Gå till innehållet
Fasaden på Fennias huvudkontor.

Information för kunder som överförs från Handelsbanken till Fennia Liv

Fennia Liv köper genom förvärv av affärsverksamhet Svenska Handelsbanken AB:s livförsäkringsverksamhet i Finland, inklusive placerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar. När förvärvet har slutförts överförs din försäkring och ditt kundförhållande till Fennia Liv 1.12.2024.

Handelsbanken betjänar dig tills förvärvet har slutförts. På webbplatsen handelsbanken.fi/sv/personuppgifter/behandling-av-personuppgifter finns mer information om principerna för behandling av personuppgifter i samband med överlåtelse av försäkringsbestånd.

På denna webbplats samlar vi information om förvärvet och Fennia Liv. Mer information om förvärvet och dess effekter finns på handelsbanken.fi/sv/fennia-liv .

Kanal för ärendehantering för din försäkring från och med 2.12.2024

Vi kommer att betjäna dig på Fennia Liv efter att förvärvet slutförts från och med 2.12.2024.

Du kan uträtta dina försäkringsärenden i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia när det passar dig bäst. Du kan logga in på Mitt Fennia med dina nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Fennia Livs Mitt Fennia Företagare, så här börjar du använda Mitt Fennia

Varmt välkommen till Fennia Liv!

Fenniakoncernen är expert på försäkringar och tillhörande tjänster. Vi erbjuder företag, företagare och hushåll de riskhanterings- och försäkringstjänster som de behöver.

Fennia Liv har specialiserat sig på frivilliga liv-, pensions- och sparförsäkringar. Fennia Liv är ett helägt dotterbolag till Fennia.

Vi hjälper våra kunder att nå framgång och erbjuder ekonomiska trygghetslösningar för långtidssparande, effektiv belöning och gardering mot oförutsägbara och tråkiga händelser. Företag, företagare, privatpersoner och privathushåll har nytta av våra mångsidiga tjänster och får hjälp av våra experter.

Personlig service och enkla digitala kanaler skapar grund för nöjda kunder, som når framgång med hjälp av oss. Våra sakkunniga personförsäkringstjänster är lättillgängliga för Fennias samtliga kunder.

Läs mer om Fennia

Frågor om förvärvet av affärsverksamheten och förvärvets effekter på Handelsbankens kunder

Handelsbanken betjänar dig tills förvärvet har slutförts. Om du har frågor eller vill diskutera din försäkring ska du kontakta din kundansvarige eller Handelsbankens kundtjänst på 010 444 2442 (lna/mta), öppet må–fr 9–16. Mer information om förvärvet och dess effekter finns på handelsbanken.fi/sv/fennia-liv .

Ja, du måste teckna ett nytt avtal om e-faktura om du vill fortsätta ta emot e-fakturor. Du kan teckna ett nytt avtal om e-faktura i din nätbank. Observera att ett avtal om e-faktura är försäkringsspecifikt. Det innebär att ett avtal om e-faktura måste ingås separat för varje försäkring.

Du behöver ditt nya försäkringsnummer för att teckna ett avtal om e-faktura. Du kan se ditt försäkringsnummer i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia från och med 3.12.

Beslut om intressebevakningar och fullmakter överförs automatiskt från Handelsbanken till Fennia Liv. För övriga bemyndigande måste du vid behov göra ett nytt bemyndigande till Fennia Liv. Du kan göra ett bemyndigande efter försäkringsöverföringen i nättjänsten Mitt Fennia.

Logga in på Fennia Livs Mitt Fennia

Placeringskorgen i Handelsbanken ersätts med en korg som erbjuds av Fennia Liv och förvaltas av S-Banken. Mer detaljerad information om placeringskorgarnas funktion och innehåll finns i korgens faktablad och i reglerna för placeringskorgen. Faktabladen finns tillgängliga på fennia.fi/forsakringssparande-och-placering/faktablad.