Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Paluu juurille palautti menestyksen

Paluu juurille palautti menestyksen

9.11.2016

Reilut kaksi vuotta on kulunut siitä, kun tappiollinen Finlayson vaihtoi omistajia. Yhtiön keulahahmoksi nousi osaomistaja Jukka Kurttila, jonka johdolla yritys päätyi täysremonttiin, ja jo viime vuonna yhtiö teki positiivista tulosta. Kiintopisteeksi nousi yhtiön perinteistä ammennettu vastuullisuus, joka tänä päivänä tarkoittaa erityisesti suvaitsevaisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.

Kun teimme yhdessä Petri Pesosen ja Risto Voutilaisen kanssa päätöksen ostaa Finlayson, yritys oli tuuliajolla. Vaikka Finlayson oli arvostettu brändi, sen liikevaihto oli laskenut viimeiset sata vuotta. Tarvittiin radikaaleja ratkaisuja toiminnan kehittämiseksi ja päätimme laittaa uusiksi kaiken tuotekehityksestä brändiin, Jukka Kurttila kertoo.

Ensimmäinen askel otettiin taaksepäin: Kurttila ja kumppanit halusivat palata yrityksen alkujuurille ja perehtyä sen monivaiheiseen historiaan. Käsiin kaivettiin Finlaysonia käsittelevää kirjallisuutta, jotta voitiin tutustua tarkemmin yrityksen käännekohtiin ja sen johtohahmoihin. Erityistä mielenkiintoa herätti Nottbeckien suku, joka osti yrityksen James Finlaysonilta vuonna 1836.

– Nottbeckien aikana yrityksessä tapahtui mieletön kasvu. Me halusimme selvittää, miten he sen tekivät. Löysimme neljä päähuomiota, jotka olivat rohkeus, halu pitää huolta työntekijöistä ja ympäristöstä, kiinnostus ympäröivään maailmaan sekä uudet tuotteet ja innovaatiot. Näiden teemojen ympärille halusimme palauttaa Finlaysonin myös 2010-luvulla, Kurttila kiteyttää.


Yksi askel taakse vei kaksi askelta eteen

Inspiraation hakeminen menneestä ajasta kannatti, sillä vuodesta 2015 tuli Finlaysonille monella tapaa menestyksekäs. Se nousi tappiolta plussalle saavuttaen yli 20 prosentin kasvun ja sai julkisuudessa tunnustusta useista tempauksistaan.

Erityisesti yritysvastuu nousi uudistuneen brändin keskiöön, mutta itse asiassa Finlayson oli vastuullisuuden edelläkävijä jo perustamisaikoinaan. Se tarjosi naisille mahdollisuuden itsenäiseen toimeentuloon ensimmäisenä Suomessa ja loi oman sosiaaliturvajärjestelmän aikana jolloin sellaisesta ei oltu kuultukaan.

– Nyt ympyrä ikään kuin sulkeutuu ja palaamme niiden arvojen pariin, joista aikanaan lähdettiin liikkeelle. Tämän päivän vastuullisuusteemoja ovat erityisesti suvaitsevaisuus, läpinäkyvyys ja ympäristöystävällisyys, Kurttila kertoo.

Finlaysonin vastuullisuustyön kohokohdiksi ovat kuluneen vuoden aikana nousseet esimerkiksi yhteistyö vastaanottokeskusten ja turvapaikanhakijoiden kanssa sekä seksuaalista tasa-arvoa ajavan Tom of Finland -malliston lanseeraus. Menneen kesän hitiksi muodostui kuluttajien kanssa toteutettu kierrätyshanke:

– Keräsimme asiakkailta kuudessa viikossa uskomattomat 20 000 kiloa kodin tekstiilejä, joista valmistettiin laadukkaita räsypaloja ja -mattoja. Kysyntä on ollut huimaa, ja ensimmäinen tuote-erä myytiin parissa päivässä loppuun, Kurttila hämmästelee.

Näkymät omaa napaa pidemmälle

Kurttilan mukaan maailma on siinä tilassa, että yritykset eivät yksinkertaisesti voi sanoutua irti vastuullisuudesta. Kaikki-mulle-heti-ajattelu ajaa piittaamattomuuten. Siksi olisikin pikkuhiljaa pystyttävä luopumaan ajatuksesta tuottaa mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla.

Finlaysonin yritysvastuun uusin tavoiteohjelma jatkuu aina vuoteen 2020, johon mennessä esimerkiksi pakkausmateriaalien käytön ja hiilijalanjäljen on määrä laskea 20 prosentilla. Myös uusiin kestäviin ratkaisuihin panostetaan, ja Kurttila vihjaakin kehitteillä olevasta tuoteinnovaatiosta, jolle lupaillaan peräti 50 vuoden takuuta.

– Suomi on täynnä huippuosaamista ja sopivaa luovaa hulluutta. Miksi emme voivottelun sijaan ottaisi ideoita käyttöömme ja tekisi vastuullisuudesta Suomen vientituotetta, Kurttila summaa.

Finlayson Oy

  • Finlayson on Suomen vanhin edelleen toiminnassa oleva kodintekstiiliyritys, jonka James Finlayson perusti Tammerkosken rantaan vuonna 1820.
  • Yrityksen päätuotteita ovat vuodevaatteet, kylpytekstiilit sekä keittiö- ja kattaustekstiilit. Tuotteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan pääosin Turkissa ja Belgiassa.
  • Kesäkuussa 2014 Jukka Kurttila, Petri Pesonen ja Risto Voutilainen ostivat yrityksen pääomasijoituskonserni CapManilta.
  • Tänä päivänä yritys työllistää noin 200 henkeä ja sillä on 49 myymälää ympäri Suomea, joista suurin osa on uutta konseptia edustavia pop-up-myymälöitä. Myös Ruotsiin Tukholmaan avattiin oma myymälä vuoden 2015 lopulla, ja lisenssinvalmistajia löytyy Japanista, Hollannista ja Suomesta.
  • Finlayson-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 22,9 miljoonaa euroa, käyttökate 1,9 ja liikevoitto reilut 330 000 euroa.

Fennia-lehti 3/2016
Teksti: Anna Peltonen

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.