Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • En båt eller utombordsmotor har skadats
  • Brandskada

Brandskada

1
Utropstecken ikon.
Förebygg ytterligare skador och gör upp en förteckning över den skadade egendomen.
2
Gör en skadeanmälan och bifoga en eventuell olycksrapport av räddningsverket i anmälan.
3
mobiltelefon
Kom överens om en inspektion med verkstaden och om inlämnande av en kostnadsberäkning till Fennia.
4
Betala självrisken till verkstaden då du hämtar din båt. Verkstaden fakturerar Fennia för återstoden.

Gör så här på skadeplatsen

  • Skydda omgivningen, båten och utrustningen för ytterligare skador.

  • Om brandkåren har varit på plats, begär en olycksrapport av räddningsverket.

  • Fotografera skadorna och förteckna förstörd eller skadad egendom. Om du vet föremålets ålder och priset på ett nytt motsvarande föremål, lägg till uppgifterna i förteckningen.

  • Gör en skadeanmälan och bifoga bilder, en förteckning över skadad egendom och en eventuell olycksrapport till den.

  • Kom överens om reparationen med en verkstad. Om ingen av de verkstäder på listan finns nära dig, kontakta verkstaden i ditt område.

  • Om det är fråga om en brand där skadan begränsas till en enskild komponent eller till ledningar, kan skadan ofta inspekteras utifrån en kostnadsberäkning som verkstaden levererar. Kostnadsberäkningen för reparationsåtgärderna ska vara försedd med bilder. I sådana fall ska du komma överens med verkstaden om reparationen och be dem att skicka kostnadsberäkningen till Fennia.

  • Om transport av båten till verkstaden förutsätter tung specialtransport eller om transporten inte av någon annan anledning är möjlig, kontakta våra skadetjänster innan du beställer reparation eller transport.

Ge oss möjlighet att inspektera skadan. Vi inspekterar ofta brandskador på plats, eftersom orsaken till en brand alltid måste utredas i möjligaste mån.

Efter att din skadeanmälan har behandlats och det har säkerställts om skadan kan ersättas, kommer Fennia överens om reparationskostnaderna med verkstaden och ger verkstaden faktureringstillstånd. Verkstaden svarar för reparation och tidsplanen för den. Betala självrisken till verkstaden då du hämtar din båt. Verkstaden fakturerar Fennia för återstoden.

Du kan söka ersättning med det elektroniska formuläret eller genom att ringa

Anmäl skadan på den digitala blanketten Anmälan om båtskador. För att underteckna blanketten behöver du nätbankskoder eller mobil-id.

Om en båt eller utombordsmotor har skadats kan du göra en skadeanmälan genom att ringa våra skadetjänster mån–fre kl. 9–16.


Samtalspriser

Lisää aiheesta

Vaaka

Rättsskyddsskada – privatkunder

Lue lisää
Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor