Hyppää sisältöön
Företagskunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Egendom
  • En hushållsmaskin gick sönder, hemförsäkringen hjälper

En hushållsmaskin gick sönder, hemförsäkringen hjälper

Fennias vitvaruassistans

Om en hushållsmaskin, vitvara eller en annan hushållsapparat går sönder, ring Fennias vitvaruassistans mån–fre 8–16.

OBS! Vitvaruassistansen är undantagsvis stängd lördagen den 26 september.

Ring 010 503 5340

Innan du ringer ta reda på den skadade apparatens grunduppgifter: märke, modell, inköpsår och serienummer.

Under samtalet får du tydliga anvisningar om hur skadan sköts, du får veta om skadan kan ersättas och det bästa ersättningssättet. Du kan till och med beställa en motsvarande hushållsmaskin och få den hemlevererad.

Hur hjälper Fennias vitvaruassistans?

  1. Med ett samtal får du tydliga anvisningar om hur skadan sköts. När du ringer Fennias vitvaruassistans får du snabbt veta om skadan kan ersättas, om det lönar sig att reparerar apparaten och det bästa ersättningssättet.
  2. Om t.ex. en tvättmaskin går sönder, kan du få en ny maskin både hemlevererad och installerad. Du kan få en ny apparat som ersätter den som gick sönder om dess värde var minst hälften av en ny motsvarande och om en ny skaffas inom två år från det att skadan uppstod.
  3. Om du vill tar vi med den gamla apparaten.

Fennias vitvaruassistans genomförs i samarbete med Power. Även om försäkringen inte skulle ersätta skadan, får du reparationen eller en ny apparat från Power till Fennias avtalspris.

Gick mobilen eller en annan mobilenhet sönder?

Om en mobilenhet går sönder, hjälper Fennias skadetjänst för mobilapparater.

Ta del av vår skadetjänst för mobilapparater

När ersätter hemförsäkringen en skadad hushållsmaskin?

Från försäkringen ersätts skador som orsakats av en plötslig och oförutsedd händelse.

Försäkringen ersätter inte skador till följd av sedvanlig användning, som förslitning, eller som omfattas av tillverkarens garanti.

Notera att maskinens ålder och skick samt självrisken i din försäkring inverkar på ersättningsbeloppet.

Om apparaten blir stulen

Gör en polisanmälan innan du gör en skadeanmälan till oss.

Sök ersättning på Mitt Fennia

Du kan också göra en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd