Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Kysymys ja vastaus - Valmismatkalaki muuttuu

Kysymys ja vastaus - Valmismatkalaki muuttuu

5.6.2018

Valmismatkalaki uudistui Suomessa vuoden alussa, kun uusi matkapaketteja koskeva EU-direktiivi hyväksyttiin kaksi vuotta sitten. Jatkossa valmismatkalainsäädännön piiriin kuuluu yhä laajempi joukko matkanjärjestäjiä, joiden tulee noudattaa uutta lakia viimeistään 1. heinäkuuta. Yrittäjän on hyvä tunnistaa asemansa ja varautua ajoissa kasvaviin vastuisiin. Matkustaja voi puolestaan tästedes hakea korvausta lomanautinnon menettämisestä.

Mikä valmismatkalaissa muuttuu?

Uudistunut valmismatkalaki tulee jakamaan vastuun valmismatkoista entistä laajemmalle. Siinä missä laki aiemmin koski vain matkatoimistoja, ovat uuden lainsäädännön piirissä kaikki matkanjärjestäjät, jotka tarjoavat matkapaketteja. Tällä tarkoitetaan, että majoituksen yhteydessä saman katon alta tarjotaan muitakin palveluita, kuten päiväretkiä, autonvuokrausta tai konserttilippuja. Esimerkki tällaisesta matkanjärjestäjästä voi olla majatalo tai hotelli.

Mitä valmismatkalaissa määritellään?

Valmismatkalaissa määritellään kattavasti matkanjärjestäjän vastuut ja velvollisuudet. Tällaisia ovat esimerkiksi se, miten sopimus matkasta syntyy, kuka on matkan peruuntuessa siitä vastuussa, millainen matkaesitteen pitää olla ja miten päiväretken ennakkotiedot sitovat.

Mitä kuluttajan tulee muutoksesta tietää?

Matkustajien kannalta kyse ei ole isoista muutoksista. Matkustajan oikeudet matkan peruuttamiseen paranevat uuden lain myötä hieman, mutta myös matkanjärjestäjä saa vaatia ilman syytä tehdystä peruutuksesta itse määrittämänsä peruutusmaksun. Uuden lain mukana tulee kuitenkin uusi korvaustyyppi, joka koskee korvausta lomanautinnon menetyksestä. Tätä korvausta voi hakea, jos matka menee pilalle esimerkiksi hotellin aamiaiselta saadun salmonellan takia. Matkanjärjestäjän on lisäksi annettava matkustajalle aiempaa yksityiskohtaisempaa ennakkotietoa matkapaketista ja annetut tiedot sitovat matkanjärjestäjää.

Miten matkanjärjestäjän tulisi varautua lakiuudistukseen?

Matkanjärjestäjien tulee ennen kaikkea tunnistaa itsensä lain piiriin kuuluvaksi, jonka jälkeen hänen kuuluu rekisteröityä viralliseen Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylläpitämään valmismatkarekisteriin. Näin kuluttaja voi varmistua siitä, että matkanjärjestäjä on asianmukainen taho. Kaikilla lainmukaisilla matkanjärjestäjillä on myös velvollisuus hoitaa itselleen takaus esimerkiksi pankin tai takausvakuutuksen kautta, joka suojaa myös kuluttajia matkanjärjestäjän konkurssin varalta.

Millaisista Fennian vakuutuspalveluista matkanjärjestäjä hyötyy?

Fennia tarjoaa yritysasiakkailleen takausvakuutuksia sekä vastuuvakuutuksia. Toiminnanvastuuvakuutukseen voidaan tarvittaessa tehdä alihankkijat kattava laajennus, jolloin vakuutus kattaa valmismatkalain mukaista vastuuta. Siitä korvataan matkanjärjestäjän kuluttajalle aiheuttamia vahinkoja ja samalla matkanjärjestäjä saa suojaa alihankkijoidensa kuten bussiyrityksen rikkomusten varalle.

Kysymyksiin vastasi Fennian riskipäällikkö Riikka Akselinmäki

Fennia-lehti 2/2018
Teksti Pepita Wakkola

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja