Så här framskrider behandlingen av en trafikrelaterad personskada




Vi rekommenderar att du skickar alla tilläggsutredningar och bilagor som pdf i nättjänsten Mitt Fennia. Skärmdumpar som har tagits med telefon kan vi i regel inte behandla på grund av deras dåliga läsbarhet.
Vanliga frågor
De flesta fakturor kommer till vår skadetjänst direkt från tjänsteleverantören, till exempel en vårdinrättning. Om fakturan har skickats till dig betala den först själv och ansök därefter om ersättning för kostnaden. Det går inte att skicka öppna fakturor till vår skadetjänst. Vi ersätter inte ränte-, påminnelse- eller andra indrivningskostnader.
Om du själv har betalat kostnader i samband med händelsen, kan du ansöka om ersättning i tjänsten Mitt Fennia genom att fylla i formuläret Fortsatta kostnader – anmälan om personskada. Behandlingen av kostnaderna förutsätter att vi har fått nödvändiga utredningar, till exempel läkarutlåtanden. Vi skaffar själva de flesta utredningar som behövs för att avgöra ärendet. Vid behov begär vi dig ytterligare uppgifter. För trafikskador som inträffar i arbetet, under arbetsresan eller i förhållanden som hänför sig till arbetet ska du alltid i första hand ansöka om ersättning hos arbetsolycksfallsförsäkringsbolaget.
Om läkaren rekommenderar dig fortsatta undersökningar, operativ behandling eller rehabilitering, får vi ett läkarutlåtande från vårdinrättningen med begäran om betalningsförbindelse eller rehabiliteringsplan. Om vi ersätter den rekommenderade undersökningen, behandlingen eller rehabiliteringen, beviljar vi en betalningsförbindelse för den och tjänsteleverantören skickar fakturan direkt till vår skadereglering. Om ersättningen avslås ger vi ett separat beslut.
Vi behandlar ersättningsansökningar i ankomst ordning. Du kan påskynda handläggningen av din ansökan genom att skicka de bilagor som behövs för avgörande och ditt kontonummer i nättjänsten Mitt Fennia. Nödvändiga bilagor är till exempel läkarutlåtanden gäller ersättningsansökan.
För utbetalningen av ersättningen behöver vi ditt kontonummer som du kan skicka via meddelande i nättjänsten Mitt Fennia. När ersättningen har betalats ut syns betalningen på ditt konto inom två bankdagar.
För minderåriga ersättningssökande betalar vi ut ersättningen till hens eget konto. Om den minderåriga ännu inte har ett eget konto, måste ett konto öppnas för hen för utbetalningen av ersättningen. Ersättningen kan inte betalas ut till vårdnadshavarens konto. Om kontonumret meddelas av ersättningstagarens vårdnadshavare, ska båda vårdnadshavarna identifiera sig separat i nättjänsten Mitt Fennia och meddela ersättningstagarens kontonummer.
Fortlöpande ersättningar som betalas ut en gång i månaden syns på ditt konto den första bankdagen i månaden.
Meddela oss omgående och på eget initiativ om inkomsterna, bankuppgifterna eller övriga faktorer som påverkar utbetalningen av ersättningen ändras.
Vi får kännedom om pensionstagarens adressändring direkt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om du flyttar utomlands eller från en adress till en annan utomlands, ska du meddela oss din nya adress. Vi kontrollerar årligen uppgifterna om våra pensionstagare som bor utomlands för ogrundade pensionsutbetalningar.
Även ändringar som påverkar familjepension ska meddelas till skadetjänsten. Utbetalning av familjepension upphör i regel om änkan eller änklingen ingår ett nytt äktenskap eller blir samboende eller registrerar ett nytt partnerskap. När änkan eller änklingen börjar få ålders- eller invalidpension omprövas pensionsärendet utifrån de förändrade inkomsterna. Barnets familjepension betalas inte ut för värnpliktstiden eller om barnets heltidsstudier avbryts när hen fyllt 18 år.
Men- och kostnadsersättningar som betalas från trafikförsäkringen är skattefria för mottagaren.
Ersättningen för inkomstbortfall från mottagarens trafikförsäkring är inkomst på vilken förskottsinnehållning verkställs. Förskottsinnehållning kan verkställas i enlighet med uppgifterna på det skattekort som skickats för lönen, men dock alltid till ett belopp på minst 25 procent. Som regel får vi uppgifterna på skattekortet för lön direkt från skatteförvaltningen. Vid behov begär vi dig om ett skattekort.
Den ersättning för inkomstbortfall som betalas ut från trafikförsäkringen beskattas som pension från och med ett år efter skadedatumet. Beskattningspraxisen fungerar så även om du inte har fått något beslut om invalidpension. Därför begår vi dig om ett ändringsskattekort för fortsatt utbetalning av pensionen.
Du kan ansöka om ändring i förskottsinnehållningen hos Skatteförvaltningen eller elektroniskt på www.vero.fi genom att beställa ett skattekort för förmån (mindre än ett år från skadedatumet) eller beställa ett ändringsskattekort för pension (över ett år från skadedatumet). Skicka skattekortet till oss via Mitt Fennia som bilaga till ett meddelande eller per post. Ange handläggningskoden på skattekortet eller i följebrevet. Skatteförvaltningen kan inte skicka skattekortet elektroniskt till oss.
Vi anmäler de ersättningar för inkomstbortfall som vi betalat ut och de förskottsinnehållningar som verkställts på dem till inkomstregistret.
Om du vill befullmäktiga en annan person att sköta dina ersättningsärenden som gäller personskada, behöver vi en specificerad fullmakt av vilken den befullmäktigade personens uppgifter (namn och personbeteckning) och omfattning av hens befogenhet framgår så tydligt som möjligt. Du kan begära om en fullmaktsblankett från vår ersättningstjänst.