Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • En båt eller utombordsmotor har skadats
  • Båten sjönk

Båten sjönk

1
Utropstecken ikon.
Förebygg ytterligare skador på miljön och gör en skadeanmälan.
2
Pilar upp ikon.
Lyft båten eller kom överens om lyftning av båten med brandkåren eller Sjöräddningssällskapet.
3
mobiltelefon
Kom överens med en verkstad om de nödvändiga åtgärderna direkt efter skadan och se till att verkstaden kontaktar Fennia.
4
Betala självrisken till verkstaden då du hämtar din båt. Verkstaden fakturerar Fennia för återstoden.

Sörj för räddningsåtgärder för människor och båten och ring vid behov sjöräddningens larmnummer på 0294 1000 eller det allmänna nödnumret 112.

Gör så här på skadeplatsen

  • Fotografera skadan och skadeplatsen.

  • Lämna in en skadeanmälan så snabbt som möjligt. När du anmäler skadan, ange exakta uppgifter om platsen där båten sjönk, om tidpunkten och omständigheterna.

  • Om du inte själv klarar av att lyfta upp båten eller transportera den till en verkstad, be om hjälp från brandkåren, sjöräddningssällskapet eller företag som erbjuder lyft- och transporttjänster. Våra skadetjänster hjälper dig på 010 503 4150.

  • Ta hand om motorn omedelbart efter att båten lyfts upp så att den inte utsätts för korrosion och ytterligare skador.

  • Kom överens om reparationen med en verkstad. Om ingen av verkstäderna som står på listan med verkstäder finns nära dig, kontakta en verkstad i ditt område.

  • Ge oss möjlighet att inspektera skadorna. Vi inspekterar ofta på plats de skador som uppkommit vid sjunkning, eftersom orsaken till att båten sjönk alltid måste utredas.

Efter att din skadeanmälan har behandlats och det har säkerställts om skadan kan ersättas, kommer Fennia överens om reparationskostnaderna med verkstaden och ger verkstaden faktureringstillstånd. Verkstaden svarar för reparation och tidsplanen för den. Betala självrisken till verkstaden då du hämtar din båt. Verkstaden fakturerar Fennia för återstoden.

Du kan söka ersättning med det elektroniska formuläret eller genom att ringa

Anmäl skadan på den digitala blanketten Anmälan om båtskador. För att underteckna blanketten behöver du nätbankskoder eller mobil-id.

Om en båt eller utombordsmotor har skadats kan du göra en skadeanmälan genom att ringa våra skadetjänster mån–fre kl. 9–16.


Samtalspriser

Lisää aiheesta

Skador

Lue lisää
Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor