Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Dermoshop formades redan från början efter kundernas önskemål
Dermoshopin Henry Backlund ja Suvi Markko

Dermoshop formades redan från början efter kundernas önskemål

10.8.2022

Dermoshop som specialiserar sig på hudvård och kosmetiska produkter har alltid strävat efter att vara nära sina kunder och lyssna på deras önskemål. En god och direkt kontakt med konsumenterna är möjlig genom den egna nätbutiken.

– Företagets historia inleds med produkter som konsumenterna inte bara gillade, utan lovordade, berättar Dermoshops grundare och styrelseordförande Henry Backlund.

Dermosil-produkterna som ursprungligen utvecklades för professionellt bruk på sjukhus var enligt sjukhuspersonalen så bra att de ville köpa produkterna till sig själva.

Man började med gruppförsäljning till den här kundgruppen, och den utvidgades snabbt från sjukhusen till andra företag. Än idag utgör personalgrupperna på arbetsplatser en viktig del av beställarna av Dermosil-produkter och Dermoshops kundkrets.

Privatpersoner är en växande målgrupp, och företaget har skapat en direkt kontakt med denna kundgrupp genom sin nätbutik.

Direkt kundkontakt genom nätbutiken

I mitten av 1990-talet fanns det endast ett fåtal företag som använde sig av en nätbutik. En ungdom som arbetade på lagret tipsade om och inspirerade Henry Backlund till att öppna en egen nätbutik för företaget.

– Det var ett tufft beslut som inte heller blev en framgångsberättelse till en början, minns Backlund.

Men det började gå åt rätt håll, och så småningom fick lanseringen av nätbutiken Dermoshop att omforma hela verksamheten.

– För 20 år sedan fattade vi ett strategiskt beslut om att nätbutiken och denna nya kanal skulle vara vår inriktning, berättar Backlund.

Ända från början har kundernas önskemål påverkat verksamhetens utformning. Den nära kontakten med konsumenterna har framhävts ytterligare. I dag erbjuder nätbutiken över 400 produkter.

– Den direkta kontakten med kunderna som möjliggörs av nätbutiken ger oss även tillgång till direkt feedback. Det är av största vikt när man testar nya idéer, säger Dermoshops vd Suvi Markko.

Markko prisar den goda dialogen med kunderna som digitaliseringen möjliggjort. Tack vare den får Dermoshop mycket feedback från sina kunder som är ett stöd i verksamhetsutvecklingen.

Inom kosmetikbranschen är kundernas kommunikation om produkterna sinsemellan lika viktig. För att främja detta införde Dermoshop tidigt produktrecensioner från kunderna i nätbutiken. Recensionerna fungerar som ett stöd för företagets produktutveckling och ger samtidigt kunderna information.

Ansvarets betydelse visar sig i alla delar av verksamheten

Ansvar är ett av de viktigaste principerna i Dermoshops verksamhetsutveckling. Ett av företagets senaste investeringar är den nya tvålfabriken som öppnades 2020–2021 i Korsnäs i Österbotten som har till syfte att förkorta produkternas väg från produktion till kund.

– Ansvar präglar allt vi gör: våra produkter, leveranskedjan och förpackningarna. Vi är även området största arbetsgivare. Ansvarsarbetet handlar om kontinuerlig utveckling. Den valda inriktningen anger även riktningen för framtiden, säger Henry Backlund.

Företaget har utarbetat ett omfattande ansvarsprogram, men enligt Backlund så är det bara en början.

– Jag tror inte att det räcker, och vi funderar hela tiden på vad mer vi kan göra. Många företagare tror nog att ansvarsfrågorna hör till politiken eller att det är de stora företagen som fattar dem besluten. Jag tycker inte att det är rätt. Alla företagare har en viktig roll i detta.

Nya idéer driver verksamhetsutvecklingen

Nya, djärva idéer har alltid varit en del av Dermoshops berättelse och företagskultur. Även grundandet av nätbutiken var ett djärvt beslut på den tiden då många finska företag inte ens hade en egen webbplats.

– De goda idéerna som utvecklar branschen och oss själva kan komma från vem som helst. Vi behöver inte vänta på att någon annan levererar dem, menar Markko.

Dermoshops verksamhet är baserat i Korsnäs, ett världsarv vid havet. Platsen har en stor betydelse för hela företaget. Suvi Markko menar att platsen är en speciell plats för Dermo-teamet på ett personligt plan, men även en outtömlig källa till engagemang och inspiration. Företaget lanserar omkring 100 nya produkter varje år.

– Idéerna utgör ryggraden för ett växande företag. Vi behöver mängder med nya idéer varje dag inom olika delområden. Idé- och innovationsarbetet är den skinande solen i vår organisation. Vi uppskattar att alla kan och får vara kreativa i sitt dagliga arbete, säger Markko.

I Dermoshops verksamhetsutveckling fokuserar man för närvarande på att skapa en grund för tillväxt. Förutom sin bas i Finland har företaget dotterbolag i Sverige och Estland. Det finns en god tillväxtpotential i både Finland och utomlands enligt Suvi Markko.

– Tillväxt kräver att man vågar förnyas och gå utanför sin bekvämlighetszon. Det är i själva verket ett roligt steg när man märker att man kan och lyckas – precis som nätbutiken för 25 år sedan som visade sig bli en framgång, säger Markko.

Suvi Markkos tips för verksamhetsutveckling

  1. Ta vara på informationen. Med en nära relation till dina kunder kan du reagera snabbt på deras önskemål.

  2. Främja kommunikationen mellan kunderna. När du ger kunderna en möjlighet att kommentera dina produkter eller tjänster får du även själv ta del av värdefull information.

  3. Vänta inte på en lösning. Var aktiv och modig i idéarbetet. Vem som helst kan hitta en lösning till problemet.

Text: Johanna Flinkkilä
Foto: Numi Nummelin

Lue lisää

ArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor