Pieni haastaja panostaa palveluun

Vantaa Catering Services

Vantaa Catering Services on osoittanut, että pienikin haastaja voi menestyä lentoyhtiöiden catering-palveluissa. Tärkein kilpailuvaltti on hyvä palvelu, sanoo yrityksen perustaja Per Eriksson.

Ilmailualalla on nähty viime vuosina rajuja heilahteluja. Turbulenttiselta toimialalta löytyy kuitenkin myös menestyviä yrityksiä.

Yksi sellainen on Erikssonin perheen omistama Vantaa Catering Services, joka tarjoaa lentoyhtiöille catering-palveluja Helsinki-Vantaalla.

Yllättävissä tilanteissa palvelu punnitaan

Helsinki-Vantaalla catering-palveluja hallitsee Lufthansan omistama LSG Sky Chefs. Aiemmin Finnairille kuulunut yritys vastaa Finnairin ohella useimpien muidenkin reittilentoyhtiöiden tarjoiluista.

Vantaa Catering Services on erikoistunut palvelemaan TUIn ja Thomas Cookin kaltaisia suuria lomalentoyhtiöitä. Reittilentoyhtiöistä asiakkaana on Norwegian Air Shuttle.

Kiireisimpänä lomasesonkina yritys toimittaa 16 000 ateria- ja välipala-annosta viikossa.

– Ehdoton kilpailuvalttimme on palvelu. Olemme pieni ja joustava toimija, joka pystyy taipumaan eri tilanteisiin.

Yllättäviä tilanteita sattuu. Eriksson kertoo esimerkin, jossa Tukholmasta Helsingin kautta Bangkokiin matkannut lomalento oli jäänyt jostakin syystä ilman tarjoiluja juuri joulun alla.

– Lentoyhtiön catering-johtaja soitti hätääntyneenä ja kysyi, onko katastrofi vältettävissä.

Eriksson lupasi yrittää parhaansa. Sattumoisin Vantaa Catering Servicesissä oli valmiina seuraavan päivän lennolle tarkoitettuja aterioita.

Tarjoilut toimitettiin pikavauhtia Helsinki-Vantaalle laskeutuneeseen koneeseen. Yön aikana aamun lähtöihin tehtiin uudet tarjoilut.

– Ruokaa ja juomia riitti Bangkokiin saakka, ja matkustajat olivat tyytyväisiä. Tällaisten tilanteiden hoitamista asiakkaat arvostavat todella korkealle.

Yrityssaneerauksesta uuteen nousuun

Vantaa Catering Servicesin liikevaihto oli viime tilikaudella 8,7 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin sata.

Eriksson muistuttaa, ettei yrityksellä ole asiakaskunnassa yhtään varmaa kivijalkaa. Siksi asiakkaista on pidettävä hyvää huolta.

– Jokainen asiakas on meille iso kala pienessä järvessä. Kaikki ovat meille merkityksellisiä, eikä ketään ole varaa hoitaa vasemmalla kädellä.

Mutta on Erikssoninkin yritys saanut kärsiä ilmailualan äkillisistä muutoksista. Vuonna 2007 yritys menetti suuren asiakkaan ja ajautui lopulta yrityssaneeraukseen.

– Lähtökohtamme oli, että velat maksetaan sataprosenttisesti velkojille, tosin ilman korkoja. Uusien asiakkuuksien ansiosta saneerausohjelma pystyttiin viemään loppuun etuajassa.

Nokka oli saatu juuri nousukiitoon, kun tärkein asiakas Air Finland teki konkurssin. Lentoyhtiö oli vastannut puolta yhtiön tuotannosta.

– Kiitos henkilökunnan asennoitumisen saimme käytyä yt-neuvottelut ennätysajassa. Yhtään vakituista työntekijää ei irtisanottu, vaan onnistuimme hoitamaan kaikki tarvittavat säästöt lomautuksilla.

Erikssonin mukaan iso asia vaikeuksien voittamisessa on ollut pitkäjänteinen työ oman pääoman kasvattamiseksi.

– Tämän ansiosta rahoitusneuvottelut ovat olleet kaikissa tilanteissa rakentavia ja päätyneet hyviin tuloksiin. Rahoitusasiat ovat järjestyneet kolmikantayhteistyöllä, jossa osapuolina ovat olleet Fennia, Finnvera ja pankki.

Perheyrityksen näkymät valoisat

Ilmakuoppia toimialalla varmasti riittää jatkossakin. Per Eriksson suhtautuu kuitenkin valoisasti yrityksensä näkymiin.

Hänen lapsensa Mikael ja Linda ovat työskennelleet yrityksessä jo pitkään ja ottavat mahdollisesti vastuun jossakin vaiheessa.

– Pitkän aikavälin näkymät ovat valoisat, sillä kasvava vapaa-aika lisää lentomatkustamista.

Taantuman aikana matkanjärjestäjät ovat leikanneet jonkin verran matkakiintiöitään. Mitään suurta notkahdusta ei ole Erikssonin mukaan kuitenkaan näköpiirissä.

– Vaikka työttömyys on kasvanut, suurin osa suomalaista saa kuitenkin säännölliset tulot töistä tai eläkkeestä. Lomalle halutaan ainakin kerran vuodessa, kun kotimaan säistä ei koskaan tiedä.

Lentomatkustaja haluaa enemmän laatua

Eriksson uskoo, että catering-alalla laadun merkitys korostuu jatkossa. Matkustajat alkavat hänen mukaansa olla jo täynnä huonoa lentokoneruokaa.

– Luulen, että olemme nähneet lentoyhtiöiden pahimman säästämisvimman. Nyt aletaan taas kilpailla palveluissa.

Lomalennoilla ateriat ovat olleet jo pitkään maksullisia. Tähän ovat siirtyneet myös monet reittilentoyhtiöistä.

– Tarjoilujen pitää olla sellaisia, että asiakkaat ovat niistä myös valmiita maksamaan. Ruuan tulee olla hyvää ja näyttävää.

Erikssonin mukaan esimerkiksi Norwegian muutti viime keväänä konseptiaan niin, että pakasteiden sijaan voileivät, salaatit ja tapas-annokset tehdään tuoreista aineksista.

– Kulutus on noussut huimasti. Ihmiset kokevat saavansa rahoilleen nyt vastinetta.

Vantaa Catering Services aikoo keskittyä kehittämään toimintaansa Suomessa. Ulkomaille laajentuminen vaatisi Erikssonin mukaan niin suuret resurssit, ettei se ole tällä hetkellä realismia.

– Keskitymme laittamaan kotipesän kuntoon ja saamaan hommat toimimaan täällä kunnolla.

Viime vuosina monet matkanjärjestäjät ovat lisänneet lomalentoja maakuntakentiltä. Vantaa Catering Services toimittaa myös niihin ruuat, juomat ja myyntituotteet Vantaalta.


Yrittäjä Erikssonin kaksi mottoa

1. MATKUSTAJA MAKSAA PALKKAMME

Kaikessa toiminnassa on muistettava, että asiakkaan lentokoneessa istuva matkustaja maksaa meidän kaikkien palkat. Tätä teroitamme aina myös uusille työntekijöille. Pyrimme aina mahdollisimman täydelliseen suoritukseen, jotta matkustajalle jää reissusta hyvä fiilis.

2. OLE AINA REHELLINEN

Asiakkaalle on kerrottava heti ilman kiertelyjä ja selittelyjä, jos on tehnyt virheen. Usein mokaa ennättää vielä paikata, kun on ajoissa liikkeellä. Rehellisyys pätee myös oman henkilöstön suuntaan. Ikävien uutisten salaamista ei kannata pitkittää.


Fennia-lehti 4/2014

Teksti: Matti Remes
Kuva: Nina Kellokoski

10.12.2014

 Tulosta