Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • En ny företagsdesign gav Hakola Huonekalu nytt liv

En ny företagsdesign gav Hakola Huonekalu nytt liv

20.9.2022

Slutet framstod som oundvikligt för möbeltillverkaren Hakola 2013. Men företaget fick se nya framgångar genom att förändra hela sin affärsmodell.

Under 2013 blev det tydligt att Hakolas affärsmodell sedan årtionden tillbaka hade nått vägs ände. Det verkade inte längre finnas en efterfrågan på de handgjorda, finländska kvalitetsmöblerna, och de billiga importmöblerna tog över hemmen. Alla visste att en enkel ansiktslyftning för företaget inte skulle hjälpa. Det krävdes en helt ny affärsmodell.

Tredje generationens, nyutexaminerade möbelformgivaren Annaleena Hakola var på rätt plats vid rätt tidpunkt. Precis när framtiden såg som mest hopplös ut steg hon in i familjeföretaget, villig att vända företagets hopplösa situation i en annan riktning.

Hakola hade på den tiden två anställda och en omsättning på 400 000 euro. Annaleenas far Jari Hakola var verkställande direktör. Dottern anslöt sig först som kreativ chef.

– Det var ingen i familjen som egentligen hade bett mig att ta jobbet. Men det uppstod en kampvilja i mig när jag såg hur min fars och farfars livsarbete höll på att gå förlorad, säger Hakola om situationen för tio år sedan.

Nätbutiken blev kärnan i ett nytänkande

Annaleena Hakola var redan från början övertygad om att kundens köpprocess behövde förtydligas. Med alla hundratals tygalternativ behövde kunden hjälp med att fatta beslut om sina möbelinköp. Lösningen blev en egen nätbutik.

Det fanns många som inte trodde på idén även om det var 2010-talet i Finland.

– Många frågade rakt ut hur vi kunde tro att människor skulle köpa en soffa för flera tusen euro på nätet. Men för oss var valet självklart. Vi fattade beslut om att sälja produkterna online direkt till konsumenten utan mellanhänder, säger Annaleena Hakola som idag är företagets vd och kreativa chef.

Visionen om den direkta kontakten med kunden innebar även att vi avslutade samarbetet med återförsäljare med undantag för två samarbetspartner. Beslutet om en nätbutiken styrde till slut alla beslut i verksamhetens omstrukturering. Det enda som fanns kvar av den gamla modellen var företagsnamnet och produktionen i Jurva.

– Hela kollektionen ändrades och standardiserades. Vi valde ut de mest relevanta och mest sålda storleksalternativen bland produkterna. Tygalternativen begränsades till ett minimum, och vi tog in unga finska formgivare för att designa produkterna, säger Hakola när hon listar alla ändringar som gjordes för nätbutiken.

Allt detta gjordes med tanken att kundens köpprocess skulle underlättas när företagets experter redan hade tänkt ut, valt och begränsat alternativen för kunden.

Berättelsen och människor är viktiga

De unga, entusiastiska formgivarna gav även upphov till tanken att lyfta fram företagets unika berättelse som en del av marknadsföringen.

– Vår berättelse har ju existerat hela tiden: farfar Eero som i slutet på 1960-talet sålde sina kor och började tillverka möbler i ladugården tillsammans med farmor. Men nu skrev vi ned den för första gången och införlivade den i vår marknadsföring, berättar Hakola.

För att öka förtroendet för företaget ville man utöver grundaren även lyfta fram de två följande generationerna. Både Annaleena och hennes far Jari gav företaget ett ansikte.

Alla dessa åtgärder började så småningom att ge resultat. Efter 2015 när det förnyade varumärket lanserades har omsättningen nästan fördubblats varje år, och för närvarande har företaget omkring 40 anställda. Tillväxten har även lett till att man under sommaren 2021 köpte en ny fabrikslokal i Jurva dit träbearbetningen förflyttades.

En rosa revolt

En av de viktigaste delarna i Hakola Huonekalus verksamhetsförändringar var att stanna upp och fundera på syftet med företagets existens. Det sammanfattades på följande sätt: En rosa revolt för en mer ansvarsfull morgondag och ett vackrare hem.

– Jag anser det vara ytterst viktigt för alla företagare och företag att definiera varför företaget existerar och vad företaget gör. Den här sammanfattningen hjälper oss i all daglig verksamhet. Naturligtvis behövs även en vision och värderingar för framtiden som återspeglas i de strategiska besluten och de samarbetsavtal som ingås. För oss är en sådan värdering till exempel ett gott hjärta, säger Annaleena Hakola.

Annaleena Hakolas tips för verksamhetsutveckling

  1. Sammanfatta företagets syfte och vad företaget gör.

  2. Granska företagsverksamheten ur kundens perspektiv och fundera på hur företaget kan underlätta kundens liv ytterligare.

  3. Kan du hitta ett nytt perspektiv till marknadsföringen i företagets historia eller människor?

Text: Johanna Flinkkilä
Foto: Petri Siikanen

Lue lisää

ArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor