Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Tana är en maskinverkstad som gjorde data till en del av sin verksamhet
Tanan pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Kari Kangas

Tana är en maskinverkstad som gjorde data till en del av sin verksamhet

21.6.2022

Tana Oy är ett exempel på ett företag vars affärsverksamhet har omformulerats flera gånger under de senaste 25 åren. Under resans gång har företaget gått från maskinverkstad till en pionjär inom ledning med data.

Tanas huvudägare och styrelseordförande Kari Kangas sammanfattar dagens Tana Oy som ”en maskinverkstad utan verkstad”. Under sin 50-åriga historia har Tana, som specialiserat sig på tillverkning av anordningar och maskiner för miljöunderhåll, förändrats avsevärt.

Företagets historia började med formgivning, tillverkning och försäljning av vältar till soptippar. På den tiden gjordes allt, både slipning och svetsning, på egen hand på Tana, och på det sättet har man klarat sig i nästan 25 år. I mitten av 1990-talet drabbades företaget av motgångar: företagets balansräkning var usel, och en brand förstörde produktionslokalerna.

Då dök Kangas upp med en yrkeskarriär inom juridik och utan någon som helst företagarbakgrund. Men tanken på ett byte av arbetsplats och till och med bransch hade funnits redan en längre tid, och tillsammans med några bekanta köpte Kangas företaget – eller det som fanns kvar av det.

– I praktiken hade företaget inga tillgångar vid den tidpunkten, säger Kangas.

Den ursprungliga verkstadsverksamheten krävde ett stort rörelsekapital, en utbyggnad av lokalerna och innebar således en konstant brist på pengar. Behovet av förändring var uppenbart. Man behövde hitta en lösning och utforma en ny lönsam affärsverksamhet.

Outsourcing var det första steget mot något nytt

Som en lösning på den till synes hopplösa situationen beslöt man sig för att testa en stegvis outsourcing av produktionen till tredje parter. Det var en helt okänd idé inom verkstadsbranschen, och inget annat företag hade gjort något liknande. Kangas själv tvivlade på idén. Vad skulle kunderna tycka om man övergav den fysiska verkstaden?

Outsourcingen genomfördes ett arbetsmoment i taget för att se hur väl lösningen fungerade. Det kostade på att genomföra den enorma förändringen. Den lilla organisationens och företagarnas krafter var helt slut efter förändringsarbetet, och förändringen gjorde att företaget åter igen låg på gränsen till konkurs enligt Kangas.

Men Kangas och hans partner såg dock en möjlighet i outsourcingen. Tron på den valda riktningen var stark, även om sättet att genomföra den fortfarande var något otydligt. De analyserade kontinuerligt hur de skulle få ut mesta möjliga av verksamheten. Finns det något unikt hos företaget som kan vara till nytta för kunden?

– Här kommer digitaliseringen in i bilden. Nu pratar vi om hantering av data och ledning med data. I dag är Tanas utgångspunkt att även om vi inte äger mer än en liten del av värdekedjan, så leder vi den med strategiska data precis som om hela värdekedjan fram till kunden vore vår egen. Vi samlar in data och strävar efter att alla parter ska ha nytta av den – från komponenttillverkaren till kunden.

Ledning med data innebar en ny riktning

För Tana innebär digitalisering en förändring av affärsmodeller. Företaget har en styrande roll när det gäller ledning med data, eftersom alla kunder inte riktigt förstår vilken nytta data innebär för dem.

– Vi har försökt skapa nya data som tidigare inte varit tillgängliga och sälja den till kunden. Det har dock visat sig att kunderna inte är beredda att betala för data. Därför har vi kombinerat data med våra befintliga tjänsteprodukter och berikat dem med data, säger Kangas.

Ett konkret exempel på det är en skräddarsydd sjöcontainer som levereras direkt till kunden och levereras med det reservdelslager som kunden valt. Beroende på kund kan leveransplatsen ibland vara tusentals kilometer från närmaste stad, till exempel i Australiens öken. Tack vare sjöcontainern har kunden alltid ett eget lager i närheten där avsaknaden av reservdelar annars skulle kunna stoppa kundens verksamhet i väntan på en ny del. Med hjälp av en avläsare på sjöcontainern kan Tana se behovet av reservdelar i realtid och genom ett automatiskt beställningsförfarande leverera en ny reservdel.

Digitaliseringen gör det möjligt att ha fjärrkontakt från Jyväskylä med samtliga Tanas maskiner runt om i världen. Data visar i realtid hur maskinen fungerar. Informationen kan även användas i utvecklingen av kundens verksamhetsprocesser och koncept. Med hjälp av data kan man förutse kommande maskinhaverier och på så sätt förbättra tillgängligheten av maskiner.

En bransch i förändring skapar möjligheter

Soptipparna har under Kangas företagarkarriär förändrats till avfallshanteringsanläggningar med stort fokus på återvinning. Lagstiftningen blir striktare, branschen får fler aktörer och priserna ändras. Hela branschen kommer att internationellt sett befinna sig i en ständig förändring under en lång tid framöver. Här ser Kangas tillväxtmöjligheter för ett företag som Tana som har förmågan och modet att förnya sig.

Det finns en plats på den internationella marknaden för finska aktörer som arbetar efter finländska värderingar, och det gränsöverskridande har funnits i företagets dna ända från början. Dagens Tana är ett exportföretag vars omsättning till över 90 procent kommer från länder utanför Finland. Under de senaste fem åren har företagets omsättning ökat med i genomsnitt omkring 20 procent per år. Återförsäljarna ansvarar för anordningar och maskiner som tillverkas hos en avtalspart i över 50 länder.

Företagsutvecklingen kommer även i fortsättningen att vara en del av Tanas strategi. Tanas värderingar utgör en stabil grund för företagsdesignen och det strategiska beslutsfattandet och framhäver en fördomsfri inställning, öppenhet och tillförlitlighet.

Man strävar kontinuerligt efter att utöka produktutbudet, och målet för de kommande åren är att fördubbla omsättningen på cirka 45 miljoner euro. Den nya tillväxten kommer främst att skapas genom företagsförvärv och strategiska partnerskap.

Tanas värderingar

  • Ett modigt nytt tänkesätt som alla anställda uppmuntras att ta till sig.

  • Öppenhet och en förtroendegivande och öppen kultur, t.ex. informationsdelning.

  • Vi gör det vi lovar. När man håller sina löften blir byråkratin och dokumentationen också lättare.

Text: Johanna Flinkkilä
Foto: Numi Nummelin

Lue lisää

ArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor