Hyppää sisältöön

Fennia Henkivakuutus Oy:n sähköisen terveysselvityksen saavutettavuusseloste

Tämä on organisaation Fennia Henkivakuutus Oy sähköisen terveysselvityksen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua Fennia Henkivakuutus Oy:n sähköinen terveysselvitys ja on laadittu/päivitetty 8.12.2025. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö

3. Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen

Pdf-dokumentit

Palvelun pdf-dokumenttien saavutettavuudessa on puutteita. Teemme työtä aktiivisesti pdf-dokumenttien saavutettavuuspuutteiden korjaamiseksi.

WCAG 1.3.1- Luettelot

Terveysselvitys sivulla luetteloita ei ole merkitty rakenteeltaan luetteloksi.

WCAG 2.1.1- Näppäimistönavigointi

Käyttäjä pystyy navigoimaan lähes kaikkiin palvelun vuorovaikutteisiin elementteihin pelkkää näppäimistöä käyttäen. Näppäimistöllä ei pääse navigoimaan dialogiin, joka tulee näkyviin, kun sivua vierittää niin, että jokin pakollinen vastaamaton kysymys poistuu näkyvistä.

WCAG 4.1.3- Passiiviset painikkeet

Palvelu käyttää dialogia muistuttamaan vastaamattomista pakollisista kentistä, kun kenttä vierittyy pois näkyvistä, mutta ruudunlukija ei kerro tästä dialogista. Koska Jatka-painike on passiivinen, pelkkää näppäimistöä käyttävä ei pysty sitä valitsemaan. Ruudunlukija kertoo painikkeesta seuraavaa: "Jatka, himmennetty, painike". (käytettävyys)

WCAG 2.4.3, 1.3.2, 1.1.1, 2.4.6- Kalenteri

Kalenteria on haastavaa käyttää näppäimistöllä ja ruudunlukijalla.

Esimerkkejä ruudunlukijalla:

  • Lukemisjärjestys alkaa kuukausista, joten käyttäjän pitää peruuttaa päästäkseen vuosilukuun näkemättä kalenterin rakennetta
  • Nuolikuvakkeilla ei ole nimilappua, joten ruudunlukija kertoo niiden olevan "vasemmalle" ja "oikealle osoittava kulmapuolimerkki".
  • Kalenteripainike on nimetty viittaamalla kysymykseen, joten ruudunlukija ei osaa kertoa, että painike avaa kalenterin.

WCAG 1.3.1, 2.4.6, 3.3.2 Vastausten otsikot

Lomakkeen kysymysosion otsikot, eli useimmiten varsinaiset kysymykset on toteutettu label-elementteinä, jotka eivät kuitenkaan viittaa mihinkään syötekenttään.

Saavutettavuuspuutteiden korjausaikataulu: Vuoden 2026 aikana.

Huomasitko jonkin muun saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

  • Milloin havaitsit ongelman (päivämäärä ja kellonaika)?
  • Mitä yritit tehdä ja miten pitkälle pääset, ennen kuin ongelma esiintyy?
  • Näyttääkö palvelu jonkin virheilmoituksen? Yritä kuvailla virheilmoitusta kirjoittamalla.
  • Käytitkö palvelua henkilö- vai yritysasiakkaana?

HUOM: Älä lisää henkilö- tai yrityskohtaisia tietoja kuten henkilötunnusta, y-tunnusta, tilinumeroa tai korttinumeroa palautteeseen!

Kerro palautteesi verkkolomakkeella.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen valvontaviranomaiselle, jona toimii Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Valvontaviranomaisen sivulla (saavutettavuusvaatimukset.fi) kerrotaan, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi.

Fennia Henkivakuutuksen terveysselvityksen saavutettavuusseloste