Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Jag har råkat i sjönöd och behöver hjälp omedelbart

1
mobiltelefon
Kalla på hjälp. Ring eller kontakta sjöräddningscentralen via radio.*
2
Begränsa ytterligare skador på människor, miljön och skadade föremål.
3
Gör en skadeanmälan, om det har uppstått skador som ersätts från försäkringen.

* Om du råkar i sjönöd, kontakta den närmaste sjöräddningscentralen eller sjöräddningsundercentralen med VHF-radio eller per telefon. När du ringer nödnumret till sjöräddning, kopplas samtalet direkt till den närmaste sjöräddningscentralen.

Telefonnummer för sjöräddning

Riksomfattande nödnummer till Sjöräddning 0294 1000
Sjöräddningscentralen MRCC ÅBO 0294 1001
Sjöräddningsundercentralen MRSC HELSINGFORS 0294 1002

Radioförbindelser

VHF-DSC 70
VHF-kanal 16
MF-DSC 2187,5 kHz

Du kan också ringa det allmänna nödnumret 112

Om du ringer det allmänna nödnumret

  1. Berätta ditt namn, ditt fartygs namn och var man kan nå dig.

  2. Berätta vad som har hänt, vilken typ av hjälp som behövs, hur många personer finns i båten och det exakta läget för båten. Observera att namnen på vissa öar har ändrats i de nya sjökorten.

  3. Berätta om det finns några skadade i båten eller om människoliv är i fara.

  4. Beskriv båten.

  5. Avbryt inte kontakten förrän du får lov.

  6. Meddela genast om situationen förändras.

Kontakta sjöräddningscentralen även om du upptäcker andra farliga situationer till havs. Det är avgiftsfritt att rädda en person i sjönöd i Finland, men annan hjälp brukar vara avgiftsbelagd.

Gör en skadeanmälan

Gör en skadeanmälan, när nödsituationen är över och det i samband med situationen har uppstått skador som kan ersättas från försäkringen. Observera att din båtförsäkring inte omfattar bärgningsskydd som ersätter bärgningskostnader vid ett tekniskt fel.

Du kan göra en skadeanmälan också genom att ringa våra skadetjänster mån–fre kl. 9–16.


Samtalspriser

Lisää aiheesta

Vaaka

Rättsskyddsskada – privatkunder

Lue lisää
Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor