Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Crazy Towns verksamhet - ett svar på behovet av gemenskap
Mikko Markkanen

Crazy Towns verksamhet utformades som ett svar på behovet av gemenskap

6.5.2022

Redigerad den 13 juni 2022.

Crazy Town uppstod ur företagarnas behov av att hitta en gemensam lokal. Med åren har företaget vuxit och blivit en framgångsrik verksamhet som erbjuder lokaler och sociala nätverk.

Under 2003 letade Mikko Markkanen tillsammans med sina företagarkollegor efter en gemensam verksamhetslokal. Men någon sådan fanns inte, så de beslutade sig för att skapa en egen. Det var startskottet för Crazy Towns historia.

– Grundtanken för företagsdesignen var att skapa en modell för våra egna behov där det är bra att bedriva verksamhet, berättar Crazy Towns vd Markkanen.

Crazy Town erbjöd en lokal till sin egen och samarbetspartnernas verksamheter – samt en kanal för delning av information och erfarenheter.

– Under vårt deltagande i Tiimiakatemias inkubator hade vi lärt oss att vi kan genomföra projekt tillsammans och lära oss av varandra. Det var till stor hjälp, särskilt när vi var unga och oerfarna.

Kärnan har bestått genom åren

Runt 2014 bestämde sig företagarna att utreda om man kunde utveckla hobbyverksamheten, och man började helhjärtat att utveckla Crazy Town.

Under 2015 öppnades en större verksamhetslokal i hemstaden Jyväskylä. 2016 utvidgades verksamheten till Tavastehus och Tammerfors. I dag har man fem verksamhetsställen, över 400 medlemsföretag och cirka tusen användare. 2019 och 2020 uppnådde man en omsättning på närmare två miljoner euro.

Markkanen berättar att varumärket och kärnan fortfarande är desamma som när företaget skapades. Än i dag erbjuder Crazy Town arbetslokaler och anordnar utbildningar, nätverksverksamhet och evenemang för sina medlemmar med hjälp av den fysiska och digitala plattformen.

– Vi satsar stort på gemenskap som gynnar våra medlemmar samt dess uppbyggnad. Fördelarna varierar mellan olika människor och företag. Ett konkret exempel på att gemenskapen fungerar är att 85 procent av våra medlemmar har ett affärsmässigt samarbete med varandra.

Lyssna, testa och försök igen

Till en början drevs tillväxten med hjälp av företagarnas eget nätverk. Så småningom började det komma förfrågningar från personer som inte visste vad Crazy Town var för något,och vi fick fundera på hur tjänsten och konceptet skulle presenteras för dessa personer.

Enligt Markkanen handlar affärsutveckling om att kontinuerligt finjustera verksamheten, t.ex. finslipa konceptet.

Potentiella kunder idag tar ofta kontakt och besöker oss på plats för att få en bild av verksamheten. Då förtydligas även vad och vilket slags mervärde de söker. Vilka ämnen tilltalar dem?

– Utveckling för oss handlar om att samla dessa signaler. Och vi är snabba på att testa baserat på den informationen.

Om till exempel budskapen i marknadsföringen och försäljningen inte ger några resultat så justeras de på nytt. Att experimentera är en central del av att driva en verksamhet.

Även våra community-managers utgör en viktig länk till våra kunders vardag.

– Nyckelordet är kontinuerlig interaktion, säger Markkanen.

En verksamhetsmiljö i förändring

Förändringar i verksamhetsmiljön har krävt en snabb reaktionsförmåga.

När coronapandemin slog till höll Crazy Town som bäst på att uppdatera onlineplattformen för sina medlemmar. Implementeringen av den digitala tjänsten påskyndades, och verksamheten kunde fortsätta online.

Pandemin förändrade även kundkretsen. Den typiska kunden var nystartade företag och enskilda firmor. Men i och med pandemin har stora och medelstora företag blivit Crazy Towns främsta kundkrets.

– De stora företagen sprider ut sina verksamhetslokaler till de anställdas hemorter.

De såg även ett nytt slags mervärde i Crazy Towns tjänster: under pandemin utnyttjade de lokalerna för rekrytering.

Mot något nytt

Crazy Town har ett tydligt mål för de kommande åren: målsättningen är att vara branschens mest eftersträvansvärda samarbetspartner, att växa och ta steget ut på den internationella marknaden.

– En ny tillväxtfas inleds inom kort, och vi måste åter igen granska vårt ledarskap och de verktyg vi arbetar med.

En del av tillväxtplanen är att hitta en ny verkställande direktör. En ny ledare skulle stödja tillväxten med sin vision samt sköta de administrativa arbetsuppgifterna som har ökat under de senaste åren.

Markkanen som varit företagare i hela sitt liv drömmer för sin del om att ta hand om utvecklingsarbetet. Nya tjänstelösningar och experimentell försäljning är nämligen några av hans särskilda styrkor. Att avgå är inte enkelt, men det skulle ge plats för något nytt och öka farten för att nå tillväxtmålet.

Mikko Markkanens tips för verksamhetsutveckling

  • Arbeta inte på egen hand, ta hjälp av nätverken.

  • Rannsaka dig själv. Tro på din idé och dina principer, men var inte oresonlig. Man bör granska sina principer och prognoser med jämna mellanrum. Hur trodde du att saker och ting skulle förändras? Om du hade rätt, vad gjorde du då? Om du hade fel, ska du kritiskt granska förväntningarna som du hade.

  • Du vinner på att lyssna på kunderna. Men de har inte alltid rätt. Om ett önskemål kommer från en enda person, kan det inte ses som en stark signal.

Uppdatering den 13 juni 2022: Ella Salmela har blivit vald som verkställande direktör för Crazy Town fr.o.m. 1.4.2022.

Text: Silja Eisto
Foto: Hannu Rainamo

Lue lisää

ArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor