exempel för att söka utvecklingsbidrag kunde vi sparra andra, vilket också hjälpte oss att orka.

– Vi utnyttjade alla tillgängliga nätverk. Via Telia kom vi till exempel med i en kampanj som gav småföretagare reklamplats på tv. Dessutom är jag aktiv i företagarkvinnor, där jag kunde sporra andra när jag kom över den första chocken, säger Kati.

– Tänkte någondera av oss på riktigt att nu är det slut? Visst kände vi ett visst missmod, men sist och slutligen har vi ändå varit rätt hoppfulla och tänkt att vi klarar det här, sammanfattar Kati.

Lue lisää

FöretagandeFörsäkringar för företagareArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor