Innehåll
Laddar...
Fenniaskyddets försäkringar för sällskapsdjur - produktbroschyr
Gäller från och med 1.1.2025
Försäkringar som skydd för ditt sällskapsdjur
Sällskapsdjur, arbetskamrat, nyttodjur – djur kan vara en del av ditt liv på många olika sätt, och även de kan bli sjuka. Skydda ditt djur med lämpliga försäkringar.
I den här broschyren redogör vi för innehållet i Fennias sjukförsäkring för djur, de viktigaste begränsningarna och ersättningsprinciperna samt dina rättigheter och skyldigheter som försäkringstagare. I försäkringsvillkoren anges mer detaljerat alla försäkringsfall och sjukdomar som ersätts med begränsningar.
Vi har separata försäkringar för hundar och katter samt för hästar. I den här broschyren redogör vi för hur du försäkrar andra djur.
Fenniaskyddet är ett försäkringspaket till vilket du enligt ditt val kan ansluta försäkringar för ditt hem och annan egendom samt som hemförsäkringskund personförsäkringar för dig och dina familjemedlemmar. Du kan ändra antalet försäkringar eller innehållet i försäkringarna när som helst.
Till Fenniaskyddet kan du ansluta
som skydd för din egendom
- hemförsäkringar
- resgodsförsäkringar
- båtförsäkringar
- djurförsäkringar
- skogsförsäkringar
- lantbruksförsäkringar
som skydd mot rättsliga risker
- rättsskydds- och ansvarsförsäkringar
som skydd för dig och dina familjemedlemmar
- sjukkostnadsförsäkringar för barn och vuxna
- olycksfallsförsäkringar
- resenärförsäkringar
- operationsskyddsförsäkring.
Hur kan du försäkra ditt sällskapsdjur?
När du har en hemförsäkring hos oss kan du försäkra ett friskt sällskapsdjur som anges i tabellen nedan. Det försäkrade djuret ska vara minst sex veckor gammalt. I tabellen nedan ser du också upp till vilken ålder vi beviljar försäkringar för varje djurart.
Ungar till sällskapsdjur omfattas inte av moderns försäkring. Du kan teckna en egen försäkring för dem när de är sex veckor gamla.
Du kan välja vad sjukförsäkringen för sällskapsdjur ska omfatta. Alternativen är
- bara djurets dödsfall
- bara veterinärkostnader
- dödsfalls- och veterinärkostnader.
Vad ersätter sjukförsäkringen?
I djurförsäkringar definieras olycksfall som en plötslig, oförutsedd och yttre händelse som orsakar kroppsskada.
Avlivning anses vara oundviklig när djurets död trots vård är att vänta inom kort eller när djuret måste avlivas för att undvika uppenbart djurplågeri.
Från en sjukförsäkring för sällskapsdjur som tecknats i händelse av dödsfall ersätter vi dödsfall till följd av ett olycksfall eller en sjukdom och om djuret försvinner. Dessutom betalar vi ersättning om djuret måste avlivas till följd av en sjukdom eller ett olycksfall.
Djurets död
Från en försäkring för sällskapsdjur som tecknats i händelse av dödsfall ersätter vi om
- sällskapsdjuret dör till följd av ett olycksfall eller en sjukdom
- djuret måste avlivas till följd av ett olycksfall eller en sjukdom
- djuret försvinner och det inte hittas inom två månader, trots att djurets försvinnande anmälts till polisen.
Begränsningar
Försäkringen ersätter inte om djuret har dött eller avlivats till följd av följande orsaker:
- lynnesfel eller beteenderubbningar
- medfödda eller ärftliga fel eller sjukdomar
- strukturella fel eller tillväxtrubbningar
- ekonomiska orsaker
- oförmåga att bli dräktig
- förlorad avelsförmåga
- ett olycksfall eller en sjukdom som har inträffat eller börjat innan försäkringen har trätt i kraft.
Vård av djuret
Från en sjukförsäkring som omfattar veterinärkostnader ersätter vi veterinärkostnader till följd av en sjukdom eller ett olycksfall som drabbar ett djur.
Begränsningar
Sjukförsäkringen för sällskapsdjur ersätter inte veterinärkostnader om de orsakats av
- hälsokontroller, förebyggande av sjukdomar eller vaccineringar
- rehabilitering och terapi
- fysikalisk behandling och andra därmed jämförbara behandlingar
- alternativ medicin
- vård som liknar skötsel, parasitkurer, utdragning av mjölktänder eller borttagning av tandsten
- sjukdomar i tändernas stödjevävnad, behandling av felaktigt bett eller tandvård – med undantag av behandling av en tandskada till följd av ett olycksfall
- behandlingar av lynnesfel eller beteenderubbningar
- undersökningar eller behandlingar av strukturella fel, tillväxtrubbningar, medfödda eller ärftliga fel eller sjukdomar
- normal dräktighet eller förlossning
- kastrering eller sterilisering
- behandling av brunstproblem och andra könsproblem
- problem vid äggläggning
- faktureringsavgifter, arvoden för läkarutlåtanden eller rådgivningskostnader
- samtalskostnader och med dem jämförbara kostnader om det inte är medicinskt motiverat att ge instruktioner om vård av djuret via telefon
- veterinärens resekostnader, kostnader för transport av djuret eller andra resekostnader
- kejsarsnitt – med undantag för ingrepp som utförts i samband med följande situationer:
- en unge har fastnat i förlossningskanalen
- en unge har dött i livmodern
- födslovärkarna är alltför svaga
- en unge har vuxit till onormal storlek i livmodern.
Försäkringen ersätter inte veterinärkostnader om
- olycksfallet eller sjukdomen har inträffat eller börjat innan försäkringen har trätt i kraft eller
- sjukdomen har börjat inom 14 dagar efter att försäkringen trätt i kraft.
Vilka kostnader är veterinärkostnader?
Veterinärkostnader som ersätts är
- veterinär- och djurskötararvoden
- läkemedel som ordinerats av veterinär för behandling av en skada eller sjukdom
- kostnader för förbandsmaterial och med de jämförbara material som har använts på mottagningen och för fortsatt behandling
- kostnader för nödvändiga laboratorie-, ultraljuds-, magnet- och röntgenundersökningar för att undersöka en skada eller sjukdom
- vårddygns-, expeditions- och jouravgifter på ett djursjukhus eller en djurklinik.
Veterinärkostnader som inte ersätts är
- transport- och resekostnader
- rehabilitering eller terapi
- fysikalisk behandling
- kostnader för närings-, vitamin-, mineralnärings-, tillskottsnäringspreparat och naturprodukter eller för specialdiet.
Ersättningsbelopp för veterinärkostnader
Du kan välja ett maximibelopp för de veterinärkostnader som djurförsäkringen ersätter. Ersättningen kan enligt ditt val vara 500–2 000 euro under en försäkringsperiod. Vi drar av självrisken från ersättningen för veterinärkostnader.
Förlust av djuret
Om sällskapsdjuret dör eller försvinner, ersätter vi högst det försäkringsbelopp som anges i försäkringsbrevet. Ersättningen bestäms enligt djurets gängse värde.
Vad innebär gängse värde?
Med gängse värde avses det penningbelopp som man skulle ha fått för djuret om det hade sålts omedelbart innan det förlorades.
Vi betalar dock alltid ersättning till högst det försäkringsbelopp som anges i försäkringsbrevet, även om det gängse värdet på sällskapsdjuret överstiger försäkringsbeloppet.
Vilka hälsouppgifter behöver du lämna för att teckna försäkring?
Riskerna i en djurförsäkring påverkas av det försäkrade djurets hälsotillstånd. Ibland kan vi på grund av djurets hälsotillstånd inte bevilja någon djurförsäkring överhuvudtaget. Därför måste du lämna in en hälsodeklaration för djuret innan försäkringen träder i kraft.
Med försäkringsförslaget bifogar vi en kort blankett som du ska fylla i för detta ändamål. Du kan skicka in blanketten till oss elektroniskt via nättjänsten eller på papper om du föredrar det.
Det är viktigt att uppgifterna som anges i hälsodeklarationen är korrekta och att du ger sanningsenliga och fullständiga svar på alla frågor som ställs. Som försäkringstagare bekräftar du uppgifterna i hälsodeklarationen genom din underskrift.
I vissa fall behöver vi ett veterinärutlåtande innan vi kan bevilja en försäkring.
Om de uppgifter som du lämnat i hälsodeklarationen är felaktiga eller bristfälliga, har vi enligt lagen om försäkringsavtal rätt att vidta åtgärder:
- Vi kan förvägra eller sänka ersättningen.
- Vi kan i vissa fall säga upp försäkringen.
- I vissa situationer kan försäkringsavtalet upphävas och förklaras som ogiltigt.
Från djurförsäkringarna ersätter vi inte sjukdomar eller skador som har börjat eller inträffat innan försäkringen trätt i kraft.
Om du vill förbättra djurets försäkringsskydd eller höja försäkringsbeloppet, behöver vi en ny hälsodeklaration och i vissa fall också ett nytt veterinärutlåtande.
Var och när gäller försäkringen?
Sjukförsäkringen för sällskapsdjur gäller i de nordiska länderna och också under transporter mellan dessa länder. Vi kan utöka giltighetsområdet, antingen tillfälligt eller permanent, genom en separat överenskommelse.
Försäkringen upphör vid utgången av den försäkringsperiod då djuret uppnår den övre åldersgränsen som anges i tabellen för djurarten.
Hur stor är din självrisk?
Självrisken för veterinärkostnader är 70 euro per veterinärbesök. Vid övriga försäkringsfall finns ingen självrisk.
Hur ska djuret skötas?
Du måste ta väl hand om det försäkrade djuret – var särskilt uppmärksam på följande:
- Ett djur får inte lämnas utan raskaraktäristisk nödvändig vård, föda, dryck och vila.
- Veterinärens anvisningar måste följas vid behandling av sjukdom eller skada.
- Lagen om djursjukdomar och djurskyddslagen och övriga bestämmelser av myndigheter ska följas.
Om du inte följer dessa skyddsanvisningar kan vi minska den ersättning som ska betalas eller inte betala den alls i enlighet med punkt F6.1 i de allmänna avtalsvillkoren.
Vad behöver du veta om försäkringspremier?
Beloppet på försäkringspremien påverkas av
- det valda skyddets omfattning
- försäkringsbeloppet som valts för skyddet
- det försäkrade djurets art.
Skyddets omfattning påverkar försäkringspremien
I takt med att försäkringsbeloppet ökar, ökar också premien. En försäkring enbart i händelse av dödsfall är det billigaste alternativet.
Viktig information om din försäkring
Innehållet i försäkringen framgår av försäkringsbrevet och försäkringsvillkoren
De centrala uppgifterna i försäkringsavtalet finns i försäkringsbrevet. Så snart du har fått ditt försäkringsbrev ska du kontrollera att uppgifterna i försäkringsbrevet är korrekta. Meddela oss omedelbart om det finns fel eller brister i dem. Vi skickar årligen ett meddelande om försäkringens innehåll i samband med övergången till en ny försäkringsperiod.
Som bilaga till försäkringsbrevet får du också försäkringsvillkoren. I försäkringsvillkoren redogör vi för försäkringsavtalet i detalj, till exempel vilka försäkringsfall som ersätts från försäkringarna inklusive begränsningar samt rättigheter och skyldigheter som gäller försäkringsavtalet. Om du så önskar, kan du få försäkringsvillkoren redan innan du tecknar en försäkring.
Fennia har rätt att ändra premien och övriga avtalsvillkor i sådana situationer och på det sätt som fastställs i försäkringsvillkoren. Om försäkringsavtalet ändras får du ett meddelande om hur avtalet ändras. Premien och försäkringsskyddet kan också ändras vid indexjustering.
Den försäkringssökande ska ge korrekta uppgifter
Försäkringstagaren ska svara ärligt och exakt på alla frågor i försäkringsansökan och på Fennias eventuella ytterligare förfrågningar. Om försäkringstagaren har lämnat felaktiga eller bristfälliga uppgifter, är försäkringsavtalet inte bindande för Fennia eller så kan Fennia höja premien eller foga begränsande villkor till försäkringen.
Betalningsstörningar
Om den försäkringssökande har grava betalningsstörningar, kan Fennia låta bli att bevilja en frivillig försäkring eller kräva att premien för den första försäkringsperioden betalas på förhand innan försäkringen träder i kraft.
Försäkringsavtalets giltighet och uppsägning
En fortlöpande försäkring gäller en försäkringsperiod, som anges i försäkringsbrevet, åt gången om inte någondera avtalsparten säger upp avtalet. Försäkringstagaren har rätt att säga upp försäkringen när som helst. Uppsägningen ska alltid göras skriftligen. Om inget särskilt datum för upphörandet av försäkringen anges i meddelandet om uppsägning, upphör försäkringen att gälla den dag uppsägningsmeddelandet lämnades in eller skickades.
Enligt försäkringsvillkoren kan Fennia säga upp en fortlöpande försäkring en månad före försäkringsperiodens utgång. I lagen om försäkringsavtal och i försäkringsvillkoren anges dessutom andra situationer där försäkringen kan sägas upp under försäkringsperioden.
När ersättning har betalats ut för ett försäkrat djur till följd av dödsfall, oundviklig avlivning eller försvinnande upphör försäkringarna för det berörda djuret att gälla
Uppsåt och grov oaktsamhet
Fennia är fritt från ansvar gentemot en försäkrad som uppsåtligen har framkallat ett försäkringsfall. Vi kan sänka eller förvägra den försäkrades ersättning om han eller hon har framkallat försäkringsfallet av grov oaktsamhet. Detsamma gäller också om den försäkrades användning av alkohol eller ett berusningsmedel har inverkat på försäkringsfallet.
Premiebetalning
Betala alltid försäkringspremien senast på den förfallodag som står på fakturan. Om betalningen försenas tar vi ut en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Om vi måste skicka en betalningspåminnelse tar vi ut en lagenlig påminnelseavgift.
Om försäkringspremien inte har betalats på förfallodagen, har Fennia rätt att säga upp försäkringen. Fennia skickar då ett uppsägningsmeddelande och försäkringen upphör 14 dagar efter att meddelandet skickats. Försäkringsskyddet fortsätter dock att gälla utan avbrott om du betalar premien före det slutdatum som anges i uppsägningsmeddelandet.
Identifikation vid skadeförsäkringar
De personer som jämställs med den försäkrade anges i försäkringsvillkoren. Vi tillämpar samma villkor som gäller den försäkrade när det är fråga om uppsåt, grov oaktsamhet, följderna av alkoholpåverkan eller påverkan av något annat berusningsmedel i försäkringsfall, iakttagande av säkerhetsföreskrifter och räddningsplikt också på personer som jämställs med den försäkrade.
Exempel
Ersättningen kan sänkas eller förvägras om en person som bor i samma hushåll med det försäkrade djurets ägare åtagit sig att sköta djuret och genom grov oaktsamhet skadar djuret.
Hur gör jag när en skada inträffar?
Kontrollera aktuella anvisningar på fennia.fi. På vår webbplats finns information om hur du smidigast anmäler en skada, anvisningar om hur du söker ersättning och kontaktinformation till våra skadetjänster.
Anmäl skadan till Fennia snarast möjligt.
Försäkringsersättning ska sökas hos Fennia skriftligen inom ett år från det att den ersättningssökande fick kännedom om försäkringens giltighet, försäkringsfallet och den skadepåföljd som försäkringsfallet orsakade.
Du ska i varje fall lägga fram ett ersättningsanspråk inom tio år efter försäkringsfallet. Om försäkringen har tecknats för personskador eller skadeståndsskyldighet, ska ersättningsanspråket läggas fram inom tio år efter att skadepåföljden uppkom.
Att lämna in en anmälan om ett försäkringsfall jämställs med att lägga fram ett ersättningsanspråk. Om ett ersättningsanspråk inte läggs fram inom utsatt tid, förlorar den ersättningssökande sin rätt till ersättning.
Som ersättningssökande ska du lämna de handlingar och uppgifter som behövs till Fennia för att utreda Fennias ansvar. Med av hjälp av dessa handlingar och uppgifter kan vi till exempel fastställa om ett försäkringsfall har inträffat, skadans omfattning och till vem ersättningen ska betalas ut.
Om skadan har framkallats av en utomstående person, försök reda ut skadevållarens identitet. Om det är fråga om en straffbar gärning ska du genast göra en polisanmälan och i rätten yrka på straff för gärningsmannen.
I vissa situationer kan Fennia helt befrias från ansvar eller ersättningen sänkas. Sådana situationer är till exempel följande:
- Försäkringstagaren har lämnat bristfälliga eller felaktiga uppgifter när försäkringstagaren har tecknat försäkringen eller ansökt om ersättning.
- Skadan beror på grov oaktsamhet eller på uppsåtlig gärning av försäkringstagaren.
- Förändringar som väsentligt ökar risken för en skada har inte meddelats.
I ersättningsbeslutet finns anvisningar om hur du kan gå tillväga om du är missnöjd med vårt beslut. Om skadan har framkallats av en utomstående person, försök reda ut skadevållarens identitet. Om det är fråga om en straffbar gärning ska du genast göra en polisanmälan och i rätten yrka på straff för gärningsmannen.
Om du är missnöjd med Fennias beslut
Den som är missnöjd med ett ersättningsbeslut eller ett annat beslut som försäkringsbolaget fattat kan inom tre år väcka talan i tingsrätten på försäkringsbolagets hemort, sin egen hemort eller på sin stadigvarande bosättningsort eller den ort där skadan inträffade. Tidsfristen på tre år börjar löpa den dag då beslutet om ersättning delgavs. Beslutet kan också överklagas avgiftsfritt hos den opartiska nämnd som vi anger i ersättningsbeslutet.
FINE:s Försäkrings- och finansrådgivning ger avgiftsfri och opartisk rådgivning och information till kunder. FINE och dess Försäkringsnämnd ger även rekommendationer om avgöranden i tvistemål (www.fine.fi ).
En konsument kan vid meningsskiljaktigheter be om råd av konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi ).
På Fennia behandlar vi våra kunders personuppgifter i enlighet med dataskydds- och försäkringslagstiftningen. Vid behandlingen av personuppgifterna ser vi alltid till att våra kunders integritet skyddas.
Du kan läsa mer om behandlingen av personuppgifter och utövandet av dataskyddsrättigheter på Fennia i vår dataskyddsbeskrivning på www.fennia.fi/dataskydd-och-anvaendarvillkor.
Vi spelar in samtal
Vi spelar in och lagrar våra kundtjänstsamtal för att verifiera kundsituationen, klargöra vårt ansvar och utveckla våra tjänster.
Samtalspriser
För inrikessamtal från en fast telefon till våra servicenummer som börjar med 010 5 eller med 010 19 tas en lokalnätsavgift ut och från en mobiltelefon en mobiltelefonavgift enligt operatörens taxa.
Koncession för försäkringsbolaget, lagstiftning som tillämpas och tillsynsmyndigheter
Försäkringsgivare är Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia.
Fenniakoncernens bolag: Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia och Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv har fått koncession i Finland och tillämpar i sin verksamhet i Finland gällande lag.
Bolagens hemort är Helsingfors och avtalsspråken är finska och svenska.
Tillsynsmyndighet
Finansinspektionen
Telefon +358 9 183 51
kirjaamo@finanssivalvonta.fi
www.finanssivalvonta.fi
Fennia har införts i följande offentliga register:
handelsregistret, Skatteförvaltningen, förskottsuppbördsregistret, registret över mervärdesskattepliktiga, registret över försäkringspremieskattskyldiga och arbetsgivarregistret.
Vederlag som beviljas för anbud eller försäljning
Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennias personal i kundservice och försäljning och Fennias ombud ger inga sådana personliga rekommendationer om de försäkringar de erbjuder som avses i lagstiftningen om försäkringsförmedling.
Avlöningen av Fennias försäljningspersonal grundar sig delvis på antalet sålda försäkringar och betalda försäkringspremier.
Fennias försäkringsförmedlare får provision på försäljningen av försäkringar. Den grundar sig på antalet sålda försäkringar och i vissa fall på överskridna målsättningar för en överenskommen period.
Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia, Helsingfors
Postadress: 00017 FENNIA, FO-nummer 0196826-7
Besökadress till huvudkontoret: Kyllikkiporten 2, 00240 Helsingfors
www.fennia.fi
92 440 20