Gå till innehållet
Folk ligger i soffan.

Kunder som överförs från Handelsbanken: Välkommen till Fennia Liv!

Bästa kund, dina försäkringar är nu hos Fennia Liv. Vi är glada över att ha dig som kund och hälsar dig varmt välkommen. Som kund hos oss kan du lita på att vi sköter dina försäkringar professionellt och att du får hjälp när du behöver det.

Detta brev innehåller viktig information om hur det är att vara kund hos oss. För att du ska kunna sköta dina ärenden med oss så enkelt och smidigt som möjligt, har vi sammanställt information om Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia och dess funktioner nedan. I slutet av brevet hittar du kontaktuppgifter till vår kundtjänst.

Information om Fennia Liv

Vi är partner inom ekonomisk trygghet för privatkunder, företag och företagare. Fennia Liv är specialiserat på frivilliga liv-, pensions- och sparlivförsäkringar och är ett helägt dotterbolag till Fennia. Fennia är ett finländskt, kundägt skadeförsäkringsbolag med djupt rotade rötter och värderingar i företagande. Vi erbjuder privatpersoner, företagare och företag de försäkrings- och riskhanteringstjänster de behöver.

Uträtta försäkringsärenden när det passar dig

Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia är öppen dygnet runt. Logga in i Mitt Fennia med dina nätbankskoder eller mobil-id.

I Mitt Fennia ser du innehållet i dina pensions-, spar-, och placeringsförsäkringar. Du kan också bland annat

  • kontrollera uppgifter om dina placeringar och deras utveckling
  • ändra försäkringarnas placeringsobjekt
  • ändra information om förmånstagare
  • uppdatera dina kunduppgifter
  • skicka meddelanden till oss och chatta med en kundrådgivare.
Logga in på Fennia Livs Mitt Fennia

Företagskund: Ingå ett avtal om nättjänsten för att kunna använda Mitt Fennia

Som företagskund förutsätter användningen av Mitt Fennia ett avtal om nättjänsten. En person som har rätt att representera företaget kan ingå ett elektroniskt avtal om nättjänsten genom att logga in i avtalsblanketten med sina personliga bankkoder eller mobil-id. Vi behandlar avtalet och skickar ett e-postmeddelande när det är möjligt att logga in i Mitt Fennia.

Ingå avtal om nättjänsten

Tips för att använda Fennia Livs Mitt Fennia

Ge vid behov en ny fullmakt till Fennia Liv

Andra beslut och fullmakter än intressebevakningsbeslut och intressebevakningsfullmakter har inte överförts till Fennia Liv. Vid behov kan du ge en ny fullmakt i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia.

Även försäkringsutdragen finns i Mitt Fennia

Försäkringsutdragen skickas inte i pappersformat, utan du hittar försäkringsutdragen för pensions-, spar- och placeringsförsäkringar i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia.

Aviseringar om nya meddelanden och dokument

Om du vill kan du få aviseringar om meddelanden och dokument som kommit till Fennia Livs Mitt Fennia. Du kan välja om du vill att aviseringsmeddelandet ska skickas via e-post eller som sms till din telefon. Du kan hantera dina aviseringsinställningar i Mitt Fennia > Mina uppgifter > Redigera uppgifter.

Logga in på Fennia Livs Mitt Fennia

Gör vardagen enklare med e-faktura

Om du har en löpande betalningsplan och vill fortsätta att spara regelbundet i din försäkring rekommenderar vi att du beställer e-faktura i din nätbank.

Du behöver alltid försäkringsnumret för att beställa e-faktura. Efter inloggningen ser du din försäkring och försäkringsnumret på ingångssidan till Fennia Livs Mitt Fennia. Du hittar försäkringsnumret också på försäkringsfakturan och i försäkringsbrevet. Observera att ett avtal om e-faktura måste ingås separat för varje försäkring.

Meddela oss ditt nya kontonummer

Utbetalningar, såsom pensioner, på Handelsbankens konton överförs till S-Bankens nya konton under tre månader. Ditt nya kontonummer överförs dock inte automatiskt till oss. Om Handelsbanken har betalat ut pension till dig på ett konto hos Handelsbanken, meddela oss ditt nya kontonummer genom att skicka ett meddelande i nättjänsten Mitt Fennia så snart som möjligt för att undvika eventuella förseningar i utbetalningen av din pension.

  1. Logga in på Fennia Livs Mitt Fennia.
  2. Välj ”Meddelanden” uppe till höger på sidan och välj ”Nytt meddelande”.
  3. Fyll i de obligatoriska fälten, skriva ditt nya kontonummer i meddelandefältet och klicka på ”Skicka”.

Om du har en pensionsförsäkring som innehåller pension som beskattas som förvärvsinkomst, ska du skicka ditt skattekort för 2025 till oss senast 23.12.2024. Om vi inte har ditt pensionsskattekort kommer en skatt på 40 procent att dras från din pension enligt skattemyndighetens anvisningar. Du kan skicka in skattekortet antingen via MinSkatt eller Fennia Livs Mitt Fennia, alternativt per post.

Om du skickar in ditt skattekort via MinSkatt, ska du beställa ett nytt skattekort för din pension. Skattemyndigheten skickar skattekortet direkt till oss. Alternativt kan du skicka in en kopia av skattekortet via Fennia Livs Mitt Fennia. Logga in på Fennia Livs Mitt Fennia, välj ”Meddelanden” i det övre högra hörnet och sedan ”Nytt meddelande”. Fyll i de obligatoriska fälten, lägg till skattekortet som en bilaga och klicka på ”Skicka”.

Om inget av dessa alternativ är möjligt för dig, kan du skicka en kopia av skattekortet per post till Fennia Liv, Kundtjänst, 00017 Fennia.

Kontaktuppgifter

Utöver Fennia Livs webbtjänst Mitt Fennia står våra experter till ditt förfogande på 010 503 7940 vardagar kl. 9–16.

Samtalspriser

En kvinna blåser tuggummi boll.

Fler förmåner för varje gemensamt år

Fennias rabatt för kundåren ger långvariga kunder upp till 15 procent rabatt på frivilliga skadeförsäkringar. Ju längre du är kund hos oss, desto större blir rabatten!

Ta del av Rabatten för kundåren!

Frågor och svar för kunder som överförts från Handelsbanken

Ja, du måste teckna ett nytt avtal om e-faktura om du vill fortsätta ta emot e-fakturor. Du kan teckna ett nytt avtal om e-faktura i din nätbank. Observera att ett avtal om e-faktura är försäkringsspecifikt. Det innebär att ett avtal om e-faktura måste ingås separat för varje försäkring.

Du behöver ditt nya försäkringsnummer för att teckna ett avtal om e-faktura. Du kan se ditt försäkringsnummer i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia från och med 3.12.

Beslut om intressebevakningar och fullmakter överförs automatiskt från Handelsbanken till Fennia Liv. För övriga bemyndigande måste du vid behov göra ett nytt bemyndigande till Fennia Liv. Du kan göra ett bemyndigande efter försäkringsöverföringen i nättjänsten Mitt Fennia.

Logga in på Fennia Livs Mitt Fennia

Placeringskorgen i Handelsbanken ersätts med en korg som erbjuds av Fennia Liv och förvaltas av S-Banken. Mer detaljerad information om placeringskorgarnas funktion och innehåll finns i korgens faktablad och i reglerna för placeringskorgen. Faktabladen finns tillgängliga på fennia.fi/forsakringssparande-och-placering/faktablad.