Fennia Livförsäkring Ab:s elektroniska hälsodeklarations tillgänglighetsbeskrivning
Denna är organisationen Fennia Livförsäkring Ab:s elektroniska hälsodeklarations tillgänglighetsbeskrivning
Denna tillgänglighetsbeskrivning berör tjänsten Fennia-Livförsäkring Ab:s elektroniska hälsodeklaration och är uppgjord/uppdaterats 8.12.2025. Tjänsten berörs av lagen om erbjudande av elektroniska tjänster, där det förutsätts, att offentliga webbtjänster bör vara tillgängliga. Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en utomstående expertorganisation.
Situationen med digitjänstens tillgänglighet
Uppfyller tillgänglighetskraven delvis.
Icke tillgängligt innehåll
3. Webbsidorna uppfyller inte till alla delar kraven
Pdf-dokumenten
Det finns brister i tillgängligheten till tjänstens pdf-dokument. Vi arbetar aktivt för att korrigera bristerna i pdf-dokumentens tillgänglighet.
WCAG 1.3.1 - Listor
På hälsodeklarationssidan har listor inte angetts till sin struktur som listor.
WCAG 2.1.1 - Tangentbordsnavigering
Användaren kan navigera till nästan alla tjänstens interaktiva element med att använda endast tangentbordet. Man kan inte navigera till dialogen som visas när man skrollar sidan så att någon obligatorisk obesvarad fråga försvinner från skärmen.
WCAG 4.1.3 - Passiva knappar
Tjänsten använder en dialog för att påminna om obesvarade fält, när fältet rullar ur åsyn, men skärmläsaren berättar inte om denna dialog. För att Fortsätt-knappen är passiv, kan den som använder enbart tangentbord inte välja den. Skärmläsaren berättar följande om knappen: ”Fortsätt, dunkel knapp”. (användbarhet)
WCAG 2.4.3, 1.3.2, 1.1.1, 2.4.6 - Kalender
Det är utmanande att använda kalendern med tangentbord och skärmläsare.
Exempel med skärmläsare:
- Läsningsordningsföljden börjar från månader, användaren bör således backa för att komma till årtalet utan att se kalenderns struktur.
- Pilsymbolerna har inga namnskyltar, skärmläsaren visar således att de är ”åt vänster” och ”åt höger pekande vinkelmärke”.
- Kalenderknappen har namngetts genom att hänvisa till frågan, skärmläsaren kan således inte uppge att knappen öppnar kalendern.
WCAG 1.3.1, 2.4.6, 3.3.2 Svarsrubriker
Formulärets frågeavsnitts rubriker, det vill säga oftast de egentliga frågorna, har implementerats som label-element som dock inte hänvisar till något inmatningsfält.
Schema för sanering av tillgänglighetsgap: Under 2026
Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst? Vi gör vårt bästa för att åtgärda bristen.
- När observerade du problemet (datum och klockslag)?
- Vad försökte du göra och hur långt kommer du innan felet uppstår?
- Visar tjänsten något felmeddelande? Försök beskriva felmeddelandet med egna ord.
- Använde du tjänsten som privat- eller företagskund?
OBS: Skriv inte personlig information eller företagsinformation – t.ex. personbeteckning, FO-nummer, kontonummer eller kortnummer – i ditt responsmeddelande!
Beskriv den på feedbackblanketten.
Tillsynsmyndighet
Ge feedback till oss som upprätthåller webbplatsen, om du lägger märke till tillgänglighetsbrister på sidorna. Det kan ta 14 dagar innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På tillsynsmyndighetens webbplats (tillganglighetskrav.fi) beskrivs det hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktinformation:
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten.