Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Muutokset vaativat päättäväisyyttä ja rohkeutta

Muutokset vaativat päättäväisyyttä ja rohkeutta

14.12.2017

Vaatii taitoa luovia yritys taantumien ja suurten muutosten läpi. Aarikka on onnistunut pysymään elinvoimaisena ja vaalimaan kotimaista käsityöläisyyttä jo vuosikymmenet. Toimitusjohtaja Anu Vauhkonen tarttui yrityksen ruoriin hetkellä, jolloin vaadittiin nopeita ja rohkeita päätöksiä.

Eletään vuotta 1954. Taideteollisuusalan opiskelijat Kaija Aarikka ja Erkki Ruokonen perustavat Aarikka-nimisen yrityksen, joka alkaa valmistaa puunappeja. Tuoteportfolio laajenee nopeasti puukoruihin, myöhemmin metallikoruihin ja leluihin.

Kaija Aarikan vuonna 1973 suunnitteleman Pässin myötä brändistä tulee jo näkyvä osa suomalaisia koteja. Pässi on tänä päivänäkin perheyrityksen tunnetuin tuote.

Aarikka on kestänyt lamojen aiheuttamat tyrskyt ja EU-direktiivien tuomat rajoitukset. Jälkimmäinen aiheutti sen, että yritys luopui lelujen valmistamisesta kokonaan, mikä puolestaan vaikutti merkittävästi Aarikan vientitoimintaan. Viimeisin iso myllerrys on ollut digitalisaatio ja sen aiheuttamat muutokset kaupantekoon ja tuotteiden markkinointiin.

– Viimeisen vuoden aikana ei ole jäänyt montaakaan kiveä kääntämättä. Olemme tarkastelleet kaikkia prosessejamme ja panostaneet voimakkaasti digitaalisuuteen. Lisäksi olemme alkaneet myllätä tuotemallistoamme, toimitusjohtaja Anu Vauhkonen kertoo.

Kipeitäkin päätöksiä on tehtävä

Vauhkosen aloittaessa toimitusjohtajana helmikuussa 2016 yrityksen tilanne oli vaikea, eikä leikkauksilta vältytty. Toimitusjohtaja korostaa suunnitelmallisuuden, rohkeuden ja päättäväisyyden roolia muutostilanteissa.

– Minulla oli kolme tavoitetta: kääntää yritys kannattavaksi, saada liikevaihto nousuun ja kirkastaa yrityksen brändi. Se vaati päättäväisyyttä ja ennen kaikkea rohkeutta. Lisäksi piti reagoida nopeasti, Vauhkonen toteaa.

Samanaikaisesti YT-neuvotteluiden kanssa yrityksessä alkoivat massiiviset digitaaliset uudistukset ja pohdinnat, miten kasvattaa liikevaihtoa Aasiassa. Sittemmin Aarikka on uudistunut sekä sisäisesti että tuotantoprosessiensa osalta. Muutoksen aalto vyöryi monien toimintojen yli.

– Nyt keskitymme ennen kaikkea brändin rakentamiseen, tuoterepertuaariin sekä tapaan tuottaa ja markkinoida Aarikan tuotteita. Tukitoiminnot on ulkoistettu, Vauhkonen toteaa.

Käsityö on vahvuus automatisaation aikakaudella

Suomalainen luonto ja siitä ammentaminen on ollut osa Aarikan DNA:ta sen perustamisesta lähtien. Korut valmistetaan edelleen pääsääntöisesti luonnonmateriaaleista, kuten pohjoismaisista puulajeista. Osat värjätään käsin yrityksen tehtaalla Helsingin Vallilassa. Yritys on joukkoistanut tuotteidensa kokoamisen pääkaupunkiseudulla asuville kotityöntekijöille, jotka kokoavat tuotteet käsin, kiinnittävät tarvittavat tuotelaput ja tekevät tuotteista eräkoot, jonka jälkeen tuotteet palautuvat Aarikan tehtaalle.

– Saan lähes viikoittain yhteydenottoja ihmisiltä, jotka haluaisivat koota tuotteitamme. Yrityksen kasvussa ja toiminnan skaalautuvuudessa ei ole kyse siitä, ettemmekö saisi tekijöitä, vaan siitä, miten koko palapeli saadaan toimimaan tehokkaasti osien toimituksesta värjäykseen ja varastointiin.

Automatisoitujen tuotantoprosessien aikakaudesta huolimatta Vauhkonen uskoo, että käsin tekeminen on Aarikan vahvuus.

– Jatkossa tuomme vahvemmin esiin, miten Aarikan tuotteet valmistetaan. Se on hyvin omaleimasta tälle yhtiölle. Aikana, jolloin maailma on täynnä tavaraa, ihmiset miettivät enenevässä määrin mitä he ostavat. Tutkimustenkin mukaan ihmiset välittävät yhä enemmän siitä, millä tavalla ja minkälaisia arvoja tuote viestii.

Ulkopuolinen näkemys antaa perspektiiviä ja kumppanuudet avaavat ovia ulkomaille

Nopean reagoinnin ja rohkeuden lisäksi Vauhkonen nostaa esiin ulkopuolisen näkemyksen roolin päätöksenteossa. Ulkopuolelta tuleva henkilö perheyrityksen hallituksessa voi tuoda esiin uutta näkökulmaa ja perspektiiviä, vahvistaa yrittäjän omaa ajatusmallia tai antaa rohkeutta tehdä päätöksiä.

– Meille päätös uudesta verkkokaupasta oli iso investointi. Se oli kallis aikana, jolloin mietimme, että hitto vieköön, iso osa kuluista pitää saada leikattua. Mutta päätös maksoi itsensä tosi nopeasti takaisin, Vauhkonen kertoo.

Aarikka saavutti verkkokauppansa viime vuoden myynnin tämän vuoden osalta jo kesäkuussa. Nopea päätös investoida digitalisuuteen kannatti.

– Samalla tavalla päätöksenteko liittyy myös kansainvälistymiseen. Sinne pitää vaan lähteä etsimään kumppaneita, vaikka aina ei oikein tiedäkään mitä etsii.

Aarikka on osallistunut Finpron Finnish Lifestyle Asia -ohjelmaan keinona hakea liikevaihtoa ulkomailta. Kynnys pk-yritykselle lähteä yksin esimerkiksi isoille ulkomaisille messuille on usein liian korkea, joten kumppanuudet ovat tarpeen. Joskus taas yritykset tukeutuvat isompiinsa omistajuuden kautta.

Tämän vuoden huhtikuussa lahja- ja taloustavarayritys Martinex Oy osti Aarikan koko osakekannan. Aarikka jatkaa erillisenä tytäryhtiönä.

– Meidän kannaltamme on hienoa, että saimme suomalaisen, vakavaraisen omistajan. Uusi omistaja tuo uutta potkua muun muassa tuotteiden, kuten vanhojen kuosien lisensointiin, Vauhkonen iloitsee.

Anu Vauhkosen johtamisteesit
1.Ole rohkea, sillä kipeitäkin päätöksiä pitää pystyä tekemään nopeasti.
2.Hae tarvittaessa ulkopuolista näkemystä perheyrityksen hallitukseen.
3.Uskalla investoida vaikeinakin aikoina.
4.Keskity olennaiseen ja siihen, missä yritys on aidosti hyvä.

Fennia-lehti 4/2017
Teksti: Jani Kohtanen

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja