Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Crazy Townin liiketoiminta on vastaus yhteisöllisyyden tarpeeseen

Crazy Townin liiketoiminta muotoiltiin vastaukseksi yhteisöllisyyden tarpeeseen

6.5.2022

Crazy Town sai alkunsa yrittäjien omasta tarpeesta löytää yhteinen toimitila. Vuosien mittaan se on kasvanut menestyväksi toimitila- ja yhteisöpalveluita tarjoavaksi yritykseksi.

Vuonna 2003 Mikko Markkanen etsi yrittäjäkollegoidensa kanssa jaettavaa toimitilaa. Sellaista ei löytynyt, joten he päättivät perustaa oman. Tästä päätöksestä käynnistyi Crazy Townin tarina.

– Ensimmäinen liiketoiminnan muotoilun periaatteemme oli muotoilla omaan tarpeeseemme malli, jossa on hyvä toimia, kertoo Crazy Townin toimitusjohtajana toimiva Markkanen.

Crazy Town tarjosi tilan omien ja kumppaniyritysten toiminnalle – sekä väylän jakaa tietoa ja kokemuksia.

– Olimme oppineet Tiimiakatemian hautomossa, että voimme tehdä projekteja yhdessä ja oppia toinen toisiltamme. Varsinkin tuolloin, kun olimme nuoria ja kokemattomia, siitä oli iso etu.

Sama ydin on säilynyt läpi vuosien

Vuoden 2014 tienoilla yrittäjät päättivät selvittää, voisiko harrastustoiminnasta kasvattaa jotain isompaa. Crazy Townia lähdettiin kehittämään täysipainoisesti.

Vuonna 2015 yrityksen kotikaupunkiin Jyväskylään avattiin suurempi toimitila. Vuonna 2016 yritys laajensi Hämeenlinnaan ja Tampereelle. Nyt käytössä on viisi toimipistettä. Jäsenyrityksiä on yli 400 ja käyttäjiä noin tuhat. Liikevaihto saavutti lähes kaksi miljoonaa vuosina 2019 ja 2020.

Markkanen kertoo, että brändi ja tuotteen ydin ovat yhä samat kuin millaisiksi ne yrityksen alkutaipaleella muotoiltiin. Nykyäänkin Crazy Town tarjoaa tiloja töiden tekoon ja jäsenille järjestetään koulutuksia, verkostoitumista ja tapahtumia kasvotusten ja online-yhteisöalustan välityksellä.

– Panostamme vahvasti jäseniä hyödyttävään yhteisöön ja sen rakentamiseen. Hyödyt voivat olla erilaisia eri ihmisillä ja yrityksillä. Konkreettinen esimerkki yhteisön toimivuudesta on se, että 85 prosenttia jäsenistämme tekee kaupallista yhteistyötä keskenään.

Kuuntele, testaa ja kokeile uudelleen

Aluksi kasvu tapahtui yrittäjien omien verkostojen voimalla. Vähitellen kyselyitä alkoi tulla henkilöiltä, joilla ei ollut entuudestaan tietoa siitä, mikä Crazy Town on.Oli pohdittava, miten palvelu ja konsepti sanoitettaisiin heille.

Markkasen mukaan liiketoiminnan muotoilussa kyse onkin jatkuvasta toiminnan hienosäädöstä, kuten konseptin hiomisesta.

Nykyään potentiaalinen asiakas ottaa usein yhteyttä ja tulee tutustumaan toimintaan paikan päälle. Silloin selvitetään, mitä ja millaista lisäarvoa he etsivät. Mitkä aiheet puhututtavat heitä?

– Meillä muotoilu on näiden signaalien keräämistä. Lähdemme nopeasti testaamaan niiden pohjalta.

Jos esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin viestit eivät tuota tulosta, niitä muokataan uudelleen. Kokeilukulttuuri on keskeinen osa yritystoimintaa.

Myös yhteisömanagerit ovat tärkeä linkki nykyisten asiakkaiden arkeen.

– Jatkuva vuorovaikutus on avainsana, Markkanen tiivistää.

Muuttuva liiketoimintaympäristö

Myös liiketoimintaympäristön muutokset ovat vaatineet kykyä reagoida nopeasti.

Kun korona iski, Crazy Town oli sattumalta päivittämässä online-yhteistyöalustaa jäsentensä käyttöön. Digipalvelun käyttöönottoa nopeutettiin, ja toiminta jatkui verkkopainotteisesti.

Korona myös muutti asiakaskuntaa. Tyypillisesti asiakkaat olivat olleet startupeja ja yksinyrittäjiä. Koronan seurauksena isoista ja keskisuurista yrityksistä on tullut Crazy Townin merkittävin asiakaskunta.

– Isot yritykset hajasijoittavat toimitilaratkaisuja työntekijöidensä paikkakunnille.

Ne myös näkivät Crazy Townin palveluissa uudenlaisen lisäarvon: koronan aikaan ne alkoivat hyödyntää tiloja rekrytointipaikkana.

Kohti uutta

Crazy Townin tulevien vuosien tavoite on kirkas: päämääränä on olla koko toimitila- ja yhteisöpalveluiden toimialan halutuin kumppani, kasvaa lisää ja kansainvälistyä.

– Kohta alkamassa on uusi kasvuvaihe, ja joudumme taas kyseenalaistamaan, kuinka meillä johdetaan ja millä työkaluilla teemme töitä.

Yksi osa tulevaa kasvusuunnitelmaa on uuden toimitusjohtajan etsintä. Uusi johtaja toisi näkemyksillään tukea kasvuun sekä voisi ottaa hoitaakseen hallinnollisia töitä, joiden määrä on viime vuosina kasvanut.

Yrittäjänä koko ikänsä toiminut Markkanen puolestaan haaveilee siirtymästä kehitystehtävien pariin. Hänen vahvuuksiinsa kuuluvat nimenomaan uudet palveluratkaisut sekä kokeileva myynti. Luopuminen ei ole helppoa, mutta se toisi tilaa uudelle – sekä lisää uutta vauhtia kasvutavoitteen saavuttamiseen.

Mikko Markkasen vinkit liiketoiminnan kehittämiseen

  • Älä yritä yksin, vaan hyödynnä verkostoja.

  • Tee itsetarkastelua. Usko omaan ideaasi ja omiin periaatteisiisi, mutta varo jääräpäisyyttä. Omiin periaatteisiin ja ennusteisiin kannattaa palata tasaisin väliajoin. Miten arvioit asioiden muuttuvan? Jos olit oikeassa, mitä silloin teit? Jos arviosi meni pieleen, palaa kriittisesti tarkastelemaan, millaisia oletuksia teit.

  • Asiakkaita kannattaa ja pitää kuunnella. He eivät kuitenkaan ole aina oikeassa. Jos yksi esittää toiveen, se ei ole vielä vahva signaali.

Teksti: Silja Eisto
Kuva: Hannu Rainamo

Lue lisää

  • Kyrö Distilleryn kirkkaasta visiosta tislautui ruisviskiä, giniä ja käsidesiä
ArtikkeliYritys

Jaa

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleHenkilöasiakkaatTietoa Fennia-konsernistaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia-konserni
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusPuheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja