Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Kuvittele itsesi menestymään

Kuvittele itsesi menestymään

9.10.2016

Aivot eivät osaa erottaa, teetkö asian oikeasti vai kuvitteletko sen. Siksi myönteisellä mielikuvaharjoittelulla on niin valtava voima, sanoo henkinen valmentaja Melina Niemi. Hän oli tukena myös, kun Suomen nuorten jääkiekkomaajoukkue voitti MM-kultaa.

Media kiinnostui Melina Niemestä viime talvena, kun selvisi että hän vastasi Suomen nuorten jääkiekkomaajoukkueen henkisestä valmennuksesta. Kansa oli seurannut ihaillen ja ihmetellen, kuinka epäsuomalaisen rennosti ja itseensä luottaen nuoret leijonat etenivät maailmanmestaruuteen asti.

Niemi ei tupsahtanut tehtäväänsä tyhjästä, vaan hänellä on yli kymmenen vuoden työkokemus yritysvalmennuksesta henkilöstöpalveluyritys Opteamissa. Yritysjohdon tai tiimien ja urheilijoiden henkisessä valmennuksessa on Niemen mukaan samat perusperiaatteet.

– Tavoitteet ja menestyksen eväät tulevat aina yrityksen tai joukkueen sisältä. Niistä puhutaan ja sparrataan yhdessä. Niitä ei voi antaa ulkoapäin vaan kyse on siitä, mihin tiimi on valmis uskomaan, tiivistää Niemi.

– Urheilussakin on vähitellen oivallettu, että henkistä valmennusta tarvitaan myös menestymiseen eikä vain ongelmien ratkomiseen. Menestys riippuu siitä, miten hallitset paineita, miten löydät parhaan itsesi ja miten säilytät fokuksen.

Niemen kiinnostus henkiseen suorituskykyyn syntyi jo nuorena tanssin ”puoliammattilaisena”, ja terveyssyyt johtivat uudelle uralle. Hän on viralliselta koulutukseltaan yo-merkonomi, mutta on ehtinyt opiskella myös paljon muuta tanssipedagogiasta kehon- ja mielenhallintaan.

Opteamille Niemi houkuteltiin töihin 11 vuotta sitten. Osa yrityksen alueyhtiöistä toimii franchising-periaatteella ja nykyisin Niemi työskentelee miehensä kanssa Opteam-yrittäjänä Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Pohjanmaalla.

Keskity nykyhetkeen

Valmensi Niemi sitten yritysväkeä tai huippu-urheilijoita, tärkein lähtökohta on hetkessä eläminen eli tietoinen läsnäolo. Vaikka nuorten maajoukkue tavoitteli MM-kultaa, tiellä sinne piti keskittyä aina kuhunkin hetkeen kerrallaan.

– Kun Venäjä tasoitti pelin finaalissa juuri ennen loppua, valmentaja Jukka Jalonen toteutti tätä mestarillisesti. Ei jääty miettimään että me ollaan hävitty tämä. Joukkue palasi siihen hetkeen, joka oli käsillä ja keskittyi pelaamaan sen mahdollisimman hyvin.

Yritysmaailmassa tietoisesta läsnäolosta lipsuminen on tavattoman yleistä, koska sen seuraukset eivät näy yhtä dramaattisesti. Palaveriin tullaan myöhässä, luetaan edellisen palaverin muistiota ja kännykkäviestejä, lopussa aletaan miettiä jo seuraavaa palaveria. Siinä tilassa on vaikea ymmärtää kuulemansa ja voi antaa välinpitämättömän vaikutelman esimerkiksi alaisilleen.

– Helppo harjoite on esimerkiksi kävellä tietoisesti eteenpäin askel kerrallaan, kun vaihtaa palaverista toiseen. Siinä ehtii tyhjentää pään aiemmasta asiasta.

Tunnista oma käyttäytymistapasi

Toinen peruslähtökohta on ihmisen erilaisuuden ymmärtäminen ja arvostaminen. Persoonallisuuden profilointimenetelmät auttavat tunnistamaan omia ja muiden tyypillisiä käyttäytymistapoja. Niemi käyttää kansainvälistä Insights discovery -menetelmää osana valmennuksiaan.

Luontaiset piirteet eivät ole sellaisenaan hyviä tai huonoja, ne vain ilmenevät eri tavoin hyvinä ja huonoina päivinä. Esimerkiksi ulospäin suuntautunut tunneihminen voi olla hyvänä päivänä loistava joukkojen innostaja, huonona taas lietsoa kiirettä ja kaaosta ympärilleen. Jämäkkä johtajatyyppi voi polttaa päreensä ja pelottaa muita.

– Lähtökohtaisesti ihmiset eivät halua joukkueelleen pahaa, mutta stressitilanteessa tölväisyjä voi tapahtua. Jos näistä ei puhuta, pienetkin asiat alkavat saada ihan liian isot mittasuhteet ja luottamus saattaa rakoilla.

Kun oppii tunnistamaan oman käyttäytymistapansa, saa kiinni sen takana olevasta tunteesta ja voi tarvittaessa muuttaa käyttäytymistään.

Mieti miten teet hyvin ja oikein

Kolmas Niemen keskeinen oppi on myönteisten mielikuvien voima. Aivotutkimus on todistanut, että ihmisaivot eivät oikeastaan erota tekeekö jonkin asian todella vai kuvitteleeko sen. Tähän perustuu mielikuvaharjoittelu.

– Jos mietit, miten teet suorituksen hyvin ja oikein, sitten kun todella teet sen voi tuntua siltä että olet tehnyt sen jo tuhat kertaa.

Mielikuvien voiman takia on siis tuhoisaa keskittyä negatiivisiin asioihin. Ajatukset virheistä ja epäonnistumisista saavat aivot harjoittelemaan virheitä. Huonosti käy myös, jos alkaa vertailla itseään muihin huippuihin.

– En yhtään tykännyt, kun kesäolympialaisten aikaan puhuttiin kisaturisteista ja leimattiin etukäteen urheilijoita kyvyttömiksi menestymään. Jos tapahtuu epäonnistuminen, mitä sitten? Mieluummin pitää tukea ihmistä ja kertoa, missä hän on onnistunut sekä elää rinnalla, kun on haastava aika.

Melina Niemen johtamisteesit
1.Johda tunnelmaa ja asennetta.
2.Mukauta johtamistyyliäsi johdettavien mukaan.
3.Herätä luottamusta ja luo avoin ilmapiiri.
4.Huolehdi, että tunneilmasto pysyy vähintään 80-prosenttisesti myönteisenä.
5.Älä pelkää epäonnistumisia ja virheitä.
6.Puutu nopeasti ongelmiin ja kielteisiin asenteisiin.
7.Muista, että kaikki ongelmat ovat johtamisongelmia.

Melina Niemi

  • 39-vuotias yrittäjä ja yritysvalmentaja Opteamissa
  • Toimii myös urheilijoiden henkisenä valmentajana mm. nuorten jääkiekkomaajoukkueessa ja Ilveksen liigajoukkueessa
  • Koulutukseltaan yo-merkonomi
  • Aiemmin työskennellyt mm. valokuvausliikkeen myymäläpäällikkönä ja Intrum Justitian luotonhallintakonsulttina, Opteamissa vuodesta 2005
  • Perheessä mies ja 16-vuotias tytär
  • Harrastaa lukemista, sudokuja ja kuntosalia

Fennia-lehti 3/2016
Teksti: Heidi Hammarsten

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja