Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Företagare Mikko Leppilampi: Företagande är en kreativ människas val

Företagare Mikko Leppilampi: Företagande är en kreativ människas val

24.5.2021

Skådespelare, programledare och sångare – så känner vi Mikko Leppilampi, 42. Men i verkligheten går största delen av hans tid till att driva det egna företaget ML Entertainment. Utöver sitt företag har Leppilampi fingrarna med i bland annat projektet Suvilahti Event Hub och nu – något överraskande – också i tvätteribusiness.

Mikko Leppilampi talar gärna om sitt företagarskap. Han gjorde också podcastserien om företagare ”Olen yrittäjä” (Jag är företagare) i samarbete med Fennia. I serien samtalar han med flera kändisar om förändringar i sättet att jobba och om företagande. I podcastavsnitten ger bland annat Anna Puu, Miki Kuusi, Max Seeck, Vappu Pimiä och Esa Saarinen oss sin syn.

”Förtagarskapet syns i allt som jag gör”

Redan när Leppilampi sökte in till utbildningen i filmproduktion vid universitetet Concordia i Montréal ville han se showbusiness i ett bredare perspektiv. Han har alltid brunnit för att stå på scenen och framför kameran, men ser sig trots det som den som hanterar helheter. Företagande ser Leppilampi nästan som ett karaktärsdrag hos sig själv.

– För en människa som inte vill begränsa sin kreativitet och sina idéer är företagande ett naturligt alternativ.

Företagande har en stor roll också på Leppilampis fritid. Han är bland annat med i projektet Uggo Resort, som skräddarsyr fritidsupplevelser för grupper i Ukkohalla med omgivning.

”För företagarens nätverk gäller samma principer som i andra mänskliga relationer”

Leppilampi ställer motfrågan om vad vänner och stödnätverk har för betydelse för människan överlag.

– Om du har nätverk och ser till att bemöta andra så som du själv vill bli bemött gör du ett gott intryck och andra människor jobbar gärna med dig. Företagande blir mycket trevligare om man jobbar och kläcker idéer tillsammans.

Leppilampi säger att han under sin långa bana som artist har skapat ett stort nätverk genom vilket han enklare kan driva sina idéer vidare. Han upplever att det har varit A och O för företagsverksamheten att han har kunnat utnyttja dessa kontakter.

– Projektet Suvilahti Event Hub är till exempel ett massivt projekt för stads- och fastighetsutveckling och ett ekosystem där byggbolag, finansiärer, kulturaktörer, företag och restauranger är involverade. Mitt kunnande kommer starkt fram i just nätverkande och att kunna kombinera rätt frågor och människor.

Mikkos 3 ahaa-upplevelser om företagande

1. Överlåt sådant som du inte själv kan till andra som kan.

Be om hjälp, fråga och delegera. Skaffa dig en bra revisor och bokförare. När du inte behöver bekymra dig för löpande ärenden har du större frihet att koncentrera dig på det du vill göra.

2. Gör det som är din passion.

Välj ett område som du känner och kan. Gör sådant som känns naturligt för dig och som du upplever att du är bra på. Företagande är liv och sist och slutligen är det inte konstigare än livet självt.

3. Inse att du inte kan allt.

Be om hjälp, det kan aldrig betonas tillräckligt. Det är en stor grej att medge för sig själv att man inte kan allt.

Du kan lyssna på podcastserien ”Olen yrittäjä” (Jag är företagare) här på finska: https://www.fennia.fi/sisaltostudio

Lue lisää

FöretagandeArtikelFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor