Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • 7 tips för att förvandla en idé till en bra affärsidé

7 tips för att förvandla en idé till en bra affärsidé

4.3.2022

Bedöm din idé med hjälp av fakta och siffror. Akta dig för att utveckla idén bara enligt dina egna intressen.

Är du sugen på att starta eget men vet inte vad företaget skulle göra? Eller har du kanske en begynnande idé, men tvekar på om det räcker för en affärsidé?

Enligt Ilona Ukkonen, företagsrådgivare på Nyföretagarcentralen i Mellersta Finland, kan alla idéer utvecklas till affärsidéer så länge som man har ett öppet sinne är redo för förändringar. Hon delar med sig av sina bästa tips för att utveckla affärsidén.

1. Idén är bara starten

En idé kan födas ur ett problem eller behov i vardagen som behöver en lösning. Eller idén kan grunda sig på det egna kunnandet eller yrkesskickligheten.

Enligt Ukkonen är idén grunden för allt, därför gäller det att utveckla idén via hårt arbete.

– Värdet av en idé består främst av hur ivrig den som kommit på idén känner sig. Värdet formas och växer när man börjar tänka på en riktning för idén och den utvecklas till en verksamhets- och affärsidé, säger Ukkonen.

2. Skaffa information

Sträva efter att så snabbt som möjligt gå från idealism till rationalism, alltså bedöma din idé med hjälp av fakta och siffror. För att kunna göra det måste du göra bakgrundsarbete och skaffa information.

Svara på följande frågar:

  • Vilket problem eller behov löser min idé?

  • Hur löser idén problemet eller behovet?

  • För vem och till hurdana kunder riktar sig lösningen till?

  • Hur ser marknaden ut?

3. Se på det med kundens ögon

Den egna idén kan kännas som den bästa någonsin, men intresserar den också andra? Sträva efter att granska idén med en utomståendes blick.

– Se till att idén och dess förverkligande inte kretsar för mycket kring dina egna tankar. Och att du inte förälskar dig i idén, då kan det kännas motigt att ändra den, tipsar Ukkonen.

Hon uppmanar alla att vända tankarna till kunden – vad vill de ha och vad behöver de? Då utvecklar man idén också med tanke på marknaden.

Enligt Ukkonen kan man inte nog betona ett öppet sinne. Kundernas behov förändras med tiden, så det lönar sig inte att fastna i den egna idén i ett senare skede heller.

4. Sparra med någon annan

Utsätt din idé för extern bedömning så tidigt som möjligt. Fråga vad andra tycker och tänker. Du kan ta hjälp av en kompis eller kollega.

Du kan också sparra med nyföretagarcentralerna i din region eller kontakta privata företagsrådgivare eller företagshubbar. Till exempel ordnar Nyföretagarcentralen i Mellersta Finland idékliniker där företagsrådgivarna hjälper med att bedöma och utveckla idéer.

5. Bestäm hur du förverkligar idén

En idé kan förverkligas på flera olika sätt, samma gäller kundens behov – det finns inte ett rätt svar. De olika sätten att förverkliga något kan leda till olika sätt att tjäna pengar på.

Konkurrensen är ofta hård. Tänk på vilken din nisch på marknaden är. Konkurrerar du ut de andra med ett lågt pris eller bra kvalitet, med kundservice eller snabba leveranser?

– Det räcker att vara lite bättre än andra så länge det ger en märkbar fördel för kunden, sammanfattar Ukkonen.

Idén kan också förädlas genom att definiera företagets verksamhetsidé. Via den kan man förmedla varför företaget finns och vad syftet med verksamheten är.

6. Från idé till affärsidé

En idé håller på att utvecklas till en affärsidé och en affärsverksamhetsplan, när du

  • har bestämt vad produkten eller tjänsten är,

  • identifierar och känner kunden,

  • känner till marknaden, dess storlek och spelplan,

  • preliminärt vet att det finns efterfrågan,

  • och när du väljer ett sätt att förverkliga idén i praktiken.

Ukkonen betonar att ett behov inte är samma sak som efterfrågan. Därför är det ytterst viktigt att ta reda på hur efterfrågan ser ut när man utvecklar en affärsidé.

– Affärsidén har fötts när du kan se en tydlig marknad och kunder för idén och när den är sådan att du preliminärt kan börja testa den.

7. Testa idén

Du kan testa din idé redan före du har grundat företaget eller involverat pengar i verksamheten. Inget hindrar dig att fråga människor om de skulle vara intresserade av en viss sorts tjänst eller produkt. Om svaret är nekande är det en ypperlig chans att fråga varför.

Att förverkliga idén med minimum viable product är ett bra sätt att testa produktens potential. Alltså att med minsta möjliga arbetsinsats och kostnader göra en snabbversion av produkten eller tjänsten.

Text: Miia Esa

Publicerat första gången den 17 januari 2019
Uppdaterat den 4 mars 2022

Lue lisää

FöretagandeArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor