Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Från Kyrö Distillerys klara vision till rågwhisky, gin och handdesinfektion
 Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen

Från Kyrö Distillerys klara vision till rågwhisky, gin och handdesinfektion

5.5.2022

I Finland har många idéer kläckts i värmen på bastubänken. Så var det även för Kyrö Distillery Companys grundare som satt och smuttade på rågwhisky i bastun och undrade varför ingen tillverkade den i Finland. Det var dags att skapa en helt ny typ av verksamhet inom branschen som drivs av nordiska värderingar.

2012 satt fem killar med mycket olika bakgrunder och ett gemensamt whiskyintresse i bastun och fick en stark vision om den finska rågwhiskyn. Utmaningen var att ingen av dem hade någon närmare kunskap om whiskytillverkning eller branschen.

När idén om att tillverka rågwhisky fortfarande kändes bra dagen efter bastukvällen, bestämde sig vännerna för att driva idén vidare.

Utvecklingen av affärsverksamheten inleddes med att skapa starka värderingar kring idén. På så sätt grundades det internationella Kyrö Distillery Company för 10 år sedan. Företagets prisbelönta produktion har utvidgats från rågwhisky till bland annat gin, gräddlikör och long drinkar – samt en egen handdesinfektion.

Rågwhisky skapad med humor och gemenskap

När rågwhiskyn fortfarande bara var en idé, såg Kyröborna ett behov av att skapa ett varumärke för produkten och företaget baserat på vännernas värderingar.

– Vi var tvungna att först ta reda på vilka värderingar och vilken värld vi vill främja. Vilka aspekter stödjer vår verksamhet och vårt beslutsfattande nu och i framtiden? Vi valde humor, sällskaplighet och ärlig nördighet. Med dessa tre ledord började vi utveckla vårt varumärke och företag för rågwhisky, berättar Mika Lipiäinen, vd för Kyrö Distillery Company.

Kyrö Distillery ville från början presentera en ny whiskykultur avseende både smak och upplevelse. Medan den traditionella whiskykulturen är ganska maskulin och bygger på en mystifiering av saker och processer, ville Lipiäinen med partner erbjuda raka motsatsen, öppenhet och förtroende: att öppet visa hur och med vilka råvaror, principer och metoder man producerar dryckerna.

Ärligheten och fokusen på upplevelsen och människan har enligt Lipiäinen fått beröm över hela världen – i möten med människor såväl i Storkyros destilleri som i en ginbar i Singapore.

– Prisnivån är hög även hos oss eftersom råvarorna håller hög kvalitet och arbetet utförs av människor, men hos oss handlar inte budskapet om lyx som hos de traditionella whiskymärkena. Vår rågwhisky hör till njutnings- och experimentkulturen. Om man inte tycker om den kan man säga det rakt ut, tillägger Lipiäinen.

Rågwhiskyns långa lagringstid gav upphov till ytterligare en produkt

Vi återgår till rågwhiskyn och Kyrös första whiskydestillat. Ett år efter att affärsidén föddes på bastubänken smugglade Lipiäinen rågdestillat från Storkyro till Londons whiskymässa. Han lät Drew Mayville, Buffalo Traces huvuddestillatör, provsmaka drycken, och han beskrev den som ”riktigt fin”.

– Det var en enorm boost. Jag ringde direkt till Finland och bad dem sätta i gång pannorna.

Lagring av whisky är ett långsiktigt arbete, och cykeln från åker till flaska tar fyra till fem år. Fakturorna ramlar in och lönerna måste betalas innan en enda flaska rågwhisky lanserats på marknaden. Det insåg även grundarna när de första beräkningarna var gjorda.

Omständigheterna krävde att affärsverksamheten skulle formas så att produktionen även omfattade en annan produkt som tillverkas betydligt snabbare än rågwhisky. Napue Gin blev lösningen.

Även om rågwhisky och gin är helt olika drycker, omfattas de av samma värden som utgör grunden för Kyrös affärsverksamhet. Namnet Napue Gin kommer från byn Napue (Napo) i Storkyro där destilleriet ligger, och typsnittet för Kyrö har hämtats från minnesmärket över slaget vid Napo.

Handdesinfektion räddade jobben

Kyrös produktionen har under årens lopp utökats från dryckesvaror till evenemang och verksamhetsställen i Helsingfors och Berlin. Då slog coronapandemin till och stängde ned resebranschen, barerna och restaurangerna runt om i världen. Det är kanaler som utgör Kyrös grundval och där företaget är som bäst på att skapa gemenskap.

Än en gång behövde man hitta nya, obeprövade idéer för att lösa problemet.

Kompanjonerna började fundera över vad de skulle kunna göra med sin kompetens, sina lokaler och sin utrustning och vad som samtidigt skulle hjälpa samhället under pandemin. Slutresultatet kan förefalla ganska uppenbart i efterhand: handdesinfektion

– Vi ville fortsätta arbeta efter våra värderingar även i det här avseendet. Vi började med att dela ut gratis handdesinfektion till den lokala sjukvården. Vi sänkte försäljningspriset, och plötsligt var intresset enormt. Vi avbröt permitteringarna och arbetade dubbelskift, berättar Lipiäinen.

Kyrös värden präglar hela verksamheten

Nu är det 7 år sedan Kyrö Distillerys första rågwhiskydestillat och cirka 10 år sedan företaget grundades. Hur har affärsdesignen utvecklats och hur återspeglas den i det dagliga livet?

– Våra värderingar och principer har förblivit desamma. Under resans gång har det bara blivit tydligare hur vi ska tillämpa dem. Till exempel kan kommunikation om gemenskap och öppenhet se annorlunda ut i Finland än i t.ex. Tyskland, USA och Japan. Vi har behövt hitta sätt att kommunicera våra värderingar på som överensstämmer med den lokala kulturen.

Sammantaget är Kyrö Distillerys affärsdesign genomgående. Värderingarna och verksamhetsmodellen finns nedskrivna i företagets kulturmanual.

– Vår starka bakgrundshistoria ska kännas i vardagen och det dagliga arbetet, oavsett om det handlar om att möta kunderna på Storkyro destilleri eller rekrytera en ny anställd.

Samtidigt måste man ha insikt i kundernas behov och önskemål. Alkohollagstiftningen i Finland tillåter exempelvis inte undersökningar av smakvanor. Däremot kan verksamhetsstället i Berlin, som en del av den digitala försäljningen, föra en dialog med kunderna – i Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Storbritannien och USA – och samtidigt inhämta kunskap om deras smakvanor.

Enligt Lipiäinen har Kyrö Distillery för avsikt att hålla sig till befintliga kategorier.

– Vi utvecklar specialflaskor, men vi håller oss till den linjen. Snart släpps rejält med whisky ut på marknaden, och det finns tillräcklig att göra, sammanfattar Lipiäinen.

Kyrö Distillery Companys Mika Lipiäinens tips till nya företagare

  • ”Fundera på om du är en ensamföretagare eller en lagspelare. Ett bra team är viktigt för mig, och jag tror inte att jag skulle vilja bli ensamföretagare.”

  • ”Stirra dig inte blind på alla exempel på hur fritt skalbara digitala produkter ger miljarder i värde. Även en långsiktig uppbyggnad som Kyrö kan skapa glädje långt in i framtiden. Det krävs bara mer tid och tålamod."

  • ”Försök att hitta en balans mellan entusiasm, arbete och vila. Jag rekommenderar alla nystartade företag att beakta hur de anställda mår och när det inte längre är värt att hoppa över nattsömnen eller värna om sitt eget välbefinnande. Det är möjligt att kombinera entreprenörskap och familjeliv.”

Text: Jaana Kalliokoski

Lue lisää

  • Crazy Towns verksamhet utformades som ett svar på behovet av gemenskap
ArtikelFöretag

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor