Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Dermoshopin perustaja Henry Backlund ja toimitusjohtaja Suvi Markko

Det riksomfattande företagarpriset 2021: Dermoshop föregångare inom näthandel

25.9.2021

En framgångsrik nätbutik eller ett känt konsumentvarumärke är en prestation som många finländska företag bara kan drömma om. Dermoshop, som specialiserat sig på hudvårds- och kosmetikprodukter, har lyckats i båda.

I själva verket lanserade Dermoshop sin första nätbutik för redan 25 år sedan. På den tiden hade de flesta företag inte ens egna webbplatser.

– I samma byggnad råkade det finnas en kille som var intresserad av internet. Han rekommenderade att öppna en nätbutik. Vi forskade inget vidare kring ämnet, utan beslöt modigt att genomföra idén, minns Dermoshops grundare och huvudägare Henry Backlund.

Först var nätbutiken ingen framgångssaga. Katalogerna och telefonförsäljningen stod för den största försäljningen då, men det strategiska beslutet angående nätbutiken föddes bara fem år efter lanseringen.

Dermoshops produkter var från första början avsedda för professionellt bruk på sjukhus, men riktningen ändrades snabbt. Personalen på sjukhusen ansåg produkterna goda och ville köpa dem för eget bruk.

Efter det har konceptet bestått: ett varumärke, Dermosil, och en egen nätbutik.

– Den största förändringen är att företaget har vuxit. Vi sysselsätter för närvarande nästan hundra personer. Det har krävt att jag också genomgått en förändring. För tre år sedan blev jag styrelseordförande, säger Backlund.

Nya idéer på löpande band

Varumärket Dermosil är starkt och nätbutiken säljer i dag över 400 olika produkter. Utöver i Finland har Dermoshop dotterbolag i Sverige, Estland och Ryssland.

Företagets verkställande direktör Suvi Markko beskriver varumärket som vänligt.

– Ordet inkluderar mycket. Produkterna är vänliga för huden, naturen, Finland och den lokala regionen, räknar verkställande direktören upp.

– Varumärket är också tillförlitligt. Ett tecken på det är att kunderna är ytterst lojala, fortsätter Backlund.

Dermoshops huvudkontor ligger i Österbotten i Korsnäs på ett område som är på Unescos världsarvslista. Markko är övertygad om att läget och landskapet ligger bakom idéerna som får tillväxten att frodas. Dessutom har företaget en modig experimenterande kultur.

– Idéer är ryggraden för ett växande företag och de behövs i konsumentbusinessen. Vi lanserar årligen över 100 nya produkter. Tillväxt betyder förnyelse, och då måste man modigt ta steget in på osäkert område. Precis det steget är så himla roligt, säger verkställande direktören.

Att försäljningskanalerna är i Dermoshops egna händer är ett viktigt medel för företaget att ta hand om kundrelationerna. Kunderna ger gott om feedback och vi lyssnar på dem. Vi är redo att ändra företagets verksamhet vid behov.

– I många företag kämpar man med kunduppgifter. Jag har ett budskap åt dem: äg data. Det är enormt viktigt, säger Markko.

Ansvar är handlingar

Dermoshop investerade i en ny tvålfabrik i Korsnäs mitt i coronapandemin. Fabriken ingår i företagets ansvarsprogram, vars mål är att produkternas väg från tillverkning till kunden är så kort som möjlig.

Kunderna vill veta var de produkter de köper kommer i från.

– Ansvarsfullhet syns i all vår verksamhet. Såväl i produkterna, förpackningarna som i leveranskedjan, säger Backlund.

Dermoshop är ett av de företag som tilldelades det riksomfattande företagarpriset i år. Företagarprisets rötter går ända till 1960-talet då Fennias dåtida ledningsgrupp föreslog idén om priset för Företagarna i Finland. I dag består prisjuryn av Fennia, Företagarna i Finland, Förbundet för Finländskt Arbete och stiftelsen Yksityisyrittäjäin säätiö.

– Vi tar emot priset med glädje och tacksamhet. Det är hela Dermo-gängets förtjänst, gläder sig Markko.

Lue lisää

FöretagandeArtikelFennia

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor