Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Företagskunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia

Inre företagsamhet är till fördel för både arbetsgivaren och arbetstagaren – kan du hitta företagarandan inom dig?

24.11.2020

Du förhåller dig engagerat till ditt arbete, utvecklar det ständigt och ger lite mer än det nödvändiga. Om du kände igen dig ber vi att få gratulera, du har en inre företagaranda! Det gör dig till en både nöjd och eftertraktad arbetstagare.

När en ny medarbetare ska rekryteras letar man efter en utbildad, kompetent person, men utöver CV:n är arbetsgivaren särskild intresserad av en egenskap som man inte kan skaffa sig genom kurser eller arbetserfarenhet: attityden.

Företagarattityd är ett begrepp som beskriver hur en människa förhåller sig till sitt arbete. Det innefattar engagemang, initiativförmåga, entusiasm, kreativitet och ansvarstagande. En anställd med företagarattityd förhåller sig till sin arbetsgivare som till sitt eget företag, och vill ge sitt arbete mer än bara det nödvändiga.

Det centrala för en person med företagaranda är innovativitet. Hen försöker alltid göra saker på ett lite smartare sätt. En person med den attityden ställer också upp mål för sig själv och förväntar sig inte att det beror enbart på yttre faktorer om de uppnås.

Merja Lindell som är Head of Sales på Verto, ett företag som specialiserat sig på vattenmätningssystem, känner igen företagarattityden som fenomen och ser den också bland sina egna medarbetare. Hon leder Vertos försäljnings- och kundserviceteam.

– En medarbetare med företagaranda gör sitt jobb så bra som möjligt, medan andra bara gör det tillräckligt bra. En sådan anställd tänker också på arbetsgivarens intressen, beskriver Lindell.

Företagarandan har sin grund i känslan av att kunna påverka

Lindell anser att en driftig företagarattityd uppstår bäst när en medarbetare får ta ansvar. Det viktiga är att man har en känsla av att man med sitt eget arbete kan påverka företagets framtid. Den anställda ska vara medveten om att ledningen tar emot utvecklingsidéer och att de har betydelse vid utvecklingen av företaget.

Lindell anser också att det är viktigt att teamets alla medlemmar har möjligheter att utforma sitt arbete enligt sina egna önskemål. När man jobbar med en inre glöd och entusiasm går man också in för det med själ och hjärta. Därför måste var och en ha möjlighet att genuint förverkliga sig själv i sitt arbete.

– När en medarbetare får göra sitt jobb så som det känns bäst, återspeglas det också utåt till kunderna, säger Lindell.

Lindell lyfter fram sin egen historia som exempel. Hon kom först till Verto som kundservicekoordinator och blev sedan försäljningschef. Bland andra försäljningschefer i byggbranschen var hon en främmande fågel: en ung kvinna bland företrädesvis äldre män. Det var omöjligt att bara passa in i den färdiga mallen och göra allting precis som alla andra.

– Från företagets sida betonade man att det är en rikedom att samma arbete utförs av olika slags människor, berättar Lindell.

Ibland är attityden viktigare än kunnandet

I många företag försöker man locka fram medarbetarnas inre företagaranda till exempel genom att ställa upp mål eller inspirera dem att göra det. Det är också viktigt att medarbetaren belönas när målen nåtts.

Lindell berättar att hon vid rekryteringen av nya medarbetare fäster särskild uppmärksamhet vid den sökandes attityd. Den får man inte reda på genom att fråga direkt utan man måste försöka läsa ut det. Här har Lindell hjälp av att hon gått en NLP-utbildning, dvs. en kurs i neurolingvistisk programmering, som utvecklar tanke- och känslofärdigheter och den interaktiva förmågan.

– Kroppsspråket säger mycket. Hur vi möter andra och kommunicerar berättar om vår attityd, säger Lindell.

Bland de arbetssökande finns många bra typer med lämplig bakgrund. I jobbet gör de vad man ber dem om. Sådana människor är eftertraktade, men för arbetsgivaren kan den bästa rekryteringen bygga på något annat.

– Om man hittar en medarbetare med företagarattityd blir det på lång sikt en konkurrensfördel för företaget. En bra och effektiv typ med utmärkt bakgrund ger nog mervärde ett år eller två, men en människa som också med en svagare bakgrund arbetar som för sig själv och ständigt utvecklar sitt jobb är i det långa loppet en enorm fördel för företaget, beskriver Lindell.

Under coronatiden har betydelsen av en företagarinriktad attityd framhävts i nästan allt informationsarbete. När man jobbar ensam på distans måste man vara sin egen chef och utveckla sitt arbetssätt så att effektiviteten och innovativiteten bevaras.

Personer med inre företagaranda är nöjda medarbetare

Arbetsgivaren har stor nytta av anställda med en inre företagaranda - hur mår de själva? En företagarinriktad attityd står ofta i samband med arbetsengagemang, vilket innebär en övergripande god arbetshälsa. Då känns det inte motsträvigt att gå till jobbet, utan arbetet motiverar och ger glädje.

Lindell anser att arbetet måste svara mot medarbetarens egna värderingar för att en företagarattityd ska vara möjlig. Hon kan inte själv tänka sig ett arbete där exempelvis mjuka värden inte alls syns.

– Lite världsförbättring behövs nog. Att minska vattenkonsumtionen, som Verto strävar efter, är ett sätt, säger Lindell.

För att kunna göra ett betydelsefullt arbete med entusiasm måste man först göra klart för sig vad som är viktigt just för en själv. Lindell uppmuntrar till att skaka om sitt eget arbete lite och se efter vad där hittas. Svarar det här arbetet mot mina egna värderingar?

Fallgropen för personer med företagaranda är förstås att ett motiverande arbete far iväg med en. Övertidsarbetet och belastningen ökar och man har inte tillräckligt med tid för återhämtning. För att inte bli utbränd måste man ta ansvar också för sig själv och sätta gränser. Man måste slå vakt om sin fritid.

Om du har tappat bort företagarattityden uppmanar Lindell dig att göra ett litet test: ifrågasätt allting.

– Ställ dig själv frågor om allt du gör, kunde det göras bättre? Gör jag detta så enkelt och effektivt det går? Ordet företagare är dumt på så sätt att det i företagarattityden inte heller är fråga om att företa sig något, utan om att lyckas och ständigt utveckla arbetet, säger Lindell.

Företagande Artikel

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd